POLISEN SLÅR LARM: Ny typ av bedrägeri – då bör du reagera

2023 02 10

I veckan har polisen fått in flera anmälningar om en ny typ av telefonbedrägeri.

Polisen har kartlagt flera fall där samtliga bedragare använder sig av samma metod.

Den nya metoden beskrivs som ett fenomen som polisen inte tidigare stött på.

– Detta tillvägagångssätt skiljer sig aningen gentemot tidigare bedrägerier då man initialt har ett sms skickats med en bekräftelse på ett köp från ett telebolag, framhåller myndigheten.

Flera steg

Så här går det till:

- Bedragaren skickar i förväg ett textmeddelande innehållandes ett påstått köp. Avsändaren ser ut att vara från en välkänd mobiloperatör. I meddelandet står det att man köpt en telefon med tillhörande abonnemang och vid frågor ska ringa ett telefonnummer som står angivet i meddelandet. 

- Meddelandet avslutas med en uppmaning att kontakta avsändare om man har frågor om köpet. Numret tillhör en bedragare.

- När målsägande ringer detta nummer svarar bedragaren och påstår sig representera "telefonbolaget". Bedragaren vill då att målsägande identifierar sig via bank-id för att kunna hantera ärendet. I samband med detta rensas målsägandes bankkonton. 

Äldre målgrupp

Enligt Robert Loeffel, presstalesperson på polisen, är det främst personer som är 70 år eller äldre som drabbas. Han understryker dock att bedragarna även söker sig till lite yngre personer i 60-årsåldern.

– Allting går i grund och botten ut på att få folk att logga in och använda sina bank-id. Bedragarna övertygar att de ska stoppa beställningen, men målsäganden måste identifiera sig med bank-id. Då passar bedragarna på att göra banköverföringar, säger han till SVT Nyheter.

I Kalmar fick polisen under onsdagen in fyra liknande anmälningar. Polisen är tämligen säkra på att samma gärningspersoner ligger bakom samtalen.

– Tre var försök och en var fullbordad, då kom de över ungefär 25 000 kronor, säger Robert Loeffel.   

Uppmaning

Efter flera rapporterade fall går nu polisen ut med en uppmaning till svenska folket.

– Polisen vill uppamma alla som får ett sådant sms att ringa upp till bolagets kundtjänst, använd er ej av numret som står angivet i meddelandet, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

Foto: T. Grote

Text: Redaktionen


Ny lågpriskedja kommer till Sverige

2025 09 14

Ett nytt alternativ till Rusta och Clas Ohlson kommer till den svenska marknaden.

Kedjor som Rusta, Clas Ohlson och Dollarstore fortsätter att breda ut sig i Sverige.

Samtidigt kommer nu besked om att en ny lågpriskedja kommer till den svenska marknaden.

Det handlar om den finska jätten Puuilo, uppger Hufvudstadsbladet.

Puuilo till Sverige

Clas Ohlson och Rusta får alltså ny konkurrens.

I samband med kedjans delårsrapport framhåller Puuilo att de ämnar etablera sig på den svenska marknaden.

– Puuilos ledning har reviderat sin uppskattning av butikspotentialen i Finland uppåt till över 90 butiker, meddelar bolaget.

– Företaget kommer också att inleda en organisk internationell expansion, för vilken det kommer att öppna butiker i Sverige.

Oklart var

Det är i nuläget oklart var och när och hur många butiker som kommer att öppna i Sverige.

Vd Juha Saarela bekräftar dock ambitionen.

– Vi ser betydligt större potential att utöka vårt butiksnätverk i Finland än vad vi tidigare beräknat, säger han i ett pressmeddelande.

– Dessutom har vi noggrant utvärderat utsikterna för Puuilo-butiker utomlands och kommer att testa butiker i Sverige under strategiperioden.

Läs mer: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Det är Puuilo

Puuilo grundades år 1982 och är en av de ledande lågprisvaruhuskedjorna i Finland.

I dagsläget finns omkring 40 butiker i hemlandet, men som framgår av pressmeddelandet finns planer på att öka det till uppemot 90 stycken.

Det säljs där

Till Puuilos sortiment ingår bland annat byggmaterial, verktyg, biltillbehör, trädgårdsredskap, djurfoder och samt ett brett urval av hushållsvaror.

– Puuilo startade som en snickarverkstad, förklarar kedjan om sin historia.

– Först fanns det sex gamla bussar, som gick runt Finlands byars och städers marknadsplatser, och sålde järnvaror. I början av 2000-talet övergavs bussarna och byggandet av affärer började.

Läs mer: Arbetsförmedlingen: Här finns jobben i höst

Foto: G. Ribeiro

Text: Redaktionen


Efterlängtad dryck till Sverige

2025 09 13

Det havrebaserade varumärket Oatly lanserar en ny latte i Sverige.

Drycken Matcha Oat Drink har fått stor uppmärksamhet globalt på sociala plattformar.

På TikTok hyllas Oatlys matcha-latte av miljontals användare, men i Sverige har drycken lyst med sin frånvaro, fram tills nu.

Från och med denna vecka går det att köpa drycken i svenska butiker, där den nu introduceras.

Hög efterfrågan

Matcha Oat Drink kombinerar företagets populära iKaffe-havredryck med finmald Tencha-matcha och en hint av vanilj.

Den kan drickas både varm och kall och ses som ett naturligt steg för företaget då efterfrågan har varit hög.

– Matcha-trenden har fullkomligt exploderat på kort tid och vi är glada att lansera en drickfärdig matcha för alla som är nyfikna att prova, säger Ilse Siekkinen, VD för Oatlys verksamhet i Norden, till Vegomagasinet.

Drycken är helt växtbaserad och gjord på svensk havre.

Matchan framställs genom att Tencha-bladen ångas varsamt och torkas vid hög temperatur innan de mals till ett fint pulver.

– Havredrycken passar fantastiskt bra med matchans smakprofil. Med vår nya dryck tar vi matcha-trenden ut i landet och in i vardagen, säger Siekkinen.

Viral trend 

Matcha har blivit en favorit på TikTok och Instagram, där allt från iskaffe till bakverk fått en grön twist.

Oatly hoppas nu att deras färdiga latte ska göra drycken ännu mer tillgänglig för trendkänsliga konsumenter.

Matcha Oat Drink lanseras i två förpackningsstorlekar - en liter för hemmabruk och en smidig 250 ml-förpackning med sugrör för den som vill ha en snabb dryck på språng.

Matchas framgång

Matcha är ett japanskt grönt te gjort på finmalda teblad som vispas ut i vatten eller mjölk för en intensiv smak och vacker grön färg.

Drycken har blivit en global trend tack vare sina hälsofördelar, sin unika smak och sin fotogeniska färg – och syns idag överallt.

De senaste åren har intresset för det gröna tepulvret skjutit i höjden, och matcha i olika former har blivit en trend att visa upp på sociala medier.

I Storbritannien steg försäljningen av matcha med över 200 procent häromåret, uppger SvD.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen