IQ AIRS ÅRLIGA LISTA: Sveriges mest förorenade orter utsedda – här är listan

2023 03 19

Tre städer i Sverige sticker ut och har extra mycket föroreningar i luften rapporterar IQAir i sin årliga lista.

Det framgår av den nya listan över vilka platser i Sverige som lider mest av dålig luftkvalitet av de orter som ingår i mätningarna.

100 procent över gränsvärdet

Det schweiziska företaget IQAir som tillverkar luftrenare publicerar nu 2022 års version av förorenad luft-listan.

– IQAir mäter nivån på luftkvaliteten baserat på koncentrationen av luftburna partiklar som är skadliga för lungorna, rapporterar Reuters.

Den årliga listan används brett av både forskare och statliga organisationer och listans resultat rapporteras årligen i en rad stora medier världen över.

– Världshälsoorganisationen WHO rekommenderar att nivån av de farliga partiklarna inte ska ligga över 5 mikrogram per kubikmeter. Men Södertälje – som ligger sämst till i hela landet av de orter som har uppmätts – har hela 10 mikrogram per kubikmeter.

Ytterligare två orter registrerar över 7 och det är Mölnycke utanför Göteborg samt Kungsbacka i Halland. Dessa orter har sämst resultat i IQAirs lista 2022 avseende de orter som uppmätts. Det innebär inte att de har sämst luftvärde i hela Sverige utan bland de orter som har uppmätts enligt IQAir.

Ta del av IQAirs lista och underlag här.

Bästa luften

Bäst luft enligt mätningen bland de större svenska uppmätta städerna har Uppsala som registrerar 4,6 vilket till exempel är klart bättre än Visby och Växjö.

Se hela listan nedan.

En jämförelse mellan Nordens huvudstäder visar att Köpenhamn med all sin trafik ligger sämst till samtidigt som Reykjavik är klart bäst.

Alla fem länder i Norden ligger emellertid väldigt mycket bättre till än världens mest förorenade stad som är 13-miljonersstaden  Lahore i Pakistan som har hela 97 mikrogram per kubikmeter.

Så får man bättre luft

Kungsbacka och Enköping är två orter som fått betydligt bättre luftkvalitet jämfört med fjolåret.

Daniel Nilsson som är luftkvalitets- och miljöexpert på Ramböll förklarar vad som kan ligga bakom förbättrad luftkvalitet.

Det kan till exempel handla om att man börjat sanda med hårt granitgrus i stället för sand gjort av kalksten som lättare går sönder och orsakar partikelutsläpp. Eller att man infört miljözon på en hårt belastad gata.

– Det finns helt enkelt mycket kommuner och regioner själva kan göra för att minska sina utsläpp, säger han.

Här följer listorna över uppmätta förorenade städer och orter i Sverige och Norden. Mätvärdet utgörs av det årliga genomsnittet och desto lägre värde ju renare är luften.

Sverige

1, Södertälje, 10,0

2, Mölnycke, Göteborg, 7,9

3, Kungsbacka, 7,1

4, Visby, 6,9

5, Växjö, 6,8

6, Gröndal, Stockholm, 6,8

7, Stockholm, 6,8

8, Särö, Kungsbacka, 6,7

9, Solna, Stockholm, 6,7

10, Boo, Nacka, Stockholm, 6,3

11, Sollentuna, Stockholm, 5,8

12, Enköping, 5,8

13, Häggvik, Sollentuna, Stockholm, 5,7

14, Sundsvall, 5,7

15, Linköping, 5,6

16, Göteborg, 5,6

17, Örnsköldsvik, 5,4

18, Vasastan, Stockholm, 5,3

19, Norrköping, 4,7

20, Lilla Essingen, Stockholm, 4,6

21, Uppsala, 4,6

22, Råsunda, Solna, Stockholm, 4,4

23, Norr Malma, Norrtälje, 3,6

Nordens huvudstäder

1, Köpenhamn, 8,7

2, Oslo, 6,9

3, Stockholm, 6,8

4, Helsingfors, 5,5

5, Reykjavik, 3,3

Utvalda europeiska storstäder

1, Milano, 28,6

2, Paris 12,7

3, Berlin, 12,6

Värst i världen

1, Lahore, Pakistan, 97

2, Hotan, Kina, 94

3, Bhiwaid, Indien, 93

Foto: J. Dylag

Text: Redaktionen


Sverige riskerar smäll på 1 700 miljarder kronor

2024 11 30

Arlandas svaga utveckling har kostat Sverige uppemot 300 miljarder kronor.

Det framhålls i en ny analys av WSP som gjorts på uppdrag av Transportföretagen.

Slutsatsen är att ett “systematiskt underutnyttjande" av flygplatsen har orsakat gigantiska samhällsekonomiska förluster för Sverige.

Utebliven utveckling har enligt rapporten lett till ett produktionsbortfall på 192-303 miljarder kronor de senaste 20 åren.

Fortsätter trenden kan den totala förlusten uppgå till 1 700 miljarder kronor år 2050.

– Detta är en väckarklocka för Sverige, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen, i ett uttalande.

"Bromskloss för hela ekonomin"

Rapporten beskrivs som “unik i sitt slag”.

I den analyseras Arlandas betydelse för Sveriges ekonomiska utveckling. Den jämförs även med nordiska motsvarigheter som Kastrup och Gardemoen.

Resultatet bedöms vara tydligt. Enligt Transportföretagen levererar Arlanda i betydligt sämre utsträckning i frågan om att omvandla ekonomisk tillväxt till förbättrad flygtrafik.

– Arlanda är en avgörande pusselbit för landets tillgänglighet och den systematiska underutvecklingen innebär färre möjligheter för investeringar, forskning och handel. Det drabbar jobb, innovation och välstånd i hela landet. Arlandas svaga utveckling har blivit en bromskloss för hela ekonomin, säger Marcus Dahlsten.

"Står vid ett vägskäl"

Under 2023 bedöms produktionsförlusten ha uppgått till 16-26 miljarder kronor.

Hade Arlanda utvecklats i samma takt som de stora flygplatserna i Norden hade man förra året hanterat 31 miljoner passagerare. Det vore 35 procent fler än vad som faktiskt var fallet.

Flygplatsen hamnar även i bottenskiktet när Europas 50 största flygplatser rankas i frågan om att öka tillgängligheten i takt med den ekonomiska tillväxten.

– Vi står vid ett vägskäl där vi måste prioritera Arlandas utveckling för att säkerställa Sveriges tillväxt och internationella konkurrenskraft. Nu är hög tid att sluta utreda Arlanda och gå från ord till handling. Många förslag ligger redan färdiga på bordet, säger Fredrik Kämpfe, Branschchef på Transportföretagen Flyg.

Regeringen: Ska förbättras

I december förra året tillsatte regeringen Peter Norman som samordnare för Arlanda. Samordnaren ska föreslå åtgärder som kan öka kapaciteten och förbättra tillgängligheten för flygplatsen som beskrivs ha "stor betydelse för hela landet".

– Arlanda flygplats är Sveriges i särklass största flygplats och spelar en central roll för det svenska transportsystemet. Regeringens ambition är att stärka Arlandas konkurrenskraft och bidra till att flygplatsen får bättre möjligheter att utvecklas på ett långsiktigt hållbart sätt, sade infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) vid tillfället.

Foto: Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Bilköpare varnas – köp inte den här bilen

2024 11 30

Bilister varnas för att köpa bilar av en viss sort.

Kina har gått kraftigt framåt som bilexportör de senaste åren.

Detta framgår tydligt bland annat i en graf som New York Times har publicerat.

Kina hade en mycket begränsad förmåga att exportera bilar för bara två decennier sedan. Men 2020 låg deras bilexport på samma nivå som USA:s, och sedan dess har exporten ökat explosionsartat. Idag exporterar Kina 5,7 miljoner bilar om året och är världens i särklass största bilexportör.

Men nu varnar en säkerhetsexpert för vissa bilar från Kina, rapporterar NRK.

Varnar för dessa bilar

Tor Indstøy är säkerhetsexpert på Telenor, och jobbar på fritiden med ”Project Lion Cage”, där han tillsammans med andra arbetar med att kartlägga säkerhetsutmaningar med kinesiska bilar.

Projektet har blivit omtalat i hela världen, trots att det startade som en ren hobby.

Enligt Tor Indstøy är kinesiska elbilar förknippade med betydande risker – framför allt på grund av hur de kan användas för övervakning och kontroll.

Gruppen har specifikt studerat familjebilar av märket NIO. Men samma problem gäller för många kinesiska bilar.

– Vi hittar en överraskande mängd datatrafik mellan bilen och Kina. Det var en överraskning. Det hade vi inte förväntat oss, säger han till kanalen.

Bilen kommunicerar med både Kina, Ryssland, USA, Kanada och Australien.

– Och då ser vi också hur mycket data som skickas. Det är ganska intressant. Även om bilen är avstängd kommer bilen att kommunicera, säger Tor Indstøy.

Kan användas i politisk situation

Enligt säkerhetsexperten och hans grupp är detta ett stort problem.

Bilen är utrustad med kameror, avancerade datasystem, radar och höghastighetsdatanät.

Den kan användas i ohederliga syften, menar Tor Indstøy och hans grupp.

Säkerhetsrisken kan bli påtaglig i exempelvis en pressad politisk situation. Kinesiska elbilar har blivit populära i Norge liksom i Sverige och i hela västvärlden.

Man har bland annat tittat på ett scenario där kinesiska bilar kan användas för att blockera vägar eller skapa kaos, men också för att övervaka och pressa enskilda personer.

– Det är helt klart att till exempel kinesisk underrättelsetjänst har förmågan att utföra det. Om de gör det är en helt annan fråga och det är inget vi tittar på, säger Tor Indstøy till kanalen.

Många gör också tolkningen att den kinesiska underrättelsetjänsten kan tvinga vilket kinesiskt företag som helst till samarbete, vilket ytterligare ökar säkerhetsrisken, rapporterar NRK.

Foto: A. Jumper

Text: Redaktionen