Dåliga nyheter för tågresenärer – ilska mot SJ

2023 03 01

– Jag blir så arg så jag skakar. Så här får det inte vara.

Det säger Ingrid Jonsson, Västra Götalands län, som är en av alla som nu drabbas av nya problem hos SJ när det gäller bokning av tågresor.

Flera sträckor drabbade

Påsken som är en stor reshelg för många som vill besöka vänner och släktingar står nu för dörren. 

Om fem veckor är det dags och enligt SJ:s egna uppmaningar är det viktigt att boka tågbiljetterna i tid om man inte vill drabbas av höga priser.

Men trots detta är det nu stora problem med att boka resor avseende en rad sträckor:

- Stockholm – Göteborg

- Stockholm – Jämtland

- Västra stambanan

- En rad andra ströavgångar

Strul och problem

– Vi är jättefrustrerande och våra resenärer är frustrerade, vilket vi har full förståelse för, säger Martina Nord vid SJ:s pressavdelning till DN.

SJ:s besked är att strulet är Trafikverkets fel.

Trafikverket har i uppgift att informera tågbolagen om hur det ligger till med eventuella banarbeten och det är något som ska ske senast 13 veckor i förväg.

Men trots att det bara är fem veckor kvar till påsk har fortfarande inget besked kommit.

Detta leder till att en mängd tågbiljetter ännu inte kan bokas.

Påverkar hela landet

För den som försöker boka dyker det upp en textremsa som lyder ”Banarbeten planeras”.

Men det är dock inte säkert att det faktiskt planeras några banarbeten. Det är bara det att man ännu inte vet.

– Vi behöver få besked om var och när arbetena ska ske för att kunna lägga våra scheman och lägga ut våra biljetter, säger presskommunikatör Martina Nord vid SJ till GP.

Förutom upprörda resenärer så drabbas även SJ:s personal – såväl lokförare som tågvärdar.

– Vi behöver kunna schemalägga vår personal och våra fordon. Det påverkar ju tågen över hela landet, säger Martina Nord.

Ständiga problem för SJ

Problemen för SJ har varit många med personalbrist, upprörda anställda och ett nytt planeringssystem som skapar mycket strul.

– Svårigheten är att det här systemet inte finns någon annanstans i världen. Det har inte riktigt hållit den prestanda vi hoppades på från start, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson till tidningen.

Ytterligare ett problem för SJ har varit SJ-appen och SJ:s webbsida som exempelvis kraschade vid julruschen.

Två tips

Dan Olofsson vid SJ:s pressjour har ett tips till drabbade resenärer som oroar sig över påsken.

– Det råd jag kan ge är att boka delsträckor och ha god marginal för att boka mera senare, säger han till SvD.

Foto: SJ AB

Text: Redaktionen


Laddbolag går i konkurs

2024 10 15

Hundratals anställda drabbas när ett laddbolag kastar in handduken.

Nästa konkurs i elbilsbranschen är bekräftad.

Laddboxtillverkaren EVBox har fått det för tufft och tvingas kasta in handduken.

Det nederländska företaget, som har haft verksamhet i Sverige, har tillverkat laddboxar och laddstolpar sedan 2010 men tackar nu för sig.

Det rapporterar Carup.

700 anställda

EVBox har enligt Carup 550 000 laddstationer i 70 olika länder, däribland Sverige.

Bolagets 700 anställda behöver nu se sig om för nya arbetstillfällen.

Enligt uppgifter har konkursbeskedet varit chockartat för de anställda, som trodde att marknaden skulle kunna lätta framöver.

Inte tillräckligt

Tidigare i år uppgav branschorganisationen M Sverige att antalet laddstolpar runt om i landet hade ökat kraftigt.

Under 2023 ökade antalet laddstolpar ordentligt, men ligger fortfarande på en nivå som är under acceptabel.

Det sade Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.

“Stort gap”

Stjernvall menade då att det är långt kvar tills vi når tillräckliga nivåer.

– Laddstolpar är en grundläggande förutsättning för att kunna köpa och köra en elbil. Det är glädjande att laddstolparna har ökat så kraftigt, men det är fortfarande ett stort gap till vad som är en acceptabel nivå.

Så var det då

Enligt en granskning från i februari så var det bara tre län som hade tillräckligt med laddstolpar.

– Endast Gotland, Jämtland och Blekinge har ett tillräckligt antal laddstolpar, alla andra län ligger efter, förklarade M Sverige.

– Utbyggnadstakten har varit allra bäst i Blekinge, Gotland och Halland. Blekinge har tidigare under flera år haft en bottennotering och varit bland de län där utbyggnaden gått allra långsammast.

En svajig konjunktur, svalt intresse hos konsumenter och andra faktorer spelar in till att elbilsmarknaden såväl som bilmarknaden som helhet har fått det tufft.

Flera ledande aktörer runt om i Europa och i Sverige har haft det kämpigt, och inväntar ytterligare räntesänkningar och hoppas på större intresse hos konsumenter framöver.

Foto: EVBox

Text: Redaktionen


Här ska du inte slänga bananskal – många gör fel

2024 10 14

Att slänga bananskal i naturen är ingen bra idé.

Arbetet fortsätter med att försöka hålla Sverige rent och minska på nedskräpningen.

Det innebär att informera om att folk ska sluta slänga skräp i naturen.

Någonting som många inte vet om är att man heller inte ska slänga bananskal i naturen, även om det verkar naturligt.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Många tror fel”

Johan Lindestad, miljökommunikatör på Borås stad, förklarar.

– Det är många som tror att “det där löser upp sig” och så tänker man inte mer på det, säger han till SR.

– Det betecknas som nedskräpning faktiskt. Bananskal hör helt enkelt inte hemma i naturen hos oss.

Anledningen är att det tar lång tid för bananer att brytas ner, och att det inte passar in i den svenska naturen.

Räknas som skräp

Organisationen “Håll Sverige Rent” informerar om samma sak.

De förklarar att det mycket riktigt klassas som nedskräpning.

– Det kan ta ganska lång tid för ett bananskal att brytas ner, från några månader upp till 2 år i kallare temperaturer, därför räknar vi det som skräp. 

– Det kan också skapa problem för djur som vanligtvis inte äter bananskal om de hittar såna ute i naturen.

Samma med snus

Det är stor skillnad på snus och bananskal, men många slänger både och i naturen utan att tänka mer på det.

Snus är faktiskt nedbrytbart, men det finns andra skäl till varför det inte ska slängas i naturen, fortsätter organisationen “Håll Sverige Rent”.

– Själva snuset är biologiskt nedbrytbart men innehåller även andra ämnen som påverkar negativt. Studier visar att lakvatten från cigarettfilter är giftigt för fiskar, men vi vet inte hur gifter från snus påverkar naturen.

Samma material

Håll Sverige Rent avslutar.

– Påsen som snuset ligger i är i princip gjord av samma material som tepåsar, förklarar organisationen.

– Den hålls ihop av ett bindemedel som gör att pappret bryts ner långsammare än själva snuset. Påsen innehåller även en liten mängd plast vilket gör att den inte försvinner helt i naturen.

Foto: A. Bigoni

Text: Redaktionen