Mobilsurf nere – telekomjätte har stora problem

2023 03 15

Tele2 har drabbats av omfattande störningar.

Det rapporterar flera svenska medier på onsdagseftermiddagen.

Problemen började vid 14.30- tiden. Vid 16-tiden var problemen fortfarande inte lösta.

– Det finns störningar i internetuppkopplingen och 4G-samtal. Att ringa med 2G och 3G funkar som vanligt, säger Fredrik Hallstan, kommunikationschef på Tele2, till Aftonbladet.

Han tillägger:

– Koppla bort 4G i inställningarna om du upplever problem med att ringa.

Ber om ursäkt

Det är framför allt mobilsurfen som har slagits ut av störningarna..

– Vi håller på att felsöka, framhåller Fredrik Hallstan till SVT.

På Tele2:s hemsida respektive Facebooksida vädjar man kunderna om tålamod.

– Vi jobbar på att lösa det så fort som möjligt, uttrycker telekomjätten.

– Tekniker arbetar med felavhjälpning och vi ber om ursäkt för eventuella olägenheter som störningen kan medföra.

Ramaskri på sociala medier

På sociala medier är användare allt annat än nöjda över störningarna.

– Byter från Vimla till Tele2 förra veckan. Nu har Tele2s nät legat nere i 45 min, twittrar en kund.

– Ja nu kan man ju säg att det inte längre är obegränsad mobildata. FÖr detta kallar jag att vara begränsat, uttrycker en annan på Facebook.

– Nästan två timmar för att få ut störningsinformation. Min arbetsgivare har 800 anställda som är onåbara på grund av detta, skriver en tredje person.

Gigant inom telekommunikation

Tele2 är ett av Sveriges största telekomföretag med totalt 4,5 miljoner kunder på den svenska marknaden. Man omsätter över 25 miljarder kronor och har även 5 000 anställda i bolaget.

Företaget var också först i Sverige med ett publikt 5G-nät i Stockholms innerstad när det lanserades 24 maj 2020.

Stort problem i vintras

Telekomjätten drabbades även av ett enormt störningsproblem i mellandagarna förra året.

Då kunde inte 100 000 kunder se på tv eller använda sitt internet på flera timmar.

– Att man sitter och saknar Com Hem är pinsamt ju, uttryckte en person på Twitter vid tillfället.

Foto: Sarah B

Text: Redaktionen


Jättelarm om Swedbank

2024 05 02

Swedbank utgör en risk för Sveriges säkerhet.

Det uppger författarna och journalisterna Axel Gordh Humlesjö och Lars Berge i den nya boken ”Honungsfällan”.

Boken tar avstamp i Uppdrag Gransknings avslöjande om penningtvättskandalen i Swedbank 2019.

Journalisterna har ägnat mer än fyra år åt att granska storbanken och vad som pågick bakom kulisserna.

I den nya boken kan de avslöja att Swedbank systematiskt utnyttjats av den ryska underrättelsetjänsten FSB.

Enligt en källa med insyn har den ryska underrättelsetjänsten spionerat på chefer och högt uppsatta medarbetare inom Swedbank under flera år. FSB uppges även ha infiltrerat och utpressat anställda på banken, bland annat en högt uppsatt bankchef som förfördes av en prostituerad kvinna under en tjänsteresa till Ryssland.

”Har varit farligt för Sverige”

Den ryska underrättelsetjänstens information om Swedbanks ledning uppges vara så omfattande att FSB hade en särskild mapp märkt med ”Swedbank” på avdelningen  för ekonomiskt kontraspionage – Direktorat K. Det rapporterar DN som intervjuat författarna.

Axel Gordh Humlesjö och Lars Berge beskriver den ryska infiltrationen av Swedbank som en ”jätterisk”  för både banken och Sverige.

– Swedbank är ett av våra viktigaste bolag. Om bankerna faller så faller vi allihopa, vi lägger vår tillit i deras händer. Att det finns personer i ledningen för en så viktig institution som har haft en moralisk kompass som på så många olika sätt går att ifrågasätta, det har varit farligt för Sverige som nation, säger Gordh Humlesjö till DN.

–  Det är inte våra slutsatser utan det är källor från Säpo som vittnar om det, fortsätter han och hänvisar till att Säkerhetspolisen undersökt Swedbanks affärer i Estland.

I februari 2019 avslöjade SVT att storbanken kan ha använts för omfattande och systematisk penningtvätt.  Minst 40 miljarder kronor ska ha slussats mellan konton i Swedbank och Danske Bank. Finansinspektionen utredde händelserna och gav Swedbank en varning. Banken tvingades även betala fyra miljarder kronor i sanktionsavgift.  

Har försökt sätta käppar i hjulet

Bokens förläggare Daniel Sandström berättar att utgivningsdatumet för Honungsfällan har fått skjutas upp flera gånger. Advokater och pr-konsulter har försökt påverka innehållet, uppger Sandström.

– Planen har hela tiden varit att släppa boken när den är färdig, varken förr eller senare. Det som drog ut på tiden var alla advokater och försöken till påverkan som vi behövt hantera. Berörda parter fick ta del av manus redan i februari, sedan har de konstant arbetat för att försvåra publiceringen, säger han till Dagens Opinion och tillägger:

– Jag har aldrig varit med om något liknande.

Boken ges ut på fredag, den 3 maj.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Sverige först ut – nya regler för alla bilar

2024 05 03

Snart ska så kallad fordonsmärkning bli standard i Sverige.

Det uppger regeringen i dag, torsdag.

Regeringen har gett Energimyndigheten i uppdrag att analysera och föreslå en fordonsmärkning för lätta fordon – det vill säga personbil och lätt lastbil.

Fordonsmärkningen innebär att fordonets utsläpp ur avgasröret, energiprestanda och utsläpp under hela livscykeln måste redovisas vid försäljning och marknadsföring.

Ska underlätta

Den nya regeln kommer göra det enklare för konsumenter att välja klimatsmarta fordon.

Det framhåller miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari (L).

–  En tredjedel av Sveriges utsläpp kommer från inrikes transporter. Det handlar om miljontals ton koldioxidekvivalenter per år som nu snabbt ska ner hela vägen till noll. Och den resan behöver gå snabbt. För att skapa förutsättningar för det inför regeringen nu ytterligare en åtgärd från klimathandlingsplanen, säger hon och tillägger:

– Den nya fordonsmärkningen ska ge konsumenterna möjlighet att göra välinformerade och klimatsmarta val när de köper nya eller begagnade personbilar och lastbilar.

Går ut med datum

Energimyndigheten ska redovisa sitt uppdrag senast 30 oktober 2025.

Myndigheten ska framför allt titta på hur beräkningar av livscykelutsläpp för fordon kan förbättras liksom hur fordonsmärkningen kan utformas på ett lättbegripligt sätt.

Sverige väntas därmed bli först i EU  med fordonsmärkning.

”Glädjande”

Beskedet välkomnas av Gröna Mobilister, en ideell förening som eftersträvar en klimatsmart och miljövänligt transportpolitik.

– Glädjande att regeringen går vidare med miljödeklaration av bilar med livscykelperspektiv. Om Sverige går före är chansen stor att resten av Europa följer efter. I år ska EUs 25 år gamla bilmärkningsdirektiv utvärderas, framhåller Gröna Mobilister i ett inlägg på X.

Foto: Obi - @pixel8propix

Text: Redaktionen