KLIMAT: Ny rapport visar besvärande utveckling i Stockholm

2023 02 12

Koldioxidutsläppen i Stockholms län måste minska betydligt snabbare än vad de gör nu.

En ny rapport från Region Stockholm visar att utsläppen av koldioxid i staden måste minska i dubbelt så hög takt som hittills.

Det nuvarande läget är inte tillräckligt för att nå klimatmålen, rapporterar DN.

– Det räcker inte att vi kommer ner till nollutsläpp till 2045 för att rädda klimatet, den största minskningen måste ske på 2020-talet. Vi ligger alldeles för långt över vad som är långsiktigt hållbart, säger klimatregionrådet Gustav Hemming (C).

Står för hälften

Transportsektorn är ansvarigt för mer än hälften av utsläppen.

Sedan 2021 har andelen laddbara personbilar i länet ökat med fem procentenheter, men vad gäller tyngre transportfordon går utvecklingen långsammare.

Bara 0,2 procent av tunga fordon i länet är eldrivna, i jämförelse med personbilar där ungefär 17 procent är laddbara fordon.

“Måste få igång”

Klimatregionråd Gustav Hemming menar att en viktig del av elektrifieringen handlar just om tunga fordon.

– Vi måste på allvar få igång elektrifieringen av de tunga fordonen. Näringslivet måste få förutsättningar av regeringen att elektrifiera sina vägtransporter, säger han.

Behövs infrastruktur

En av förutsättningarna som krävs när det gäller elektrifieringen av fordonsindustrin är tillräcklig infrastruktur.

Det kan handla om olika typer av lösningar för att möjliggöra utvecklingen.

– Två huvudspår är dynamisk laddning, där fordonet laddas under färd genom exempelvis elvägar, och laddning vid stationära laddstationer i samband med lastning eller lossning samt vid raster, förklarar Vattenfall.

Ökade krav på elnätet

En annan relevant fråga är den om kapacitetstillgängligheten och de ökade kraven på elnätet.

Genom att förstärka elnätet i vissa delar av landet i kombination med smart styrning av laddningen kan detta möjliggöras.

– Att elektrifiera transportsektorn är möjligt men kräver viss anpassning av energisystemet. Utmaningen kommer att bli att se till att rätt mängd energi finns tillgänglig på rätt plats vid rätt tillfälle, menar Gustav Gårdbro på Vattenfall.

Foto: N. Syed

Text: Redaktionen


Svensk bilist fast i fartkameran – ursäkten väcker rubriker utomlands

2024 12 12

Två gånger i år har en svensk man i 50-årsåldern åkt fast för fortkörning.

Och hans ursäkt är ganska uppseendeväckande.

Nekade till att ha suttit vid ratten

Första gången fastnade mannen på fartkameran på E22 i Västerviks kommun.

Trots bilderna förnekade 50-åringen bestämt att det var han suttit bakom ratten. 

Vem det var på bilden kunde mannen inte svara på, men uppgav att hans bil används frekvent av familjen och att han har flera anhöriga som liknar honom till utseendet.

Efter att tingsrätten jämfört fartkamerans bilder med pass- och körkortsbild drogs slutsatsen att det visst var samma man, rapporterar Barometern.

Han dömdes därmed för brott mot trafikförordningen till 2 000 kronor i böter.

Uppmärksammas i Norge

Nu får incidenten uppmärksamhet utomlands.

Det är den norska tidningen Dagbladet som drar upp historien och gör rubriker av händelsen.

Även konsumentmagasinet Elbil24 från Norge sprider nyheten.

– Ibland kan det vara svårt att erkänna att man har gjort fel. Det gäller i allra högsta grad en svensk bilist, skriver tidningen.

I artikeln hånas svenskens ursäkt om att det var någon annan på fartkamerans bild.

– Bara en identisk tvillingbror, som mannen inte har, kunde få dem (tingsrätten, red. anm.) att tvivla på vem som körde bilen, står det i texten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Blev tagen igen

Historien tar dock inte slut där.

Samma man blev senare tagen i en ny fortkörning. Han hade då återigen åkt fast i en fartkamera då han körde 98 kilometer i timmen på en 90-väg.

Den här gången hade 50-åringen en ny ursäkt.

I rätten uppgav han att han inte varit i närheten av platsen och inte vet var han var det aktuella datumet. Han sa att det var hans pappa på bilden från fartkameran, skriver Barometern om händelsen.

Ny böter

Tingsrätten köpte dock inte den förklaringen heller och det blev 1 500 kronor i böter för hastighetsöverträdelse.

Även detta uppmärksammas i Norge, där bötesbeloppen är högre för fortkörning än i Sverige.

Alla följer inte hastighetsbegränsningen. Vissa nekar också till att ha kört för fort, konstaterar Dagbladet.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


Rusning till ICA – kunderna väller in

2024 12 12

Kunderna har återvänt med råge till Sveriges största livsmedelskedja Ica.

Det visar nya siffror som presenteras på onsdagen.

På ett år har Ica-butikernas nettoomsättning ökat med 8,2 procent, rapporterar Dagligvarunytt i en stor granskning.

Ica-handlarna jublar efter beskedet.

Göran Blomberg, vd Ica-handlarnas Förbund, välkomnar de nya siffrorna och konstaterar att hårt arbete ligger bakom uppgången.

– Vi har jobbat mer med pris senaste åren. Samtidigt vet vi att hushållen uppskattar våra andra mervärden, säger han till tidningen och fortsätter:

– Därför kommer kunderna tillbaka till oss. Ica har växt mer än index i över ett år.

Starkt tredje kvartal

Försäljningsökningen är ett välkommet besked för Ica-koncernen.

Efter flera prishöjningar tappade Ica-butikerna marknadsandelar under både 2022 och 2023.

2024 har dock varit ett betydligt bättre år för Ica. I det tredje kvartalet ökade koncernens omsättning med 6,5 procent.

– Tredje kvartalet bjöd på volymtillväxt, ökade marknadsandelar på totalen 12 månader i rad och i kvartalet för Icas samtliga butiksprofiler, samt god lönsamhet i koncernen som helhet där Rimi Baltic gör ett riktigt bra kvartal, kommenterade Ica Gruppens vd Nina Jönsson.

– Matpriserna förblev stabila men pris är fortsatt av stor vikt. Samtidigt ser vi en viss optimism hos kunderna – man ser även till andra värden. Vi fortsätter att stärka vårt gemensamma erbjudande samtidigt som vi tar viktiga kliv i hållbarhetsarbetet.

Nina Jönsson passade även på att berömma Icas klimatarbete.

– Jag är mycket stolt över att Ica Gruppen nu har fått vetenskapligt baserade netto noll-klimatmål godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Som en stor aktör i livsmedelkedjan vill Ica visa vägen och bidra till att minska den globala uppvärmningen i linje med Paris-avtalet. De godkända klimatmålen är därför ett viktigt steg framåt, där vi involverar både leverantörer och kunder på vår resa.

Foto: Ica Gruppen

Text: Redaktionen