Ny åldersgräns föreslås i Sverige
En ny åldersgräns föreslås i Sverige.
Trafiken kan vara en farlig miljö för barn och unga, där risken för skador och olyckor är stor.
Men trots det så finns det många unga som tar stora risker ute i trafiken.
Nu föreslås att Sverige inför en åldersgräns för elsparkcyklar.
Vill se åldersgräns
Frågan har aktualiserats i Sverige sedan Finlands regering meddelat att man har för avsikt att införa ålders- och promillegräns för elsparkcyklister före midsommar, och att bara personer över 15 år ska få köra elsparkcykel.
Nu höjs röster för att en liknande åldersgräns bör införas i Sverige, rapporterar SR.
En av dem som kräver detta är Johan Jansson, professor i företagsekonomi vid Umeå Universitet.
Han framhåller att man riskerar väldigt allvarligt skador, exempelvis huvudskador, om man kraschar med en elsparkcykel.
– Då kan man ju tänka sig att en yngre person som skadar sig tidigt i livet – det kan ju vara påverkan både mentalt, psykiskt, men även naturligtvis kroppsligt, säger han till radiokanalen.
Åldersgräns – eller nybörjarträning
I Finland blir det alltså en åldersgräns på 15 år och en promillegräns på 0,5 för elsparkcyklar, om den finska regeringen får som den vill.
– Det är mycket bra att vi får en ålders- och promillegräns för elsparkcyklar. Det ser ut som att vi får igenom det här paketet innan midsommar, säger Finlands kommunikationsminister Lulu Ranne (Sannf), enligt Svenska Yle.
I Sverige hoppas vissa på en liknande lagändring. Det har också kommit förslag om att kommuner och uthyrningsföretag bör erbjuda nybörjare möjligheten att träna med elsparkcykeln i kontrollerade miljöer.
– Träningen bör utgå från kunskap om säkerhet baserat på vetenskapligt insamlad data. Föräldrar bör särskilt uppmuntras att delta i sådana evenemang, skriver Marco Dozza, professor i aktiv säkerhet, i en forskarkommentar i Forskning & Framsteg.
Johan Jansson vid Umeå Universitet påpekar att barn och unga ännu inte har lärt sig att läsa av trafiken.
– Vi ser ju att de här elsparkcyklarna används till viss del som leksaker, man hittar på grejer och man stajlar, och det kan väl vara helt okej på ett inhägnat område, säger han till radiokanalen.
Han anser emellertid att en 15-årsgräns är nödvändig för att skydda barns och ungas säkerhet.
Frågan om elsparkcyklar har länge debatterats, inte minst efter rapporter om ett kraftigt ökande antal skador och olyckor.
LÄS OCKSÅ: Tusentals skadade och flera döda – stort larm om populärt fordon
Foto: D Posteby
Text: Redaktionen