Stora problem för Nordea

2023 02 25

Storbanken Nordea har drabbats av it-problem.

Banken har under fredagen upplevt problem med att genomföra överföringar. 

Det har resulterat i att flera Nordea-kunder inte fått in sin lön på bankkontot på löningsdagen. 

– Jag blev chockad när jag såg att min lön inte var inbetald till mitt konto nu på morgonen. Det är sportlov nu och jag vet inte hur jag ska kunna betala för det familjen ska göra. Det stressar mig, säger en kund hos Nordea till Aftonbladet.

Felmeddelande

Kunder som loggar in på banken möts av ett felmeddelande.

– Just nu kan du uppleva problem med betalningar och överföringar. Vi arbetar med att lösa detta så snart som möjlig och ber om ursäkt för eventuella besvär som detta kan medföra, skriver Nordea.

På sociala medier vädras ett stort missnöje.

– Snart mer regel än undantag med bankproblem (Nordea) kring löningsdagen, skriver en användare på Twitter.

– Nån som blir förvånad att detta sker i stort sett varje månad?? frågar sig en annan användare på plattformen.

”Beklagar problemen”

Nordeas presstalesperson Henrik Devell hänvisar kunder till "den gamla internetbanken”.

– För tillfället har vi tekniska problem med överföringar och betalningar och vi undersöker saken. Vi beklagar problemen det orsakar våra kunder, säger han till Aftonbladet.

Problemen började vid 08-tiden.

Populäraste shoppingdagen  

När lönen dimper ner på kontot passar svenskarna på att konsumera.

Det visar statistik från e-handelsbolaget Klarna.

Löningsdagen är månadens populäraste shoppingdag.

Försäljningen ökar med 16 procent jämfört med en genomsnittlig dag, enligt Klarnas statistik.  Allra mest ökar försäljningen i Norrbottens län (19 procent).

–  Försäljningen ökar rejält under löningsdagen, och trycket fortsätter som regel fram till månadsskiftet, då försäljningsvolymerna tenderar att normaliseras igen. Och det är i Norrbottens län som det shoppas allra mest under löningsdagen jämfört med månadens övriga dagar, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Foto: Nordea

Text: Redaktionen


Efterlängtad dryck till Sverige

2025 09 13

Det havrebaserade varumärket Oatly lanserar en ny latte i Sverige.

Drycken Matcha Oat Drink har fått stor uppmärksamhet globalt på sociala plattformar.

På TikTok hyllas Oatlys matcha-latte av miljontals användare, men i Sverige har drycken lyst med sin frånvaro, fram tills nu.

Från och med denna vecka går det att köpa drycken i svenska butiker, där den nu introduceras.

Hög efterfrågan

Matcha Oat Drink kombinerar företagets populära iKaffe-havredryck med finmald Tencha-matcha och en hint av vanilj.

Den kan drickas både varm och kall och ses som ett naturligt steg för företaget då efterfrågan har varit hög.

– Matcha-trenden har fullkomligt exploderat på kort tid och vi är glada att lansera en drickfärdig matcha för alla som är nyfikna att prova, säger Ilse Siekkinen, VD för Oatlys verksamhet i Norden, till Vegomagasinet.

Drycken är helt växtbaserad och gjord på svensk havre.

Matchan framställs genom att Tencha-bladen ångas varsamt och torkas vid hög temperatur innan de mals till ett fint pulver.

– Havredrycken passar fantastiskt bra med matchans smakprofil. Med vår nya dryck tar vi matcha-trenden ut i landet och in i vardagen, säger Siekkinen.

Viral trend 

Matcha har blivit en favorit på TikTok och Instagram, där allt från iskaffe till bakverk fått en grön twist.

Oatly hoppas nu att deras färdiga latte ska göra drycken ännu mer tillgänglig för trendkänsliga konsumenter.

Matcha Oat Drink lanseras i två förpackningsstorlekar - en liter för hemmabruk och en smidig 250 ml-förpackning med sugrör för den som vill ha en snabb dryck på språng.

Matchas framgång

Matcha är ett japanskt grönt te gjort på finmalda teblad som vispas ut i vatten eller mjölk för en intensiv smak och vacker grön färg.

Drycken har blivit en global trend tack vare sina hälsofördelar, sin unika smak och sin fotogeniska färg – och syns idag överallt.

De senaste åren har intresset för det gröna tepulvret skjutit i höjden, och matcha i olika former har blivit en trend att visa upp på sociala medier.

I Storbritannien steg försäljningen av matcha med över 200 procent häromåret, uppger SvD.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen


Flera bilmodeller får körförbud – redan i år

2025 09 13

Sju bilar riskerar körförbud efter 31 december.

Från december i år börjar svenska operatörer avveckla 2G- och 3G-frekvenserna, som istället används för 4G och 5G.

När 2G- och 3G-nätet stängs ner kan flera bilmodeller i Sverige bli olagliga att köra – bland annat Honda och Volkswagen.

- Vi har de senaste fem åren pratat om utfasningen av 2G och 3G. Nu närmar vi oss slutet för dessa omoderna nät med bara nio månader kvar innan de drar sin sista suck. Om du inte vet om du eller någon närstående påverkas, ta kontakt med det företag där du är kund så får du hjälp att se vad du behöver göra, säger Sara Kebert, nätexpert på Telenor.

eCall-funktion slutar fungera

Denna förändring påverkar inte bara mobiltelefoner och trygghetstelefoner, utan även bilar med eCall-funktion, som kopplar upp sig automatiskt vid olyckor.

– Om 2G- och 3G-nätverken har fasats ut i deras land eller region kommer eCall-tjänsten inte att fungera och det kommer inte att initieras något nödsamtal i händelse av en olycka – vare sig via airbagutlösning eller ett manuellt utlöst eCall med fordonets SOS-knapp, varnar Honda på sin hemsida.

– Beslutet att fasa ut mobilnäten och efterföljande effekter på fordonets egenskaper och funktioner ligger utanför Hondas kontroll.

Vilka bilar påverkas?

Bland de mest utsatta modellerna från Honda finns Jazz, Civic, HR-V, Honda e, ZR-V och CR-V, medan flera Volkswagen-modeller som Golf, Passat och Tiguan också kan påverkas.

Problem uppstår framför allt för fordon byggda före eCall-kravet 2018.

Konsekvenser för bilägare

Din bil blir inte automatiskt olaglig utan eCall, men när besiktningen omfattar eCall-tjänsten kan felet leda till körförbud.

– Går felet inte att rätta till beläggs bilen med körförbud och får inte framföras på väg, säger Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige, till Transport och Logistik.

Bilägare uppmanas därför att kontrollera om deras bil är beroende av 2G/3G för eCall och vidta åtgärder i tid för att undvika problem vid besiktning.

Foto: Obi

Text: Redaktionen