Svenska kyrkans krigsuppmaning – förbereder halv miljon gravar

2023 03 09

Svenska kyrkan har fört intensiva samtal med Försvarsmakten och MSB under hösten.

Strax före jul kom också en skarp uppmaning från ärkebiskop Martin Modéus till landets övriga biskopar om att skynda på förberedelserna för kris och krig i landets 550 församlingar, rapporterar Aftonbladet idag.

Anledningen är den ryska invasionen av Ukraina.

– Vi utgår från ett värsta scenario i våra rekommendationer, så vi vill uppmana församlingarna att tänka efter, säger Eva Åbrandt Johansson, begravningssamordnare för Svenska kyrkan, till tidningen.

Förbereder halv miljon gravar

Vid händelse av kris eller krig är det oundvikligt med fler dödsfall. Då måste kyrkan möta behovet av att fler människor behöver begravas.

Förr fanns det regler som slog fast att församlingarna måste ha markreserver för att kunna kistbegrava fem procent av Sveriges befolkning.

Den rekommendationen är nu tillbaka – och det handlar om drygt en halv miljon gravar. Dessutom ska det finnas uppsamlingsplatser för lik tydligt utmärkta nära alla kyrkogårdar.

– Det är så att man kan anvisa ett stort antal avlidna dit. Vanligtvis finns det lokaler för det. Men det kan vara så att det inte räcker till, säger Eva Åbrandt Johansson till Aftonbladet.

Krematorier kan sluta fungera

Bland församlingarnas förberedelser ingår också att hantera bränslebrist och att internet slås ut.

Det kan orsaka stora problem i krematorierna, vilket gör att kyrkorna behöver vara beredda på “manuell gravgrävning” istället.

Det utesluts inte heller att krigsplacera människor hos Svenska kyrkan för att gräva gravar.

– Där är vi inte i arbetet än, men det är inte omöjligt, säger Lisa-Gun Bernerstedt, samordnare för civilt försvar för Svenska kyrkan.

Flera myndigheter förbereder

Svenska kyrkan är inte den enda stora aktör som förberett inför krig i Sverige under det senaste året.

De har bland annat sällskap av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, som exempelvis uppmanat till en förstärkning av svenska civilförsvaret.

– Det går inte att utesluta att det som händer i Ukraina kan hända här, framhöll myndigheten i en rapport.

Svenskar väntar längre med att begrava

Enligt svensk lag måste gravsättning eller kremation ske inom en månad från att en person har avlidit.

– Dödsfallet måste meddelas myndigheterna inom några dagar och det sker genom att läkaren som konstaterar dödsfallet sänder ett dödsbevis till folkbokföringen, skriver Sveriges auktoriserade begravningsbyråer på sin hemsida.

Häromåret kunde dock Sveriges Radio Ekot rapportera om en ny trend bland begravningar i landet.

– Folk i Sverige väntar längre och längre med att begrava anhöriga som har dött, framhåller radiokanalen med hänvisning till statistik från Sveriges begravningbyråers förbund.

– För 20 år sedan gick det i genomsnitt 14 dagar innan begravningen. Nu tar det i genomsnitt 23,5 dagar. Det tar alltså mycket längre tid nu.

Foto: Stefan Lindberg, Svenska kyrkan

Text: Redaktionen


Raseri mot bild i Lidls reklamblad: “Vi beklagar”

2025 09 11

Ett av Lidls senaste reklamblad väcker starka reaktioner.

Se bilden på annonsen genom att scrolla längst ned i artikeln.

Det är i en annons för det portugisiska bakverket Pasteis de Nata, som säljs på Lidl, som det syns en bild på en gul spårvagn.

Vagnen har stora likheter med bergbanan Glória som tragiskt kraschade i Lissabon förra veckan. Minst 15 personer dog i olyckan och flera skadades.

Bilden blir extra känslig eftersom den finns just på ett portugisiskt bakverk.

Olycklig tillfällighet

Lidl är medvetet om kritiken.

Kedjan framhåller också att man förstår reaktionerna, rapporterar SR.

I ett skriftligt svar till radion beklagar Lidl den olyckliga timingen med bilden. Förklaringen är att annonsbladen både planeras och trycks en lång tid i förväg innan de hamnar i butik.

Det går med andra ord inte att förutse den här typen av tillfälligheter.

– Kedjan förklarar att det inte är så enkelt att ändra på annonsbladen, framhåller radiokanalen.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot Powers reklam: “Sjukaste jag någonsin läst”

LÄS MER: Två matjättar slås samman

Det är bergbanan Elevador da Glória

Bergbanan, som har varit i drift sedan 1885, förbinder torget Restauradores i centrum med stadsdelen Bairro Alto på toppen av en kulle på bara tre minuter. 

Den avgår var 12:e minut från båda sidor, med start klockan 07.15. 

Sista avgången är klockan 23.55. 

– Från början drevs den av vattenmotvikt, men har varit eldriven sedan 1915, uppger Portugal Tourism Guide.

– Den fick sitt nuvarande utseende på 1920-talet, när den målades gul.

Här är bilden

Se bilden på det kritiserade annonsbladet genom att klicka här (länk till Sveriges Radio).

LÄS OCKSÅ: ”Kan spara 22 000 kronor” – Lidl går på offensiven

Text: Redaktionen


Hundratusentals kan tvingas skrota sina bilar

2025 09 11

Hundratusentals fordonsägare kan tvingas skrota sina fordon.

Den farhågan har Riksförbundet M Sverige lyft efter att EU-kommissionen för två år sedan gick fram med vad som kallas för ELV-förslaget.

I korthet innebär det ett nytt regelverk för vad som avgör när ett fordon ska klassas som uttjänt – och därmed behöver tvångsskrotas utan ersättning för ägaren.

Det ursprungliga förslagets egentliga syfte var att öka återvinningen och återbruket av material och delar hos framtidens bilar men omfattade även existerande fordon, säger Henrik Nyberg, talesperson för Nätverk på gemensam väg, ett samarbetsnätverk i Sverige som samlar organisationer inom fordonsrörelsen, i ett uttalande.

"Faran inte över"

Samlingsnätverket och dess 810 000 medlemmar har varit mycket kritiska mot förslaget, bland annat eftersom det skulle försvåra för exempelvis fordonsentusiaster och motorsporten.

Nu har organisationen även börjat få gehör för kritiken och ett nytt förslag har lagts fram som ska ta större hänsyn till äganderätten.

Men.

– Det är en lättnad och ett steg i rätt riktning, men faran är inte över, säger Henrik Nyberg.

LÄS MER: Nya regler på gång – många kan tvingas skrota sina bilar

Nytt beslut på gång

Under hösten ska EU-kommissionen enas om ett gemensamt förslag.

Förhoppningen från Nätverket på gemensam väg är att deras synpunkter kommer att tas på allvar i de diskussioner som ska föranleda beslutet.

 Annars kvarstår hotet mot fordonsägarnas intressen och ägande. Nätverket ser stora fördelar med ökad återvinning och återbruk inom fordonsbranschen, men anser det helt orimligt att fordonsägare mot sin vilja skulle kunna fråntas sin egendom, framhåller M Sverige på torsdagen.

LÄS OCKSÅ:

Foto: D. Edelstein

Text: Redaktionen