Det köper svenskarna mer av – trots de höga priserna
2023 04 01
Det går bra i godisbranschen trots de höga priserna på livsmedel.
Inflationen i Sverige har varit mycket hög under det senaste året, någonting som satt press på hushållen.
Många gör förändringar i sin konsumtion och väljer bort vissa varor på grund av de höga priserna.
Godisbranschen har dock stått sig stark, och försäljningen av godis har till och med ökat under årets första månader, rapporterar SR.
– Jag har en jättebra efterfrågan på produkterna och skulle nog kunna producera 20-30 procent mer än vad vi gjort föregående år, säger Jesper Lööw, vd för Grahns Konfektyr i Skövde.
Går emot strömmen
Godiskonsumtionen går emot strömmen då svenskarna i övrigt just nu köper billigare och mindre.
Jesper Lööw tror att det finns en tydlig anledning till detta.
– Det är väl ett hyfsat billigt nöje, att köpa sig en godispåse eller en snackspåse. Man vill unna sig sin lördagsgodispåse och sitt fredagsmys, säger han.
Varierar mellan personer
Hur mycket godis vi äter varierar från person till person.
Enligt Jordbruksverket siffror från ett par år sedan äter vi i snitt nästan 15 kilo choklad och godis om året per person.
Skadliga effekter
Livsmedelsverket framhåller att många äter för mycket energirika produkter som innehåller socker och fett.
Att regelbundet och under lång tid äta mycket godis kan ge skadliga effekter.
– I längden kan det leda till övervikt och sjukdomar. Att äta mycket socker påverkar kroppens förmåga att bilda insulin. Att dricka mycket läsk kan bidra till att öka risken för att få diabetes typ 2. Att minska på socker och sötsaker kan minska risken att få karies, hål i tänderna, förklarar Livsmedelsverket.
Stigit kraftigt
I Sverige landade inflationstakten för februari på 9,4 procent enligt måttet KPIF.
Måttet KPI, som även innehåller förändringen av hushållens bolån, nådde så högt som 12 procent i februari.
En av de drivande faktorerna har varit livsmedelspriserna som under det senaste året stigit med 22,1 procent.
Sedan hög kritik riktats mot svenska matjättar har såväl Lidl som Coop och Ica valt att sänka eller frysa priset på flera varor.
Foto: K. Spyroglou
Text: Redaktionen