I NATT: Nya kraftiga bombattacker mot Ukraina

2023 03 09

Nya massiva missilattacker har slagit mot Ukraina i natt.

Ryssland har slagit till mot en rad ukrainska regioner och städer natten till torsdagen, enligt internationella medier och lokala myndigheter.

Bland annat har återigen mål som drabbar civilbefolkningen attackerats. Odesa och Charkiv är två av regionerna som träffats av bomber i natt.

– Stanna kvar i era skydd! Fienden slår till mot landets kritiska infrastruktur. Ta hand om er själva och era nära och kära, säger Serhiy Hamaliy, chef för Khemelytskyi-regionens militäradministration nordväst om Odesa, i ett inlägg på Telegram.

– Det finns hot om upprepade attacker! Stanna i era skydd! uppmanade Charkivs motsvarighet Oleh Syneiehubov, som uppger att det har handlat om minst 15 missiler.

Explosioner i huvudstaden

Även huvudstaden Kyiv ska ha drabbats av bombattacker i natt, rapporterar CNN.

– Det var explosioner i Holosiivskyi-distriktet i huvudstaden. Alla insatsteam har skickats till platsen. Uppdatering följer, framhåller Kyivs borgmästare Vitali Klitschko via sociala medier.

Zelenskys besked om att träffa Putin

Samtidigt som röken skingras från nattens nya bombattacker över stora delar av Ukraina släpper CNN en intervju med Volodymyr Zelensky.

Han berättar där vad som krävs för att sätta sig vid förhandlingsbordet med Ryssland.

– Vi har inga förutsättningar att prata med den Ryska Federationens president eftersom han inte håller sitt ord, säger han om möjligheten att mötas personligen med Vladimir Putin.

– Vi har inget förtroende för honom.

Måste lämna ukrainskt territorium

Enligt Zelensky krävs det att Ryssland lämnar ukrainskt territorium innan några förhandlingar kan inledas.

– Och efter det ansluter vi oss gladeligen till de diplomatiska metoderna. För att göra det kan vi hitta vilket format som helst med våra partners strax efter det, säger Zelensky och tillägger:

– Vi vill ha seger. Vi vill inte vänja oss vid krig, men vi har vant oss vid utmaningarna. Alla vi ha samma sak – att få ett slut på kriget.

Natochefen: "En paradox"

Igår uttalade sig Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg om att det ytterst är Ukraina som måste avgöra villkoren för fredsförhandlingar samt vad som är en acceptabel fredlig lösning.

– Ukraina kan vinna i den meningen att det överlever som en självständig demokratisk stat. Paradoxen är att om kriget ska sluta vid ett förhandlingsbord där Ukraina överlever så måste vi ge militärt stöd idag. Därför att det som sker på slagfältet i dag är helt avgörande för vad som kan ske vid förhandlingsbordet, sade han i en intervju med Dagens Nyheter i samband med ett besök i Sverige.

Foto: President of Ukraine Office

Text: Redaktionen


8 november 2025

JUST NU: Ny flygskatt på gång

2025 11 08

Snart kan flygresor bli dyrare.

Flera länder vill införa en extra skatt på lyxresor.

Detta för att få de mest utsläppsintensiva flygpassagerarna att bidra mer till klimatet, rapporterar Svenska Yle.

Kampanj för lyxflygskatt

En grupp länder med Frankrike, Spanien och Kenya i spetsen kampanjar för att införa en särskild skatt på flygpassagerare i business- och förstaklass inför klimattoppmötet COP30 i Brasilien, enligt en insatt källa hos nyhetsbyrån AFP.

Idén bygger på att bussinesklass- och förstaklassäten  genererar tre gånger så mycket utsläpp per passagerarkilometer som ekonomi-passagerare, och att privatjetresor kan ge upp till 14 gånger högre utsläpp.

– Vi vill utvidga koalitionen och – i synnerhet – få med flera europeiska länder, säger källan till tidningen.

Förslaget omfattar både lyxflyg och privatflyg, där skatten exempelvis kan knytas till bränsleförbrukningen, men olika modeller diskuteras fortfarande.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Politiker försvarar initiativet

– Vi behöver innovativ och rättvis finansiering. Med Kenya, Spanien, Somalia, Benin, Sierra Leone och Antigua och Barbuda har vi gjort betydande framsteg för att flygsektorn ska bidra mer, säger Frankrikes president Emmanuel Macron och betonar behovet av rättvis finansiering.

Spaniens premiärminister Pedro Sánchez håller med.

– Det är bara rätt att de som har mest och därmed förorenar mest betalar sin del, säger han.

Motstånd från flygbranschen

Flygbranschen väntas reagera kraftigt på skatten.

Till exempel lanserade Air France i år sin lyxiga La Premiere-kabin, med sviter som har fem fönster, fåtölj och divansoffa som kan bli säng.

Förespråkare av skatten hävdar att efterfrågan på lyxresor är mindre prisberoende och att de rika sannolikt kommer fortsätta flyga lyxigt även om biljetterna blir dyrare.

Macron menar att “det skulle vara rättvist” och understryker att skatten syftar till att göra flygsektorn mer ansvarstagande mot klimatet.

LÄS MER: Så gick bostadsmarknaden i oktober

Foto: CardMapr.nl

Text: Redaktionen


Många hushåll har fått fel information om elpriset

2025 11 08

Råd om att använda el när priset är som lägst kan bli dyrt.

Nya effekttariffer träder i kraft nästa år, vilket innebär att kostnaden istället styrs av hur mycket el som används samtidigt.

Om flera apparater går på samma gång, som laddning av bilen och matlagning, kan räkningen bli hög trots lågt elpris, rapporterar DN.

Effektavgifter förändrar regler

Under de senaste åren har svenska hushåll ofta uppmanats att använda el när spotpriserna är låga, ofta mitt på dagen.

Men från årsskiftet införs effekttariffer, en typ av elnätsavgift som baseras på hur mycket el som används samtidigt, inte bara på totalförbrukningen.

Det betyder att även om elen verkar billig kan kostnaden bli hög om flera saker körs samtidigt, till exempel laddning av bilen, tvättmaskin, diskmaskin och matlagning.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Råden är missvisande

Det är framför allt hushåll som laddar elbilar hemma som kan få obehagliga överraskningar på elräkningen.

Hittills är det främst villakunder hos Ellevio som redan har berörts, men fler elnätsbolag väntas införa liknande avgifter under hösten, och år 2027 ska systemet gälla för alla.

Många hushåll har följt råden att ladda bilen när elpriset är som lägst, men upplevt höga räkningar som ett resultat.

– Detta är obegripligt, att man ska straffas för att man laddar elbilen när priset är som lägst. Det är ologiskt att man inte använder elen när det är stor överskottsproduktion mitt på dagen, säger Roland Müller-Suur som är kund hos Ellevio, till DN.

Villaägarnas Riksförbund kallar systemet “ett dyrt experiment” menar att det inte är rimligt att förvänta sig att genomsnittliga hushåll ska ha ständig kontroll över sin effektförbrukning.

Undvik dyra elräkningar

För att hålla kostnaderna nere bör hushåll sprida ut användningen av el över dygnet och undvika att flera stora apparater går samtidigt.

Smarta timers, automatiska styrsystem, nattladdning och kombination med solceller eller husbatteri kan hjälpa, men kräver planering och teknik.

– Elmarknaden är komplicerad just nu. Priserna kan vara låga samtidigt som effektavgifterna är höga. Det är svårt att fatta beslut, och dessutom är effekttarifferna uppbyggda på olika sätt, säger Thomas Björkström, talesperson på Konsumenternas Elmarknadsbyrå.

LÄS MER: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Svenska kraftnät resp C. Patterson

Text: Redaktionen