Efter Ica – nu agerar nästa matjätte

2023 03 27

Ica kommer att sänka priset på över 300 varor efter påsk.

Priserna sänks med mellan 5 och 25 procent.

Det gäller bland annat produktkategorier som  bröd, fågel, ost, chark, såser, skafferi, barnmat och hygienprodukter, uppger Sveriges största matkedja.

De nya priserna träder i kraft efter påsk, den 11 april.

– Nu sänker även ICA flera av sina priser. Ett välkommet besked för alla som kämpar med att få sin ekonomi att gå ihop! kommenterade finansminister Elisabeth Svantesson (M) på Twitter efter matjättens besked.

Coop följer

Nu kommer nästa välkomna besked för svenska konsumenter.

Coop, livsmedelsbranschens näst största aktör, uppger att de kommer att sänka priserna på färska grönsaker och frukt

Samtliga varor inom färska grönsaker, frukter och bär sänks med 12 procent.

– En sänkning som motsvarar momsen på livsmedel. Med sänkningen vill Coop stötta sina medlemmar, som fått allt högre kostnader under den senaste tiden, framhåller matkedjan i ett pressmeddelande.

”Rejäl sänkning”

Marie Nygren, vd för Coop Sverige, kommenterar prissänkningen.

– Vi ser att våra medlemmar har det svårare ekonomiskt nu. De handlar mer av kampanjvaror, utnyttjar medlemserbjudanden i högre grad och flyttar handen i hyllan till billigare alternativ. Vi ser också att fler prioriterar bort den för hälsan så viktiga kategorin frukt och grönt. Det är olyckligt och inte hållbart. Nu gör vi en rejäl sänkning av priserna för att våra medlemmar fortsatt ska kunna prioritera att äta frukt och grönsaker.

Då sänks priset

Prissänkningarna träder i kraft från och med torsdag 30 mars och gäller för Coops medlemmar i alla Coopbutiker och online,

De sänkta priserna gäller under hela april.

– Det här är en investering som vi gör här och nu för att våra medlemmar alltid ska kunna göra en bra affär hos Coop. Eftersom vi är en konsumentkooperation är det våra medlemmar som är våra ägare och därmed dem som vi prioriterar när vi investerar i vårt erbjudande, säger Marie Nygren och tillägger:

– Den här satsningen gör vi för att hjälpa våra medlemmar att få ner sina kostnader för frukt och grönsaker. Samtidigt fortsätter vi diskussionerna med våra leverantörer och vi kommer att genomföra fler aktiviteter framåt. Vi ser att flera råvaror gått ner i pris och vi förväntar oss prissänkningar från våra leverantörer. Bedömningen just nu är att vi kommer att se sänkta priser inom vissa kategorier framöver.

För att ta del av prissänkningen behöver man vara medlem i någon av Coops 28 konsumentföreningar. I dag är över 3,8 miljoner svenskar medlemmar inom Coop. 

Foto: Coop Sverige 

Text: Redaktionen


Raseri mot Swedbank – storbanken spärrar alla konton

2024 12 11

Efter fem transaktioner kunde småbarnsmamman Josefine Roos plötsligt inte använda sina konton på Swedbank.

Totalt handlade det om transaktioner på 14 800 kronor – fyra mottagna swishar från sambon och en utbetalning från köp och sälj-appen Vinted.

Betalningarna väckte misstankar hos Swedbank.

Storbanken kontaktade Josefine Roos och gav henne tio dagar på sig att förklara vad transaktionerna handlade om. 

Några dagar senare låstes hennes konton hos banken. Swedbank meddelade att hennes ärende behandlades, men ingenting hände.

Josefine Roos bankkonton spärrades i ett halvår och flera av hennes räkningar gick till inkasso innan hon kunde öppna ett konto hos en annan bank, rapporterar TV4.

– Du står där, du har små barn, du kan inte handla mat, du kan inte betala dina räkningar. Du får absolut ingen respons tillbaka när du försöker kolla vad som har hänt och vad det grundar sig i, säger småbarnsmamman till tv-kanalen.

Spärrade Bank-ID

Efter sex månaders väntan kom nästa smäll för Josefine Roos.

Swedbank meddelade att hon blivit uppsagd som kund och att hennes Bank-ID spärrats i ett år. 

Beskedet kom som en blixt från klar himmel.

– Du behöver ju för fan Bank-ID till allt. Du är helt handikappad utan, säger hon till TV4.

Swedbank har avböjt att kommentera det enskilda ärendet. Storbanken hänvisar till att kunder kan överklaga beslut till bankens kundombudsman.

Hannes Mård, pressansvarig på Swedbank, har tidigare uppgett att banken är skyldig att förebygga terrorfinansiering, penningtvätt och annan brottslighet.

– Vi har rutiner och system för monitorering av transaktioner. Ser vi mönster som avviker eller misstänker ett bedrägeri kan vi begränsa möjligheterna att använda våra tjänster, sade han i en kommentar till Aftonbladet.

– Vi ställer frågor. Vi måste kunna hantera riskerna som finns, tillade Mård.

Många klagomål

Enligt Konsumenternas bank- och finansbyrå är fallet med Josefine Roos inte unikt.

Uppsagda eller spärrade bankkonton har varit ett vanligt klagomål det senaste året, uppger organisationen till tv-kanalen.

Nya regler – kan blockera kunder

Sveriges banker är skyldiga att arbeta mot penningtvätt, terrorfinansiering och annan ekonomisk brottslighet.

Under 2024 har flera åtgärder införts för att försvåra för kriminella som vill använda bankernas produkter.

I maj meddelade Bankföreningen att svenska banker ska kunna blockera användningen av Swish och Bank-ID för kunder som identifieras som bedragare och så kallade penningmålvakter (personer som tvättar pengar genom att upplåta sitt konto och hjälper till att flytta pengar från brottslig verksamhet).

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 11

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen