Priset sänks kraftigt på över 100 varor – mjölk, kaffe

2023 03 22

Nu slår en av Sveriges matjättar till och gör som i Frankrike och fryser priserna.

Och dessutom blir det kraftiga prissänkningar på en mängd livsmedel.

Vill hjälpa

Det är uppstickaren Lidl som med sina 205 butiker nu meddelar att man tänker ta till krafttag för att hjälpa svenska folket.

– De rusande matpriserna har haft en kraftig effekt på familjernas privatekonomi och många hushåll har svårt att få pengarna att räcka hela månaden, framhåller Lidl Sverige.

Minst två månader

Butikskedjan betonar att man vill underlätta för allmänheten.

–  Med anledning av stigande elpriser, höjda räntor och skenande matpriser vill Lidl bidra till att mildra konsekvenserna för de svenska hushållen.

Med start kommande måndag, den 27 mars, kommer Lidl Sverige att sänka priset på ett stort antal varor.

– De nya priserna kommer att gälla i minst två månader, understryker Lidl Sverige.

Kaffe och mjölk

Livsmedelskedjan räknar redan nu upp flera exempel på varor som kommer att få lägre fasta priser.

- Kaffe

- Mjölk

- Kött

Det handlar om varor från omkring 50 olika leverantörer som kommer att få lägre priser.

– Ytterligare varor kommer att läggas till under de kommande veckorna. Totalt kommer det att handla om över hundra varor.

Chocksänkas

Lidl meddelar att de nya priserna kommer att ligga på i genomsnitt 11 procent lägre pris än  tidigare.

En del varor kommer att chocksänkas med upp till 32 procent.

– Vi har valt ut ett stort antal populära produkter som vi kommer att ge ett nytt lägre standardpris, säger Lidls Sverigechef Jakob Josefsson.

– De här åtgärderna kommer kosta pengar.

– Men vi är beredda att ta kostnaden och göra vad som krävs för att stötta svenska hushåll i en ekonomiskt utmanande tid, säger han.

Tydligt för kunderna

Lidl framhåller att man kommer att redovisa öppet vilka produkter som omfattas av prisstoppet. Dessutom kommer man anslå det på ett tydligt sätt i butikerna vilket kommer att underlätta för alla kunder som önskar köpa till låga priser.

Regeringen med finansminister Elisabeth Svantesson i spetsen har haft krissamtal med Ica, Coop och Axfood, som driver bland annat Willys och Hemköp.

Men nu står det klart att det alltså i stället är Lidl som agerar.

5 600 anställda i Sverige

Lidl grundades i Tyskland 1930 och fick sitt nuvarande namn 1973.

2003 slog Lidl upp portarna i Sverige och idag jobbar 5 600 anställda i dess 205 butiker i Sverige.

33 procent av Lidls produkter kommer från leverantörer i Sverige framhåller matjätten.

Foto: K. Mitch Hodge

Text: Redaktionen


Aladdinask säljs för 5 kronor – bara i dag söndag

2024 11 25

Inför jul är det många som köper den klassiska chokladasken.

Det är i dag exakt en månad kvar till julafton.

Redan nu har många butiker börjat sälja julrelaterade produkter - däribland Aladdinasken.

Hos en försäljare går det att köpa asken för bara 5 kronor - men bara i dag söndag.

För 5 kronor

Det är webbutiken Matsmart som har upprättat erbjudandet.

Under resten av söndagen går det att via deras hemsida klicka hem en Aladdinask för bara 5 kronor.

Normalpriset är 99 kronor - och det rör sig därmed om en rabatt på nästan 95 procent.

Det är en ask per kund som gäller.

Klassisk produkt

Aladdinasken är en av de mest klassiska julprodukterna i Sverige.

Enligt Ica är det den mest köpta pralinasken i landet.

– Marabou Aladdin är Sveriges mest köpta pralinask från 1939! Asken är fylld av våra ikoniska och fantastiskt goda chokladpraliner med många härliga fyllningar.

Det är Matsmart

Matsmart har sedan 2014 sålt livsmedel på nätet och de fokuserar mycket på hållbarhet.

– Ända sen vi grundades 2014, har vår stora passion varit att rädda mat och konsumentprodukter som riskerar att slängas.

De satsar bland annat på att sälja produkter som är ur säsong, som har kort bäst före-datum, som har vad Matsmart beskriver som “skönhetsfel” och som är “överproducerade”.

2023 speciellt år

Vd Peter Beckius uttalade sig efter årsredovisningen för 2023 om att året var ett speciellt sådant.

– 2023 var ett tufft år, både för konsumenter som fick mindre pengar att röra sig med, och för e-handeln i stort med inflation och ökade kostnader, sade han.

– Tillväxten för mat online stannade av i Europa. På vissa marknader, i Sverige till exempel, var tillväxten negativ. Sett ur det perspektivet är jag extremt stolt över våra prestationer.

Ur ett konsumentperspektiv så finns ljusningar - detta i samband med att Riksbanken har sänkt styrräntan flera gånger och väntas fortsätta göra så kommande månader.

Det innebär mer pengar i plånboken för konsumenter i och med att bolånekostnaderna sjunker - och detsamma gäller för företagen som har pressats av höga kostnader och ett minskat köptryck från konsumenter.

Koppling till Putins brutala regim

Mondelez - som äger Marabou som i sin tur producerar Alladinasken - har fått kraftig kritik för företagets affärer i Ryssland trots landets brutala anfallskrig mot Ukraina.

Den ryska regimen ligger bakom att flera hundratusen personer dödats, torterats, våldtagits eller skadats svårt.

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Populär pizza stoppas

2024 11 24

Lidl återkallar en av sina populära pizzor.

På lördagen meddelar Lidl att de återkallar en av butikskedjans populära pizzor.

Anledningen till återkallelsen är att pizzan i fråga kan innehålla metallbitar.

Det framhåller Lidl i ett pressmeddelande via deras webbsida.

Kebabpizza stoppas

Produkten som stoppas är stenugnsbakad pizza med kebab av varumärket Trattoria Alfredo.

Lidl uppmanar de som har pizzan att återlämna den till butik.

– Lidl Sverige återkallar produkten Stenugnsbakad pizza med kebab med anledning av att produkten kan innehålla metallbitar, meddelar Lidl.

– Produkten är bortplockad ur butik och vi uppmanar alla kunder som köpt varan att returnera den till närmaste Lidl-butik. Kunderna får pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto. Produkten har sålts i samtliga Lidl-butiker i Sverige.

“Vi beklagar”

Pizzan som berörs har bäst före-datum 16.08.2025 samt 17.08.2025.

– Lidl Sverige beklagar och ser allvarligt på det inträffade, utreder tillsammans med leverantören hur det kunnat ske, samt ser över att något liknande inte sker igen, fortsätter Lidl.

Kom till Sverige

Pizzan är en av de absolut mest populära maträtterna i Sverige.

Under 1960-talet började pizzan göra avtryck i Sverige på riktigt.

– Under revolutionsåret 1968 öppnade de första pizzeriorna i Sverige och förtjusade svenskarna, förklarar Ica om pizzans historia.

– I alla fall de yngre generationerna. Med sin avslappnade stämning passade pizzeriorna ungdomarna som handen i handsken!

Har utvecklats

Pizzan har genomgått utveckling i många olika former och allt från kebab och tonfisk till ananas och svamp kastas på.

– Den svenska pizzan har sett olika ut beroende på vad som varit hett i matvärlden. Att vi exempelvis slänger på burkchampinjoner är en rest från 70-talets konservvurmande, fortsätter Ica.

– Men till de mest svenska pizzorna hör nog oxfilé- och bearnaisepizzan och kebabpizzan, som slog igenom på 80- och 90-talet. Idag vill vi gärna ha lite lyxigare pizza med tunn botten och finare råvaror.

Arkivfoto: M. Motebassem

Text: Redaktionen