Båt sjunker – hundratals liv i fara

2023 04 10

En båt som transporterar omkring 400 människor befinner sig i svår sjönöd.

Båten, som befinner sig på Medelhavet mellan Grekland och Malta, uppges ta in mängder av vatten.

– Vi har identifierat en båt med 400 människor i nöd. Hundratals människoliv är i överhängande livsfara. EU måste agera, skriver den tyska frivilligorganisationen Sea Watch på Twitter.

Organisationen uppger att deras spaningsflygplan identifierat båten.

– Båten tycks läcka och tar in vatten, de har slut på bränsle och dricksvatten ombord. Det finns många gravida kvinnor ombord samt 10 spädbarn, framhåller spaningsflygplanet i ett anrop, rapporterar AP.

Bränsle och vatten

Enligt Sea Watch har närliggande fartyg instruerats av maltesiska myndigheter att förse båten med nytt bränsle och dricksvatten.

 De närliggande fraktfartygen har däremot beordrats att inte undsätta de nödställda.

– Det är underförstått att de ombord har fått vatten och att fartyget har tankats, men det kämpar nu mot stora vågor, erfar brittiska Sky News.

Uppgifter: Kaptenen har lämnat

Alarm Phone – en nödlinje för människor som korsar Medelhavet till EU – uppger att de mottagit ett samtal från båten.

På Twitter skriver supporttjänsten att panikscener utspelar sig bland passagerarna. 

– Människor ombord har panik och flera behöver läkarvård. Kaptenen har lämnat och det finns ingen som kan styra båten, framhåller Alarm Phone i ett inlägg. 

Migranter ombord

Fartyget ska ha lämnat hamnen i Tobruk, Libyen i helgen. Passagerarna ombord är med största sannolikhet migranter som försöker ta sig till Europa.

Det har nyligen skett en markant ökning av antalet båtar med migranter som korsar Medelhavet från Nordafrika, rapporterar Reuters.

I söndags uppges 23 migranter har dött efter att en båt kapsejsat på Medelhavet.

Närmare 25 personer hittades i vattnet och kunde räddas efter en omfattande insats. 

Förra veckan räddades drygt 400 migranter av ett fartyg från Läkare utan gränser efter en elva timmar lång komplex räddningsaktion på stormigt hav.  

Text: Redaktionen


Stor vändning om Ukraina – Trumps krav i avtalet ryker

2025 04 29

Det omtalade mineralavtalet mellan USA och Ukraina skulle betala tillbaka för pengarna amerikanerna bidragit med i kriget.

Det hävdade USA:s president Donald Trump tidigare i år.

– Vi kommer att få tillbaka våra pengar eftersom det helt enkelt inte är rättvist. Och vi får se, men jag tror att vi är ganska nära en överenskommelse, och vi borde vara nära en överenskommelse, sade Trump på en konferens i februari.

Vändningen: kravet ryker

Nu framkommer att USA inte kommer att begära att Ukraina ska återbetala tidigare bistånd via mineralavtalet, vilket fram till nyligen förespråkats av Trump.

Det bekräftar Ukrainas premiärminister Denys Shmyhal i ett uttalande, rapporterar Kyiv Post.

– Överenskommelser har nåtts om att avtalet inte inkluderar bistånd som tillhandahållits före undertecknandet, framhåller premiärministern på Telegram.

Kyivs "röda linjer"

Denys Shmyhal antyder också att framsteg görs i att få fram ett avtal och att de juridiska teamen i både Ukraina och USA arbetar för att sätta villkoren.

Han säger också att Kyiv har deklarerat Ukrainas “röda linjer” gentemot USA.

– Juridiska team arbetar med avtalet. Vi gör goda framsteg. Det viktigaste är att vi tydligt har definierat våra röda linjer, avtalet måste uppfylla europeiska skyldigheter och inte heller strida mot Ukrainas konstitution och lagstiftning, uppger Shmyhal.

LÄS MER: Ny överenskommelse på gång – för att “trotsa Trump”

Ukraina: sanktioner avbryts inte

Tidigare har det kommunicerats att Ukrainas EU-ansökan inte ska hindras av det mineralavtal som upprättas mellan USA och det krigsdrabbade landet.

Även ett återuppbyggande av Ukraina finns med  i diskussionerna.

– Ukraina kommer att fortsätta att få stöd från partners, försäkrar Denys Shmyhal.

Han tillägger att länderna dessutom är överens om att USA:s sanktioner mot Ryssland inte ska upphöra.

Sanktioner mot Ryssland är fortfarande ett viktigt påtryckningsmedel, eftersom angriparen ständigt försöker försvaga dem. Vi är överens i den här frågan

LÄS MER: Expert befarar skräckbesked från USA: “Det här är slutet”

Foto: President of Ukraine Office

Text: Redaktionen


Anmäl alla du ser – samtliga bilister i Sverige uppmanas

2025 04 28

En särskild uppmaning gäller i trafiken från och med 1 maj.

Anmäl alla dåliga vägar du ser.

Så lyder instruktionen från Riksförbundet M Sverige till landets bilister.

Det är dags för Nationella Potthålsveckan, som varar mellan 1 och 7 maj, då omfattande krafttag görs för att förbättra vägarna i hela Sverige.

– Vi uppmuntrar alla att ta sig tiden att göra en anmälan under potthålsveckan. Även om det kan kännas som att inget händer är detta ett viktigt verktyg, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på M Sverige, i ett uttalande på måndagen.

En anmälan ska ofta gå till antingen Trafikverket eller kommunen.

Blivit vardag

Branschorganisationen understryker att mer än var fjärde statlig väg bedöms vara i dåligt skick.

Pottenhålen är en av anledningarna.

– Det är inte konstigt att potthål och vägskador blivit vardag för många människor. Men så måste det inte vara. Med potthålsveckan hoppas vi att bryta uppgivenheten, säger Jacbo Sidenvall.

Och enligt M Sverige är förutsättningarna att bli av med besvären bättre än på länge.

– Det handlar om att hjälpas åt för att lyfta vägnätet till en bra standard. Med Trafikverkets nya uppdrag finns goda förutsättningar för att skadorna åtgärdas snabbare.

Stor olycksrisk

Det finns flera risker med potthål på vägarna.

Risken för olyckor ökar när kontakt mellan asfalt och däck avbryts. Dessutom är själva undanmanövreringen när bilförare försöker styra förbi hålen ett moment som också höjer risken för olyckor.

– Vägskador tar också uppmärksamheten från trafiksituationen. Den ständiga avläsningen av omgivningarna som är så viktig för säker körning bryts när vägbanan inte håller måttet, säger Jacob Sidenvall.

– Dessutom blir man dåsig av att köra på ojämna och högljudda vägar.

Löftet: vägarna ska bli bättre

Regeringen gick i höstas fram med ett ökat anslag för vägar. Det inkluderar bland annat ett underhåll som ska möjliggöra att laga och förebygga potthål.

Förra månaden gick infrastrukturplaneringen in i en ny fas när Trafikverket fick uppdraget att föreslå en övergripande nationell plan för perioden 2026-20237.

Transportsystemet ska vara robust och effektivt och varje trafikslags fördelar ska utnyttjas på bästa sätt. Regeringen satsar stort på underhåll av vägar och järnvägar, men också på nya investeringar, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).

Foto: H. Berg

Text: Redaktionen