SVERIGE: Livsmedelsbutiker agerar mot stökiga kunder
2023 03 05
Fler och fler kunder portas från butiker på grund av sitt beteende.
Det visar siffror från Åklagarkammaren, rapporterar Sveriges Radio.
Bland annat har flera butiker i Gävle utnyttjat möjligheten om tillträdesförbud, som finns tillgänglig sedan två år tillbaka.
– Det är jättebra att man kan ge tillträdesförbud för de som inte sköter sig och som varje gång de är inne i butiken försöker stjäla eller förstöra, säger exempelvis butiksägaren Martin Svahn.
"Snart är gränsen nådd"
I synnerhet är det livsmedelsbutiker som portar stökiga kunder. Framför allt är det tre typer av beteenden som ligger bakom avstängningarna.
- Snatteri
- Trakasserier
- Hot mot personal.
I många fall hjälper det inte med dialog.
– Vissa personer stökar ganska ofta. Snart är gränsen nådd, säger Jonatan Espinoza, butiksägare på Coop i Gävle, till SR.
Portade hel skola
I Åkers styckersbruk utanför Strängnäs tog tätortens ICA-butik nyligen i med hårdhandskarna. Butiken portade en hel skola efter stora problem med snatteri.
Det uppskattades dock inte bland elevernas föräldrar, som rasade mot vad de upplevde som kollektiv bestraffning.
– Föräldrarna tycker att deras egna barn måste har rätt att gå till affären och att det är sorgligt hur “någon annans ungar” stjäl, säger Christian Massana, reporter på lokaltidningen Ljusnan, till TV4.
"Rena beställningsjobb"
Många matbutiker har den senaste tiden slagit larm om ökade stölder.
Svensk handel kallar det för “rena beställningsjobb” och ser en direkt koppling till högre matpriser.
– Vi har ju tyvärr sett att det är ganska många som blir pushade över gränsen när de får det lite sämre ställt. Det är ju tragiskt, säger Pontus Granqvist, butikschef på ICA Maxi i Göteborg, till DN.
Beviljas inte alltid
Men trots möjligheten att porta kunder är det inte alltid det går att praktisera i verkligheten.
I Västmanland har enbart sex av 25 ansökningar de senaste två åren lett till tillträdesförbud, enligt SR.
– Lagen är värdelös. Du får inte tillträdesförbud för någon, säger Ann-Sofie Nyberg, butikschef på leksaksbutiken Leklust i Västerås, till radion.
Hon berättar att hon blev överfallen av en påverkad kund, men ändå fick nej på sin ansökan om att porta kunden i fråga.
Foto: ICA-gruppen
Text: Redaktionen