Netflix backar – tar bort regel för användare
2023 02 06
I början av förra veckan meddelade Netflix hur man skulle råda bot på användare som delar sina lösenord.
På sin hemsida tydliggjordes att man skulle behöva logga in på sitt Netlifxkonto från sin primära IP-adress minst en gång i månaden.
Användarna skulle även behöva verifiera enheter som inte var belägna där, för att försäkra för streamingjätten att man inte delade med sig av sitt lösenord till andra personer som därmed skulle kunna snylta på kontot.
Var ett misstag
Men nu backar Netflix.
Regelpubliceringen var ett misstag, skriver sajten CBR.
Det krav som riktades mot användarna var enbart tänkt att gälla för kunder i några enstaka länder.
– Under en kort stund gick en supportartikel ut med information som bara ska tillämpas i Chile, Costa Rica och Peru, säger en talesperson för Netflix.
– Vi har sedan dess uppdaterat den.
Talespersonen låter också lova att Netflix inte kommer att genomföra den typen av förändringar utan att i detalj meddela sina kunder först.
Presenterade nya åtgärder i januari
I januari klargjorde streamingjätten att man skulle införa nya åtgärder för lösenordsdelning som planeras att implementeras under första halvan av 2023.
En av åtgärderna kan bli att det ska vara tillåtet att dela sitt lösenord – förutsatt att man betalar för det.
– Även om villkoren begränsar användandet av Netflix till ett hushåll, så inser vi att det här kan innebära en förändring för alla som delar sitt konto me andra utöver det, framhöll Netflix i ett uttalande.
Enligt CBR är bolaget medvetna om att många kommer att lämna streamingtjänsten som en följd, men uppskattar att företagets intäkter ändå kommer att öka på sikt.
Spekuleras om reklam
Netflix hade mycket tungt år 2022.
För första gången på över ett decennium gick man minus på antalet prenumeranter och på sommaren hade företagets aktier rasat med 70 procent, någonting som enligt CNN skakat om investerarna rejält.
Det spekulerades då om fler åtgärder än att begränsa lösenordsdelning för att vända skutan.
Mest kontroversiellt var sannolikt förslaget om att införa reklam och annonser till tjänsten, vilket skulle kunna bli verklighet som följd av att företaget inleder ett samarbete med Microsoft.
220 miljoner prenumeranter
Enligt medieexperter kan streamingkunder förvänta sig hårdare regler inom hela branschen i framtiden.
– Det här är ett jättestort experiment just nu, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision, till Svenska Dagbladet angående Netflix jakt på lösenordsdelare.
Netflix har ungefär 220 miljoner prenumeranter i hela världen.
Streamingtjänsten återfinns i drygt 1,5 miljoner betalande hushåll i Sverige enligt siffror från 2020.
Foto: Freestocks
Text: Redaktionen