JÄTTEDYR FETTISDAG: Chockökning på semlor

2023 02 21

Idag, tisdag, är det den klassiska fettisdagen.

Fettisdagen, med anor ända sedan 1500-talet, är dagen då svenska folket traditionsenligt ställer fram semlorna på fikabordet.

Men i år blir klassikern chockdyr.

Priset för semlorna har nämligen stigit än mer än inflationen, rapporterar Dagens Nyheter.

Det är en produkt som man kan ta betalt för – många kanske köper en semla och då betalar man vad den kostar för att man vill ha den, säger Ingela Gabrielsson, privatekonom på Nordea.

Ökar över 10 procent

I år kostar snittsemlan i Stockholm 54 kronor – en ökning på 10,2 procent jämfört med förra året.

Det kan jämföras med årsinflationen på 8,4 procent.

Ingela Gabrielsson har följt prisutvecklingen i fyra års tid. Och det är ingen glädjeprognos hon noterar.

– Man kan fundera på vad en semla kommer att kosta nästa år, säger hon till DN.

Historiskt dyrt

För 29 år sedan kunde du få en semla för cirka 11 kronor i Sverige.

Men de tiderna kommer knappast åter. År 2021 kostade den 46 kronor, förra året 49 och nu i år alltså 54 kronor i Stockhholmsområdet, enligt en genomgång av SVT.

Till tv-kanalen förklarar Ingela Gabrielsson varför.

– En del av ingredienserna till semlan har gått upp väldigt mycket i pris under året.

Fakta semlan 

- Semlan kom till Sverige utan koppling kristendomen. Från början var semlan bara en slät okryddad vetebulle utan mandelmassa eller grädde. Första gången som semlan nämns i kristet sammanhang är i Gustav Vasas bibel år 1541.

- Semlan kopplades sedermera ihop med fastan och blev fettisdagbulle på 1500-talet

- Över 50 procent av den svenska befolkningen äter en semla på fettisdagen.

- Under ett år säljs omkring 50 miljoner semlor i Sverige. Uppskattningsvis bakas 30 miljoner semlor i hushållen.

- Grädde på semlan är ett modernt påhitt. Det introducerades på 1920-talet.

- På 1950-talet ökade svenskarna konsumtion av semlor drastiskt eftersom mjöl, socker och grädde var ransonerat under andra världskriget.

- Fram tills början på 1960-talet var servering av semlor hårt reglerad. Bakelsen fick endast serveras på caféer och konditorier på tisdagar.

- Förutom i Sverige äts semlor i Finland, Norge, Danmark och Tyskland. Utformningen och innehållet kan dock skilja sig åt en aning jämfört med den svenska varianten.  

Källa: Semlor.eu

Foto: Dani

Text: Redaktionen


JUST NU: Flicka i 10-årsåldern död

2025 08 20

En flicka i 10-årsåldern har dött i en olycka.

På onsdagseftermiddagen kommer tragiska uppgifter från Bromölla.

I fredags kom rapporter om en drunkningsolycka i kommunen.

– Polis är på plats i samband med en räddningsinsats, en person som anträffats i vattnet. Personen har förts till sjukhus med ambulans, oklart skadeläge, meddelade polisen då.

Nu kommer besked om att det rör sig om en flicka i 10-årsåldern som har dött av sina skador, rapporterar Kristianstadsbladet.

Flicka död

Det var på fredagskvällen som larmet kom om en drunkningsolycka på Strandängens badplats i Bromölla.

Personen i fråga – en flicka i 10-årsåldern – fördes till sjukhus.

Nu är hon död.

Det är oklart exakt vad som har hänt, men det finns brottsmisstankar.

– Vi jobbar med ärendet för att utreda om det har begåtts brott i samband med händelsen, säger förundersökningsledare Pernilla Tallinger till tidningen.

“Går inte in på”

Flickan var hemmahörande i nordöstra Skåne och var mellan 10 och 12 år gammal.

Ingen person har i nuläget frihetsberövats på grund av brottsmisstanke, och Tallinger vill inte gå in närmare på saken.

– Det råder förundersökningssekretess så vad vi gör kommer jag inte att gå in på, säger hon.

Olycka i Ängelholm

På onsdagen kommer uppgifter om att ett barn är involverat i en olycka i Ängelholm.

Det handlar om en femårig pojke som lämnade avfall tillsammans med en förälder när barnet föll två och en halv meter ner i ett betongfundament på avfallsanläggningen.

– Han på kommit över skyddsstaketet och trillat ner mellan en container och betongväggen, säger räddningstjänstens vakthavande befäl Jonas Hemert till TV4.

“Är talbar”

Polis, ambulans och räddningstjänst har larmats till platsen där pojken hamnat mellan en container och betongväggen.

Pojken har förts till sjukhus med ambulans.

Det är oklart hur allvarligt skadad han är, men enligt Jonas Hemert ska han vara i vaket tillstånd.

– Han var fullt vaken och talbar när han lämnade platsen, säger Hemert.

Foto: P. Nicolello

Text: Redaktionen


Går i konkurs – arbetade med Mercedes och Porsche

2025 08 20

Ännu en tysk underleverantör i bilbranschen går i konkurs.

Tidigare i veckan kom besked om att det tyska företaget Werkzeugbau Laichingen stupar efter 130 år.

Företaget var specialiserat på tillverkning av verktygsmaskiner för bilindustrin.

Nu kommer besked om ännu en konkurs i den tyska bilindustrin – det rör sig den här gången om en underleverantör till bland annat Porsche och Mercedes.

Går i konkurs

Det är Krämer Automotive Systems GmbH som nu tvingas tacka för sig.

Företaget har arbetat med jättar som Jaguar, Porsche, Mercedes, Bentley och Volkswagen.

De har exempelvis utvecklat pekskärmen till nya Mercedes G-klass G350d Professional.

Nu går dock företaget i konkurs efter 50 år, rapporterar tyska Merkur.

Utebliven storbeställning

Konkursförvaltaren Dirk Poff uppger att anledningen till den finansiella krisen för Krämer Automotive Systems GmbH främst beror på en stor beställning som företaget inte har fått. 

Bolaget grundades för ungefär 50 år sedan och har sedan dess arbetat med bland annat digitala lösningar för flera biljättar.

Tufft för tyskarna

Krisen i branschen är tuff för tyskarna.

Bilindustrin står för ungefär en femtedel av landets industriproduktion, och om man räknar med leverantörskedjan genererar den cirka sex procent av BNP, enligt Capital Economics. 

Branschen sysselsätter direkt cirka 780 000 personer – och stöder miljontals andra arbetstillfällen, rapporterar BBC.

“Så många kriser”

Simon Shütz, talesperson för den tyska bilindustriförbundet, har tidigare i år satt ord på krisen.

– Det finns så många kriser, en hel värld av kriser. När en kris är över, kommer en annan, säger han.

Omställningen till eldrivna bilar bidrar till utmaningarna, menar talespersonen.

– Övergången från förbränningsmotor till eldrift är en mycket stor process. Vi investerar miljarder i ombyggnaden av alla fabriker. Och det tar tid, det råder det ingen tvekan om.

Läs mer: Biltema-utmanare expanderar kraftigt – fyra nya varuhus

Foto: I. Kazlouskij

Text: Redaktionen