Inför ryska offensiven – dödligaste dygnet hittills

2023 02 07

Det senaste dygnet har varit det dödligaste för ryska trupper sedan invasionen började.

Den ryska invasionen av Ukraina har snart pågått i ett år, och efterlämnat stor förödelse.

Strider pågår på flera håll, och uppgifter pekar på att Ryssland förbereder en stor offensiv i de östra delarna av landet.

Tiotusentals trupper skickas till östra Ukraina för att inleda den nya offensiven, uppger CNN.

– Vi ser fler och fler reserver som skickas i vår riktning, säger guvernören i Luhansk, Serhiy Haidai.

Dödligaste hittills

Samtidigt menar Ukraina under tisdagen att dygnet har varit det dödligaste hittills för de ryska styrkorna.

Den ukrainska försvarsmakten menar att 1 030 ryssar dött under de senaste 24 timmarna, rapporterar Reuters.

Även Ryssland har hävdat ett stort antal ukrainska dödsfall till följd av de intensiva striderna.

Eskalering i öst

Såväl Kyiv som väst framhåller att Ryssland skickat stora mängder trupper mot östra Ukraina under de senaste veckorna.

Den ryska försvarsministern hävdar att sju ukrainska byar har tagits och att landets armé snart kommer nå framgång i Bachmut och Vuhledar.

Brittisk underrättelsetjänst är dock skeptiska till den ryska framgången.

– Det är alltjämt osannolikt att Ryssland kan bygga upp de styrkor som krävs för att förändra krigets utfall de kommande veckorna, menar de.

2 000 kvar

Ryska trupper har under det senaste halvåret försökt ta kontroll över Bachmut, en stad i Donetsk som innan kriget hade 70 000 invånare.

De östra och norra delarna av staden har övertagits och Ryssland läggs stort fokus på området.

Nu uppges bara 2 000 civila invånare vara kvar.

Efterfrågar tyngre vapen

Flera västländer har under den senaste tiden utlovat stridsvagnar till Ukraina.

Bland annat har Tyskland, USA och Polen bekräftat att de tänker skicka stridsvagnar av typerna M1 Abrams och Leopard 2.

Samtidigt efterfrågar Ukraina långdistansrobotar och stridsflygplan för att kunna försvara sig bättre mot de ryska styrkorna.

Det ukrainska försvarsdepartementet har varnat för att den kommande offensiven kan inledas inom en månad.

Foto: General staff of the armed forces of Ukraine

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Rysk officer erkänner – sköt ner flygplan

2025 07 02

En läckt ljudinspelning påstås avslöja att en rysk officer fått order att skjuta ner ett passagerarflygplan.

Ett trafikflygplan av modellen Embraer 190AR, tillhörande Azarbaijan Airlines, störtade i Kazakstan i december 2024.

Planet kraschade efter att det blivit beskjutet i luftrummet över Tjetjenien.

Trettioåtta människor dog.

Nu framkommer uppgifter om att beskjutningen kom från en rysk officer som fått order om att öppna eld mot det azerbajdzjanska trafikflygplanet, skriver Kyiv Independent.

Läckta uppgifter

Uppgifterna om att en rysk officer beordrats att skjuta ner trafikflyget kommer från en läcka till den azerbajdzjanska nyhetsbyrån Minval.

Det påstås handla om tre ljudinspelningar, ett anonymt brev och en förklarande anteckning av en man undertecknad som kapten Dmitry Paladichuk, en rysk luftvärnsbesättningskapten som påstår sig ha vidarebefordrat ordern att skjuta ner planet.

– Vi kan inte bekräfta äktheten av det skriftliga uttalandet, men för de tre läckta röstmeddelandena, som också bekräftade kommandot att skjuta ner planet och den efterföljande skadan kan äktheten bekräftas, uppger nyhetsbyrån.

Första missilen missade

Efter att flygplanet noterats på radar ska Paladichuk enligt uppgift beordrats att förstöra flygplanet.

– Kaptenen hävdade att efter att den första projektilen missat målet har han gett order om att skjuta igen.

Beskyllde Ryssland

Azerbajdzjanska myndigheter beskyllde Ryssland för beskjutningen.

Vladimir Putin framförde över telefon sina kondoleanser för händelsen som ägde rum i ryskt luftrum, men erkände inget ansvar i attacken.

– I ett sällsynt drag ringde Putin sin azerbajdzjanska motsvarighet, Ilham Aliyev, för att be om ursäkt för det faktum att den tragiska incidenten inträffade i ryskt luftrum utan att kommentera om planet träffades av ryskt luftförsvar, skrev Kyiv Independent då.

Varken ryska eller azerbajdzjanska myndigheter har i nuläget uttalat sig om den påstådda läckan.

Arkivfoto: Aeroprints.com

Text: Redaktionen


JUST NU: Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 02

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen