SVERIGE: SMHI utfärdar orange varning

2023 02 12

SMHI varnar för mycket hårda vindar i Lapplandsfjällen.

Varningen gäller vid Lapplandsfjällen från Hemavan och norrut från söndagen till måndagskvällen.

Personer avråds starkt från att ge sig ut på fjället då det kan vara mycket svårt att förflytta sig samt resa och förankra tält.

Det finns även stor risk för förfrysning i området.

– Från söndag förmiddag till måndag kväll, på kalfjället, mycket hård västlig vind och samtidigt snöfall som tidvis blir ymnigt. Det medför bland annat att det kan bli mycket svårt att förflytta sig och mycket svårt att orientera sig på grund av kraftigt nedsatt sikt, upper SMHI.

Mycket hårda vindar

På sina håll har byvindarna redan uppnått orkanstyrka i kombination med täta snöbyar.

Meteorolog Johan Groth menar att medelvindsstyrkan på Stora Sjöfallet under söndagen låg på 32,7 meter per sekund.

– Jag såg en byvind i Tarfala som var uppåt 45 meter per sekund, men den är markerad som osäker och måste kontrolleras först. Det är riktigt blåsigt, säger han till Expressen.

Det är byvindar

Med byvind menas den högsta vindhastigheten under en mycket kort period. 

SMHIs mätningar av byvind avser den högsta vindhastigheten under en 2-sekundersperiod den senaste timmen.

Även gula varningar

SMHI har även utfärdat gula varningar som gäller i Jämtlands län och Härjedalsfjällen.

I mellersta delen av Jämtlands län finns risk för plötslig ishalka och från Åre och vidare mot Storlien väntas stora regnmängder som kan leda till stora vattenmassor på vägarna.

Vid västra Härjedalsfjällen råder varning för mycket hårda vindar såväl som snöfall.

Det är orkanvind

För att det ska räknas som orkanvind måste vindstyrkan överstiga 32,7 m/s.

Den högsta medelvinden som någonsin uppmätts i Sverige var vid Stekenjokk i sydligaste Lapplandsfjällen den 18 januari 2017.

Då var medelvinden 47,8 m/s.

Rekordet vad gäller byvindshastighet innehar Tarfala i norra Lapplandsfjällen, där en hastighet av 81 m/s registrerades den 20 december 1992 av Stockholms Universitet.

Foto: S. Berger

Text: Redaktionen


Ryanair-plan flög till oväntad destination – passagerare i tårar

2025 01 03

Passagerare på ett Ryanair-flyg fick på den hårda vägen lära sig värdet i att dubbelkolla sin bokning.

Turisterna hade med gott humör lämnat London med destination Frankfurt och tyskarnas berömda julmarknad i början av december.

Men glädjen byttes snart ut mot förtvivlan.

Det visade sig att flyget var på väg till en helt annan flygplats än vad passagerarna hade förväntat sig, rapporterar belgiska tidningen HLN.

Ilskan: "Ryanair har lurat oss"

Istället för att flyga till den centrala flygplatsen i Frankfurt flög planet till en gammal flygbas (Hahn) som numera används för civila flygningar.

Den ligger dock 130 kilometer från den destination som de brittiska passagerarna trodde att de skulle flyga till.

– Vi såg på skärmarna att vårt flyg gick till Hahn. Det var inte fråga om Frankfurt. Det var då vi insåg att vår resa skulle bli en riktig mardröm. Flickan som satt bredvid mig brast faktiskt ut i gråt, säger resenären Bridget Brown till HLN.

Kvinnan rasar nu mot lågprisbolaget.

– Alla på vårt plan hade begått samma misstag. Ryanair har verkligen lurat oss.

"Vi blev strandade"

Den helt avgörande informationen om vilken flygplats i Frankfurt som Ryanair flyger till hade med andra ord helt undgått de brittiska turisterna.

När de väl landade på Hahn fick de en chock.

– Den flygplatsen var lika stor som en skokartong. Det såg ut som en flygbas, med de där gamla krigsbunkrarna runt omkring. Det fanns uppenbarligen ingenting att göra där. Vi var strandsatta i en håla, nästan två timmars bilresa från vår riktiga destination, säger Bridget Brow och poängterar att “alla på flyget gjorde samma miss”.

Ryanair svarar: "Inte lurat någon"

Att ta tåget in till Frankfurt skulle ta över tre timmar. Hyrbilarna gick åt direkt och många blev utan och fick istället ta en taxi för 700 euro tur och retur.

Enligt resenärerna luras Ryanair när de skriver “Frankfurt-Hahn” på sin hemsida.

Flygbolaget själva håller inte med och har svarat på kritiken.

– Vi har inte lurat någon. Den kvinnan bokade ett flyg från London till Frankfurt-Hahn och det var precis vad hon fick. Namnen på alla flygplatser anges tydligt på vår hemsida. Det är passagerarens ansvar att noggrant kontrollera destinationens namn, säger en talesperson från Ryanair.

Foto: K. Hackert

Text: Redaktionen


Rysk kollaps – inte hänt på två decennier

2025 01 03

En viktig sektor av Rysslands ekonomi har kollapsat.

Det rör sig om den inhemska oljeproduktionen som har sjunkit till den lägsta nivån på två decennier.

Under 2024 uppgick den ryska oljeproduktionen till 1 254 ton per dag, rapporterar Newsweek med hänvisning till Seala, en plattform som analyserar oljehandeln i världen.

Noteringen innebär att oljeproduktionen i Ryssland är på den lägsta nivån sedan 2005.

Ukrainska luftattacker pekas ut som orsaken.

– Det är en direkt effekt av ukrainska drönarattacker mot rysk energiinfrastruktur, skriver Newsweek.

Under året har Ryssland tvingats till flera oplanerade reparationer av oljeraffinaderier som skadats i ukrainska attacker.

Reparationerna har försvårats av västvärldens sanktioner mot Ryssland. Det råder stor brist på teknik och viktiga komponenter, vilket gör arbetet betydligt svårare. 

Jättesmäll för Moskva

Oljeindustrins kollaps är en tung smäll för Ryssland.

Den ryska ekonomin är fortfarande kraftigt beroende av en stark olje- och gasexport.

I dag står Ryssland för över 12 procent av den globala råoljeproduktionen.

Varje svängning på oljemarknaden kan således få stora konsekvenser.

– Priset på olja förblir den mest avgörande faktorn för Rysslands ekonomiska hälsa, och varje prisfall på olja påverkar direkt landets utländska valutaintäkter, inflation och övergripande ekonomiska stabilitet, framhåller Östekonomiska Institutet (SITE) i en färsk rapport.

I samma rapport framgår det att den ryska regimens finansiella reserver, som har använts för att finansiera krigsutgifterna, håller på att ta slut. Enligt forskarna kan reserverna vara uttömda om cirka ett år.

– När dessa reserver är förbrukade kommer centralbanken att utsättas för tryck att sänka sin styrränta, eller till och med börja trycka mer pengar, vilket kan leda till en hög inflation och en försvagad rubel, står det i rapporten.

Foto: Sociala medier 

Text: Redaktionen