ALKOHOL: Upprörande läsning för dig som gillar vin
2023 02 24
Det är bråda dagar för den som vill undvika en dyrare affär hos Systembolaget.
På onsdag 1 mars höjs nämligen priserna på Systembolaget, vilket stod klart redan i mitten av februari.
Prishöjningen är ovanligt stor, säger sortimentschefen Ulf Sjödin till Dagens Nyheter.
– Jag kan inte säga om det är den största prishöjningen någonsin. Men det är den största jag varit med om under de tolv år som jag jobbat här.
Chockhöjning på flera viner
Snittet för den sammanlagda ökningen på Systembolagets sortiment förväntas bli 2,6 procent.
Exakt samma siffra gäller för vin.
Däremot är det enorma skillnaderna inom kategorierna – och vissa viner kan komma att chockhöjas, skriver DN.
Ett exempel är Quercia al Poggio, rött vin på flaska, som förväntas höjas med 38 kronor till en prislapp på totalt 189 kronor.
Alltså en ökning med 25 procent.
Ökar med 389 kronor
Andra populära viner som utmärker sig är det vita bag-in-box-vinet Tre Apor, som troligen ökar med 16 kronor till 189 kronor.
Det motsvarar en ökning på tio procent.
Även mousserande viner och champagne är illa ute. Till exempel ökar Cuvée Sir Winston Churchill med 389 kronor – en total prislapp på 2 299 kronor.
Justeras två gånger om året
Priserna på Systembolaget förändras två gånger om året. Senast i september, och nu alltså nästa gång i mars.
– Samtidigt får Systembolaget kritik av en del av sina leverantörer som inte tycker att höjningarna görs på rätt sätt, rapporterar Sveriges Radio.
Enligt leverantörerna borde priserna justeras oftare, eftersom det skulle skapa en tryggare ekonomisk förutsägbarhet.
Gäller att passa på
För den som vill handla vin, öl eller andra produkter från Systembolaget till ett lägre pris gäller det med andra ord att passa på.
– I dessa ekonomiskt utmanande tider får jag dock allt oftare frågor om vin till bra pris. För dem som vill spara en slant kan det därför vara värt att handla före höjningen, säger Niclas Tuomela, sommelier och inspiratör på Vinsmart.se.
Dyrare omständigheter
Anledningen till de ökade priserna beror främst på dyrare flaskor, emballage och transport.
– Ofta beror inte prishöjningen på att själva varan blir dyrare, utan det är allting runt omkring, säger sortimentschefen Ulf Sjödin till DN.
Foto: K. Knight
Text: Redaktionen