Svensk Handel rasar mot regeringen: ”Ett aprilskämt”

2023 03 29

För tolfte månaden i rad är handlarnas framtidsförväntningar negativa.

Handlare inom detaljhandeln, e-handeln och partihandeln ser negativt på kommande tre månader utifrån försäljning, antalet anställda samt lönsamhet.

Det visar Svensk Handels senaste Handelsbarometer.

Resultatet är unikt.

Framtidsförväntningarna har aldrig tidigare varit negativa under en så lång period.

–  Handeln genomgår en exceptionellt tuff period. Vi tvingas konstatera att svenska handlare aldrig tidigare haft en så lång period av pessimistiska framtidsutsikter. Vi måste ta siffrorna på allvar och inse vad som står på spel. Det finns tyvärr stor risk att vissa handlares livsverk försvinner, och arbetstillfällen med dem, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Rasar mot regeringen

Inom e-handeln noteras ännu en dyster månad.

I februari sjönk framtidsförväntningarna med 4,2 procentenheter,

Det resulterar i ett negativt indikatorvärde på 77,8 procent – mer än 20 procentenheter under det neutrala värdet 100, rapporterar Svensk Handel.

Ett stort tapp noteras i e-handlarnas förväntningar på att anställa.

Sofia Larsen pekar ut regeringens förda politik som ett stort hinder för företagen.

Att regeringen i månadsskiftet planerar att höja arbetsgivaravgifterna för unga mellan 19–23 beskriver hon som en katastrof för handlarna.

– Att en regering som säger sig värna jobb och företagande gör det svårare för unga människor att få in en fot på arbetsmarknaden kan inte ses som annat än ett aprilskämt.

– Tajmingen är sämsta tänkbara. Vi kommer fortsätta att belysa regeringen om vinningarna som sänkta arbetsgivaravgifter medför, säger Svensk Handels vd.

Höjs för unga

Arbetsgivaravgiften har tillfälligt sänks för ungdomar mellan 19–23 år under perioden januari 2021 till och med mars 2023.

Sänkningen gäller för ersättningar som uppgår till högst 25 000 kronor per månad. Arbetsgivaravgiften uppgår då till 19,73 procent  av lönesumman. Betydligt lägre än en full arbetsgivaravgift som uppgår till 31,42 procent.

Från och med april 2023  slopas sänkningen och fulla arbetsgivaravgifter utgår för unga mellan 19–23 år.

Foto: Svensk Handel resp Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryskt bombplan har begått jättemisstag – “Finns ingen förklaring”

2024 05 05

Ett ryskt bombplan har bombat eget territorium.

De intensiva stridigheterna pågår alltjämt i östra Ukraina.

Ryssland har under den senaste tiden ökat attackerna i samband med offensiven i Kharkiv.

På lördagen har dock ett ryskt bombflygplan begått ett jättemisstag, och bombat eget territorium.

Det uppger Anton Gerashchenko, som tidigare varit rådgivare för Ukrainas inrikesminister, via X.

Stora explosioner

En bomb har släppts i den ryska staden Belgorod, belägen ungefär fyra mil från Ukraina.

– Bomben föll rätt ner i ett bostadsområde och exploderade, framhåller Gerashchenko.

Belgorods guvernör bekräftar att explosioner har skett men uttalar sig inte om vad orsaken är, uppger Kyiv Post.

Flera personer har förts till sjukhus i samband med explosionen.

“Finns ingen förklaring”

Det är inte första gången som Ryssland av misstag riktar attacker mot eget territorium.

Den oberoende ryska publiceraren Astra har tidigare tagit upp fenomenet.

– Det finns ingen exakt förklaring varför detta fortsätter att ske, har man förklarat.

Kemiska vapen

På annat håll i kriget har Ryssland anklagats för att använda kemiska vapen mot ukrainska soldater.

Det är USA som formellt har framhållit anklagelserna, och därmed infört nya sanktioner gentemot Ryssland.

Gör framsteg

Ukrainska tjänstemän har varnat för att situationen vid frontlinjen blir allt svårare och Ryssland gör framsteg på flera håll.

– Ryska styrkor verkar välja att utnyttja det taktiska läget nordväst om Avdiivka, en rimligt militär satsning, men deras slutliga mål i denna region förblir oklart, meddelar tankesmedjan Institute for the Study of War.

– Ryska styrkor verkar välja att utnyttja det område där ryska styrkor mest sannolikt kommer att göra taktiska vinster inom en snar framtid, men det är oklart om de kommer att fortsätta att driva norrut mot Toretsk eller återgå till sitt tidigare fokus på Pokrovsk i nordväst.

Uppgifter kommer samtidigt om att Ryssland förbereder en storoffensiv till sommaren, någonting som kan ha snabbats på i och med det nya amerikanska stödpaketet till Ukraina.

Foto: Vitaly V. Kuzmin

Text: Redaktionen


Många Netflix-kunder får oväntad faktura

2024 05 06

Kunder till bland annat streamingtjänsten Netflix har fått oväntade fakturor med höga belopp skickade till sig.

Det handlar om en mystisk tjänst som många inte ens vet om att de använder sig av – och som man blir varse om först när räkningen dimper ned på mejlen.

Kostar 400 kronor

Företaget i fråga heter ByMétis och kommer från Nederländerna. Bolaget säger sig hjälpa kunder att avsluta prenumerationer man inte längre vill ha.

Men ibland används tjänsten utan att kunderna ens förstår det, vilket var fallet med Lena Strand som fick en saftig faktura efter att ha försökt säga upp sin prenumeration på Netflix.

– Då såg inte hemsidan ut som den gör nu. Sen någon vecka efteråt får jag ett mejl och först då förstår jag att de ska ha betalt 400 kronor för att skicka ett brev, säger hon till TV4.

Dubblade fakturan

Lena bestred fakturan. Hon ville ångra sitt köp och ringde istället själv upp Netflix och sade upp sitt betalkonto utan konstigheter.

Då skickade ByMétis en ny faktura på 800 kronor – eftersom de ansåg att Lena inte betalat i tid.

Företaget uppmärksammades redan för en dryg månad sedan när Konsumentverket gick ut med att anmälningar mot just ByMétis haglar in.

I anmälningarna nämner många kunder att de ovetandes klickat sig vidare till tjänsten efter att ha googlat på ”säga upp ett abonnemang” hos till exempel ett gym, en tidning eller en podcasttjänst. Kunderna har sedan klickat på en av de sponsrade länkarna som placeras högst upp i sökresultatet. Länken leder till ett formulär där kunden ombeds fylla i några uppgifter för att avsluta abonnemanget.

– Många vittnar om att sidan de surfat till har förefallit vara det egentliga företagets webbplats. De som debiterats vidhåller att det inte framgått att det skulle kosta pengar att avsluta abonnemanget och att det heller inte verkar som ByMétis har fullgjort tjänsten, framhöll Konsumentverket i april.

Anmäls varje dag

Lena Strand delar upplevelsen av att ha blivit lurad med flera andra. Enligt Konsumentverket handlar det om över 200 anmälningar – folk hör av sig varje dag.

Jag har aldrig haft någon kontakt med dem tidigare, men jag betalade de där 400 kronorna precis innan det skulle bli påminnelseavgift bara för att slippa ha med dem att göra, sade en prenumerant på Dagens Nyheter till samma tidning häromveckan.

I ByMétis allmänna villkor framgår det att den första avgiften på 400 kronor kan stiga snabbt vid utebliven betalning. I ett sista steg kan det kosta ”kunder” 2 500 euro, vilket motsvarar cirka 28 000 kronor.

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen