Här är hetaste kandidaterna som ny statsepidemiolog

2023 03 11

Flera namn är aktuella för tjänsten som statsepidemiolog.

Efter det att Anders Tegnell tackat för sig tog smittskyddsläkaren Anders Lindblom över som ny statsepidemiolog.

Det var dock bara ett tillfälligt uppdrag, och nu pågår en rekryteringsprocess.

Tre personer har chans till tjänsten, och Anders Lindblom är inte en av dem.

– Det är ett jätteroligt jobb, men det finns flera skäl till det. Dels skulle det vara tidsbegränsat, dels är jag ålderspensionär. Jag tycker att det är dags att någon yngre förmåga tar över, säger han till SVT.

Tre kandidater

De som har chansen till tjänsten är Stefan Holmström, Magnus Gisslén och Erik Sturegård.

Sturegård arbetar idag på Folkhälsomyndigheten som utredare och sakkunnig läkare.

Gisslén är är professor i infektionssjukdomar vid Göteborgs universitet och överläkare vid infektionskliniken på Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Holmström har lång erfarenhet från vården och är idag verksam som barnläkare och virolog.

“Kan göra nytta”

Magnus Gisslén vid Göteborgs Universitet är ansvarig för covid-19- och hivvården i Göteborg.

– Jag har världens bästa jobb idag, men jag tror att jag kan göra nytta för myndigheten och landet. Jag har varit med under flera epidemier och jobbat mycket med hiv och aids, säger han.

Vem som får ta över är ännu oklart, men Sveriges nya statsepidemiolog väntas tillträda i slutet av juni.

Stor uppmärksamhet

Det var i mars förra året som Tegnell slutade som statsepidemiolog.

Under covidpandemin fick han stor uppmärksamhet och såväl kritik som beröm för sitt arbete.

Sedan dess har han sadlat om till rådgivare för Folkhälsomyndigheten.

Flera scenarion

Tidigare i månaden uttalade sig Tegnell om hur han ser på nästa pandemi.

Han menar att det är svårt att säga säkert, men att han har sina aningar.

– Naturen är fantastisk på det viset att den har en mycket större uppfinningsförmåga än vad vi någonsin kan få. Det är jättesvårt att veta hur nästa pandemi kommer att se ut, men det är högst sannolikt att det blir en luftburen infektion. Mer eller mindre alla pandemier vi har haft varit det, sade han enligt Aftonbladet.

 Foto: Folkhälsomyndigheten

Text: Redaktionen


Tvärvändning för elbilar i Sverige – första gången någonsin

2025 08 13

Nyregistreringarna av elbilar har minskat för första gången i Sverige.

Under 2024 minskade antalet nyregistrerade elbilar för första gången, enligt färsk statistik från SCB.

– Andelen nyregistrerade elbilar för privatpersoner var 46 procent 2021 och ökade till 51 procent under 2022. Under 2023 sjönk andelen för privatpersoner till 30 procent och var oförändrad 2024, säger myndighetens statistiker Magnus Nyström.  

– Det innebär en minskning av nyregistrerade elbilar med över 20 procentenheter på två år.

En kundgrupp sticker ut

Minskningen är störst hos kunder som väljer att leasa sin bil.

– Tittar man närmare på privatpersoners leasing av elbilar så har den minskat rejält på två år, från cirka 36 procent år 2022 till cirka 14 procent år 2024. Andelen privatägda elbilar har under motsvarande period legat i stort sett oförändrad, säger Nyström.

Flera förklaringar

Enligt SCB beror det minskade intresset för elbilar bland privatpersoner på flera olika saker:

- Det generella ekonomiska läget, med höga räntor och inflation

- Att miljöbilspremien togs bort i november 2022

- Bensinpriset som gått från en hög nivå till att sjunka under samma period, vilket kan ha minskat incitamentet för att köpa elbil

LÄS MER: Ny tung konkurs i bilbranschen

Stora skillnader

SCB:s statistik visar också att det är vanligare att män äger elbilar. År 2022 ägdes 75 procent av de nyregistrerade elbilarna av män. År 2024 hade andelen sjunkit till 68 procent.

Skillnaderna är också stora mellan landets kommuner.

– Andelen elbilar skiljer sig mellan Sveriges kommuner. 2024 var andelen elbilar störst i pendlingskommuner nära en storstad, och lägst i landsbygdskommuner. Trenden följer samma mönster som tidigare år, säger Magnus Nyström.

LÄS MER: Rusning till Sverige – av en och samma anledning

Foto: P. Madubuike

Text: Redaktionen


Putin skräckslagen – akutåtgärd vid bostaden

2025 08 13

Rysslands diktator Vladimir Putin fruktar att hans bostad ska attackeras.

Diktatorn har placerat ut mängder av luftförsvarssystem runt bostaden i Valdaj i västra Ryssland.

Satellitbilder visar att minst tolv luftvärnssystem av modellen Pantsir har placerats ut i området, rapporterar oberoende Moscow Times.

– Som jämförelse har myndigheterna i Moskvaregionen, där det bor över 20 miljoner människor, placerat ut cirka 60 luftförsvarssystem sedan krigets början – bara fem gånger fler än antalet som skyddar bostaden i Valdaj, skriver tidningen.

Flickvän och barn i bostaden

Researchgruppen Dossier Center har tidigare avslöjat att bostaden används av Putins utpekade partner, den tidigare OS-gymnasten Alina Kabaeva. Utöver Kabaveva ska hennes två unga söner leva i bostaden.

Det är oklart om Putin är pappa till barnen, men enligt obekräftade uppgifter har diktatorn fyra barn tillsammans med Kabaeva.

Kreml har länge förnekat alla kopplingar mellan Putin, 72, och Kabaeva, 42, trots att medier har rapporterat om en romantisk relation i över ett decennium.

Färdas i pansartåg

Det har tidigare rapporterats om att Putin färdas i ett tungt bepansrat tåg under sina resor i landet.

Diktatorn uppges frukta för sitt liv och bedömer det bepansrade tåget som det säkraste färdalternativet när han åker hem till bostaden i Valdaj, erfar oberoende Meduza.

Förutom att tåget är bepansrat finns det andra säkerhetsaspekter som skyddar diktatorn under resans gång:

- Tåget kan inte spåras. Flygdata kan spåras genom till exempel spårningssystemet ADS-B Exchange. I nuläget finns det inget liknande system som kan spåra tågtrafik.

- Visuellt är Putins tåg nästan omöjligt att skilja åt från andra ryska järnvägståg. Samtliga är målade gråa med en enda tillhörande röd rand.  

- Tåget är sexaxligt i stället för fyraxligt eftersom den tunga bepansringen kräver det. Dessutom har tåget flera antenner och ovanligt många lok.

- Putins tåg färdas dessutom helt utan begränsningar. Pansartåget har högsta prioritet för att Putin ska kunna röra sig med maximal hastighet och utan stopp. Samtliga tågscheman justeras för att diktatorn ska komma fram så snabbt som möjligt.

LÄS MER: Europa har gått om USA

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen