Polisen slår till mot ”sushiterrorister”

2023 03 09

Ett flertal människor har gripits i Japan efter att ett minst sagt ohygieniskt beteende sköljt över sushirestauranger i landet.

Sushiindustrin är värd miljarder dollar i Japan.

Men den senaste tiden har landets restauranger skakats av en våg av “sushiterrorism”, rapporterar The Guardian.

Det handlar om restauranggäster som medvetet förstör maten för andra besökare genom att bland annat spotta på den.

– Gripanden tros vara de första som involverar kunder som misstänks för “ohygieniskt och trakasserande beteende”, enligt japanska nyhetsbyrån Kyodo.

Slickar på tekoppar

Flera incidenter har drabbat ett ökat antal restauranger i Japan. 

Förutom att spotta i andra gästers mat har ett gripande ägt rum då en 21-åring drack ur en gemensam sojasåsflaska för hela restaurangen.

Samma brott har ägt rum på andra sushirestauranger, där det dessutom filmats och lagts upp på sociala medier.

Ett annat fall är då en tonåring slickade på en tekopp innan han ställde tillbaka den på en hylla.

– Sådan hänsynslös handling skakar grunden för den förtroenderelation vi har byggt upp med våra kunder, och vi hoppas att bred kunskap om att sådana handlingar  är ett brott kommer att hindra andra från att engagera sig i sådant beteende, framhåller restaurangen Kora Sushi.

Tar till åtgärder

Motivet bakom aktionerna framgår inte i The Guardians artikel.

Däremot konstateras det att många restauranger tvingas nu till åtgärder för att undvika beteendet.

En del riggar AI-kameror som ska övervaka borden, andra inför speciella “expressbanor” till kunder som beställer mat via pekskärmar så att de inte ska kunna påverkas av andra gäster.

Återkommande trend

En liknande trend ägde rum för ett par år sedan och spreds snabbt på Twitter.

Den innebar kort sagt att man skulle lägga upp en video där man åt, slickade eller dricker ett livsmedel i en butik och därefter sätter tillbaka varan på hyllan.

Upphovsmakaren till trenden sades vara användaren Larz, eller GayShawinMendes, som han kallade sig på Twitter.

– Vad är det för psykopatbeteende, kommenterade en användare ett klipp där han öppnade ett paket glass, tog en tugga och lade tillbaka paketet i frysen.

Foto: V. Benedit

Text: Redaktionen


Populär pizza stoppas

2024 11 24

Lidl återkallar en av sina populära pizzor.

På lördagen meddelar Lidl att de återkallar en av butikskedjans populära pizzor.

Anledningen till återkallelsen är att pizzan i fråga kan innehålla metallbitar.

Det framhåller Lidl i ett pressmeddelande via deras webbsida.

Kebabpizza stoppas

Produkten som stoppas är stenugnsbakad pizza med kebab av varumärket Trattoria Alfredo.

Lidl uppmanar de som har pizzan att återlämna den till butik.

– Lidl Sverige återkallar produkten Stenugnsbakad pizza med kebab med anledning av att produkten kan innehålla metallbitar, meddelar Lidl.

– Produkten är bortplockad ur butik och vi uppmanar alla kunder som köpt varan att returnera den till närmaste Lidl-butik. Kunderna får pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto. Produkten har sålts i samtliga Lidl-butiker i Sverige.

“Vi beklagar”

Pizzan som berörs har bäst före-datum 16.08.2025 samt 17.08.2025.

– Lidl Sverige beklagar och ser allvarligt på det inträffade, utreder tillsammans med leverantören hur det kunnat ske, samt ser över att något liknande inte sker igen, fortsätter Lidl.

Kom till Sverige

Pizzan är en av de absolut mest populära maträtterna i Sverige.

Under 1960-talet började pizzan göra avtryck i Sverige på riktigt.

– Under revolutionsåret 1968 öppnade de första pizzeriorna i Sverige och förtjusade svenskarna, förklarar Ica om pizzans historia.

– I alla fall de yngre generationerna. Med sin avslappnade stämning passade pizzeriorna ungdomarna som handen i handsken!

Har utvecklats

Pizzan har genomgått utveckling i många olika former och allt från kebab och tonfisk till ananas och svamp kastas på.

– Den svenska pizzan har sett olika ut beroende på vad som varit hett i matvärlden. Att vi exempelvis slänger på burkchampinjoner är en rest från 70-talets konservvurmande, fortsätter Ica.

– Men till de mest svenska pizzorna hör nog oxfilé- och bearnaisepizzan och kebabpizzan, som slog igenom på 80- och 90-talet. Idag vill vi gärna ha lite lyxigare pizza med tunn botten och finare råvaror.

Arkivfoto: M. Motebassem

Text: Redaktionen


Aladdinask säljs för 5 kronor – bara i dag söndag

2024 11 24

Inför jul är det många som köper den klassiska chokladasken.

Det är i dag exakt en månad kvar till julafton.

Redan nu har många butiker börjat sälja julrelaterade produkter - däribland Aladdinasken.

Hos en försäljare går det att köpa asken för bara 5 kronor - men bara i dag söndag.

För 5 kronor

Det är webbutiken Matsmart som har upprättat erbjudandet.

Under resten av söndagen går det att via deras hemsida klicka hem en Aladdinask för bara 5 kronor.

Normalpriset är 99 kronor - och det rör sig därmed om en rabatt på nästan 95 procent.

Det är en ask per kund som gäller.

Klassisk produkt

Aladdinasken är en av de mest klassiska julprodukterna i Sverige.

Enligt Ica är det den mest köpta pralinasken i landet.

– Marabou Aladdin är Sveriges mest köpta pralinask från 1939! Asken är fylld av våra ikoniska och fantastiskt goda chokladpraliner med många härliga fyllningar.

Det är Matsmart

Matsmart har sedan 2014 sålt livsmedel på nätet och de fokuserar mycket på hållbarhet.

– Ända sen vi grundades 2014, har vår stora passion varit att rädda mat och konsumentprodukter som riskerar att slängas.

De satsar bland annat på att sälja produkter som är ur säsong, som har kort bäst före-datum, som har vad Matsmart beskriver som “skönhetsfel” och som är “överproducerade”.

2023 speciellt år

Vd Peter Beckius uttalade sig efter årsredovisningen för 2023 om att året var ett speciellt sådant.

– 2023 var ett tufft år, både för konsumenter som fick mindre pengar att röra sig med, och för e-handeln i stort med inflation och ökade kostnader, sade han.

– Tillväxten för mat online stannade av i Europa. På vissa marknader, i Sverige till exempel, var tillväxten negativ. Sett ur det perspektivet är jag extremt stolt över våra prestationer.

Ur ett konsumentperspektiv så finns ljusningar - detta i samband med att Riksbanken har sänkt styrräntan flera gånger och väntas fortsätta göra så kommande månader.

Det innebär mer pengar i plånboken för konsumenter i och med att bolånekostnaderna sjunker - och detsamma gäller för företagen som har pressats av höga kostnader och ett minskat köptryck från konsumenter.

OBS: Mondelez - som äger Marabou som i sin tur producerar Alladinasken - har fått kraftig kritik för företagets affärer i Ryssland trots landets brutala anfallskrig mot Ukraina.

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen