Ryssland tar till desperat åtgärd

2023 03 24

Ryssland har börjat frakta stridsvagnar från 40-talet till fronten i Ukraina.

Det visar nya bilder från oberoende ryska Conflict Intelligence Team, rapporterar Vice som har tagit del av bilderna.

Det handlar om de gamla sovjetiska stridsvagnsmodellerna  T-54 och T-55 som började att utvecklas under 40-talet.

– Sovjetunionen tillverkade över 100 000 T-54 och T-55 under decenniet efter kriget, framhåller Vice.

Stridsvagnarna har alltså 75 år på nacken.

Det är de äldsta modellerna som Moskva har plockat fram sedan man inledde sitt anfallskrig mot Ukraina.

”Desperation”

Johan Norberg, militäranalytiker på Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI), anser att uppgifterna från Conflict Intelligence Team är trovärdiga.

I en intervju med DN framhåller han att gruppen analyserar data från öppna källor som fotografier och satellitbilder.

– De är duktiga på att sammanställa uppgifter och bekräfta dem visuellt. Många är ute och fotograferar med sina telefoner i området och det finns en massa data de kan använda, säger han till tidningen.

Att Ryssland nu skickar över 60 år gamla stridsvagnar till Ukraina går bara att tyda på ett sätt, enligt Johan Norberg.

– Det visar på någon typ av desperation att de måste plocka fram så gammal utrustning.

Kalla kriget-vagn har demolerats

I takt med att förlusterna har stigit på slagfältet i Ukraina har den ryska armén tvingats leta allt längre in i vapenförrådet.

Moskva har sedan tidigare skickat en mängd uppgraderade T-62-vagnar till fronten. En stridsvagn som introducerades under kalla kriget. Den började att tillverkas 1961 i Sovjetunionen.

En majoritet av T-62:orna har förstörts av Ukrainas väpnade styrkor. En större mängd av Rysslands modernare stridsvagnar har även slagits ut. 

– Kreml har förlorat nästan 2 000 stridsvagnar i Ukraina, uppger Oryx, en nederländsk underrättelsegrupp som spårar ryska förluster i kriget.

Kommer förstöras

Att skicka upprustade T-54- och T-55-vagnar kommer att öka Rysslands eldkraft.

– Men det är svårt att föreställa sig att de klarar sig bättre än T-62:or, skriver Vice.

– Det är också omöjligt att veta hur många av de 75 år gamla tankarna som fortfarande fungerar och vad som krävs för att få dem att fungera igen, tillägger nyhetssajten.

Foto: President of Russia Office resp Андрей Одегов

Text: Redaktionen


Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands

2024 12 12

Två gånger i år har en svensk man i 50-årsåldern åkt fast för fortkörning.

Och hans ursäkt är ganska uppseendeväckande.

Nekade till att ha suttit vid ratten

Första gången fastnade mannen på fartkameran på E22 i Västerviks kommun.

Trots bilderna förnekade 50-åringen bestämt att det var han suttit bakom ratten. 

Vem det var på bilden kunde mannen inte svara på, men uppgav att hans bil används frekvent av familjen och att han har flera anhöriga som liknar honom till utseendet.

Efter att tingsrätten jämfört fartkamerans bilder med pass- och körkortsbild drogs slutsatsen att det visst var samma man, rapporterar Barometern.

Han dömdes därmed för brott mot trafikförordningen till 2 000 kronor i böter.

Uppmärksammas i Norge

Nu får incidenten uppmärksamhet utomlands.

Det är den norska tidningen Dagbladet som drar upp historien och gör rubriker av händelsen.

Även konsumentmagasinet Elbil24 från Norge sprider nyheten.

– Ibland kan det vara svårt att erkänna att man har gjort fel. Det gäller i allra högsta grad en svensk bilist, skriver tidningen.

I artikeln hånas svenskens ursäkt om att det var någon annan på fartkamerans bild.

– Bara en identisk tvillingbror, som mannen inte har, kunde få dem (tingsrätten, red. anm.) att tvivla på vem som körde bilen, står det i texten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Blev tagen igen

Historien tar dock inte slut där.

Samma man blev senare tagen i en ny fortkörning. Han hade då återigen åkt fast i en fartkamera då han körde 98 kilometer i timmen på en 90-väg.

Den här gången hade 50-åringen en ny ursäkt.

I rätten uppgav han att han inte varit i närheten av platsen och inte vet var han var det aktuella datumet. Han sa att det var hans pappa på bilden från fartkameran, skriver Barometern om händelsen.

Ny böter

Tingsrätten köpte dock inte den förklaringen heller och det blev 1 500 kronor i böter för hastighetsöverträdelse.

Även detta uppmärksammas i Norge, där bötesbeloppen är högre för fortkörning än i Sverige.

Alla följer inte hastighetsbegränsningen. Vissa nekar också till att ha kört för fort, konstaterar Dagbladet.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 12

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen