JUST NU: KU-anmäls

2023 04 06

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) anmäls till konstitutionsutskottet, KU.

Socialdemokraterna har valt att KU-anmäla ministern efter uttalanden som Pourmokhtari gjorde i en intervju i Sveriges Radio.

Klimatministern anklagade den förra S-regeringen för att ha gjort för lite för klimatet och för att säkra det ökande behovet av el.

– Varför anlände jag till ett regeringskansli där ansökningarna om att få starta havsbaserade vindkraftverk växte på hög? frågade hon sig i intervjun.

Vid ett senare tillfälle anklagade Pourmokhtari den förra S-regeringen för att ha monterat ner kärnkraften ”under de senaste åtta åren”.

–  När vi tvärtom behöver bygga ut den, tillade hon

”Blir jädrigt trött”

Klimatministerns två uttalande har väckt stor irritation hos Socialdemokraterna och Anna-Caren Sätherberg.

Socialdemokraternas ledamot i miljö- och jordbruksutskottet väljer nu att KU-anmäla ministern.

Sätherberg menar att påståendena är falska.  

– Till slut blir man jädrigt trött på osanningar. De har fortfarande inte lämnat valretoriken och Sverige förtjänar ett bättre samtalsklimat där statsråd ger en bild som är sann, säger hon till Expressen.

Riktat skarp kritik mot klimatpolitiken

Anna-Caren Sätherberg har tidigare riktat hård kritik mot regeringens klimatpolitik.

Senast efter att Klimatpolitiska rådet i en ny rapport fastslagit att regeringens politik leder till att utsläppen kommer att öka i Sverige för första gången på två decennier.

–  Det här är på väg käpprätt åt helvete och regeringen sitter på händerna. Det finns inte någon presenterad plan framåt, sa hon till DN och påpekade att flera aktörer inom näringslivet är beredda att göra uppoffringar för att klara klimatomställningen.

– Klimatet är vår tids ödesfråga. Alla andra vill göra klimatomställningen, också för att vi ska vara ett konkurrenskraftigt land och skapa nya jobb i hela landet.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet 

Text: Redaktionen


Nu blir det värmebölja – 30 grader varmt

2024 08 31

Ett högtryck för med sig riktig sommarvärme under nästa vecka, och temperaturerna kan på vissa håll stiga upp mot 30 grader.

Den kommande veckan lär förvisso börja med ganska tråkigt väder.

På måndagen blir det molnigt med skurar, framför allt i de mellersta landsdelarna, enligt SMHI.

Men redan på tisdagen börjar vädret förändras. Ett högtryck börjar dra in över landet, och kan medföra sol och höga temperaturer under veckan.

”Kan bli 30 grader”

Enligt TV4:s meteorolog Peter Kondrup ser det ut att bli riktigt sommarväder i stora delar av Sverige på onsdag.

– Det kan bli 27-28 grader i södra Sverige, och uppåt 20 grader i Norrbotten. Det är ovanligt höga temperaturer för årstiden, säger han till kanalen.

Och på torsdagen blir det på vissa håll ännu varmare i ännu större delar av landet.

– Under torsdagen kan det bli ungefär samma temperatur, och värmen sprider sig ännu mera norrut. Det är inte omöjligt att det i landets sydvästra delar kan bli 30 grader, säger Peter Kondrup till TV4.

Kan blir riktig värmebölja

Sommaren ser alltså inte ut att vara över riktigt än, trots att vi nu går in i september.

Det finns till och med chans till värmebölja i meteorologisk mening, det vill säga att det blir 25 grader eller mer i fem dagar i rad på samma ort, enligt kanalen.

Det återstår dock att se.

Klart är dock att prognosen talar för att värmen stannar kvar i flera dagar.

Högtrycket kan bli kvar över helgen

Exakt hur länge högtrycket stannar är i nuläget svårt att säga.

Men enligt SMHI så kan det stanna över helgen, vilket nog gläder många som inte har fått nog av sommaren riktigt än.

– Framåt veckoslutet är prognosen mer svårbedömd men mycket tyder på att högtrycket ligger kvar över landet, rapporterar SMHI:s meteorolog Viktor Bergman.

– Längst i norr pressar dock kylig höstluft på norrifrån och kan möjligen i alla fall delvis bryta igenom, tillägger han.

Foto: Herbert Goetsch

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Chockhöjer priser för bilister

2024 08 31

Kommuner har chockhöjt priser för bilister, visar en granskning.

Att vara bilist har blivit dyrare i Sverige, åtminstone när det gäller parkeringsavgifter.

Kommunala hyresvärdar i Sverige har chockhöjt parkeringsavgifterna för sina hyresgäster de senaste fem åren, visar en granskning av Hem & Hyra.

Många hyresgäster är beroende av bilen, men tvingas i många fall betala dubbelt så mycket för parkering jämfört med vad det kostade för bara några år sedan.

Skjuter i höjden

I granskningen har alla Sveriges 298 allmännyttiga fastighetsbolag tillfrågats om hur deras parkeringsavgifter har förändrats från 2019 fram till idag. 80 procent har besvarat frågorna, enligt tidningen.

Och resultaten är anmärkningsvärda: De billigaste parkeringsplatserna utan el har i genomsnitt blivit 40 procent dyrare på fem år.

Priserna skjuter i höjden för alla typer av parkeringsplatser.

De dyraste parkeringarna utan el har ökat med 36 procent i pris.

Parkeringsplatser med el har ökat med 31 procent (de billigaste) respektive 27 procent (de dyraste), enligt tidningen.

Kan finnas fördelar

Enligt Hyresgästföreningen beror den enorma ökningen bland annat på att det inte längre sker förhandlingar om parkeringsavgifter.

Detta leder till nackdelar i form av stora prisökningar.

– Å andra sidan slipper de som inte har bil att vara med och finansiera de som har bil. För det är vad som sker om det är en kollektiv förhandling kring parkeringsavgifterna, säger Martin Hofverberg, chefsekonom på Hyresgästföreningen.

Priserna försvaras

Höga parkeringsavgifter har ofta vållat diskussion och missnöje bland hyresgäster.

Förra året höjdes avgifter för boendeparkering med drygt 45 procent i Stockholms stad, vilket orsakade protester från flera håll.

Från politiskt håll försvarade man dock de höjda avgifterna.

– Poängen med parkeringsavgifter är att se till att det alltid finns en viss andel lediga parkeringsplatser. Det gör att bilister slipper köra runt och leta, sade Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, till tidningen.

– Tyvärr har inflationen gradvis urholkat avgifterna och minskat den trafikstyrande effekten. För att säkerställa framkomligheten i innerstan behöver vi höja avgifterna för boendeparkering, tillade han.

Foto: Anne Nygård

Text: Redaktionen