Sveriges största matbutik sänker matpriserna kraftigt

2023 03 28

Ica agerar efter den senaste tidens påtryckningar kring matpriset.

Matjätten, som med sina 53 procent på marknaden är livsmedelsbranschens största aktör, aviserar nu på måndagen prissänkningar på över 300 varor, skriver Ica Sverige i ett pressmeddelande.

5-25 procent

Över 300 varor omfattas av förändringen och inkluderar såväl andra leverantörers som Icas egna märkesvaror.

Bland annat gäller prissänkningarna breda produktkategorier som bröd, fågel, ost, chark, såser, skafferi, barnmat och hygienprodukter.

Priserna sänks med mellan 5 och 25 procent.

Med den här breda prissänkningen så skapar Ica Sverige förutsättningar för alla Ica-handlare att sänka priserna till kunderna i sina butiker. Då varje Ica-handlare bestämmer över sitt sortiment och sätter sina egna priser så kommer kunderbjudandet och antalet artiklar variera lokalt mellan olika Ica-butiker, säger Erik Lundberg, vd på Ica Sverige, i pressmeddelandet.

"Första steget"

Ica-chefen tillägger:

– Hela Ica jobbar nu hårt för att hjälpa kunderna i det tuffa läge som råder och jag är därför mycket glad att vi nu i ett första steg tillsammans med några av våra leverantörer kunde få till denna breda satsning trots det ansträngda läge som också hela livsmedelskedjan är i.

Gäller efter påsk

De nya lägre priserna träder i kraft tisdagen 11 april och ska gälla minst två månader.

Agerandet från Ica kommer efter att Lidl förra veckan aviserade kraftiga sänkningar på hundratals varor, någonting som fick finansminister Elisabeth Svantesson (M) att uppmana övriga matjättar att följa efter.

Jag hoppas att de stora matjättarna följer deras exempel och på så sätt underlättar vardagen för alla de hushåll som nu kämpar med höga priser, framhöll hon på Twitter.

Gav hint förra veckan

Redan förra veckan insinuerade både Ica och Coop att prissänkningar kunde vara på gång.

– I och med att vetepriserna och mejeripriserna går ner så tror jag att det i början på kvartal 2 borde vända nedåt, sade Ica-gruppens vd Nina Jönsson till SVT.

Eric Lundberg gjorde också en mycket uppmärksammad intervju i SvD där han lade ansvaret på kunderna för de höga matrpiserna generellt.

– Det är konsumenten som väljer vad man vill köpa, sade Ica-chefen.

Foto: Jessica Gow, Ica-gruppen

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen