Nytt hot mot Sveriges Natoansökan

2023 02 05

Ungerns godkännande av Sveriges ansökan till Nato står inför utmaningar.

Under den senaste tiden har Turkiets behandling av Sveriges Natoansökan fått stor uppmärksamhet.

Detta efter att Rasmus Paludans koranbränning skapat stor frustration i landet, som nu är kritiska till Sveriges anslutning.

Nu varnar den ungerska oppositionspolitikern Agnes Vadai för att Ungerns premiärminister kan vända gällande ratificeringen, uppger Aftonbladet.

– Jag är inte Viktor Orbán och tänker inte som Viktor Orbán, vilket jag är glad för. Han är beredd att ändra sig när som helst. Antingen på grund av politiska skäl eller för att göra någon en tjänst. Men jag hoppas inte att han gör det, säger hon.

“Vill göra Putin nöjd”

Ungern och Turkiet är de enda länder som ännu inte accepterat Sveriges ansökan till organisationen.

Vissa uppgifter menar att det är den ungerska premiärministerns nära band till Putin och Erdogan som försvårar processen.

– Både Putin och Erdogan har intresse i det här. Det finns rykten om att Orbán vill göra Putin nöjd. Särskilt när det gäller Finland då det kommer att bli en lång Natogräns. Sedan vill han inte heller lämna Erdogan ensam, menar Vadai.

Skjutits upp

Trots att Orban sagt att Ungerns parlament ska ratificera Sveriges ansökan under början av året så har det inte blivit av.

Mötet har skjutits upp flera gånger och ett sammanträde uppges nu vara planerat i slutet av månaden.

En annan anledning till dröjsmålet kan vara Ungerns konflikt med EU gällande ekonomiskt stöd.

Kan bidra på flera sätt

Trots att varken Finland eller Sverige ännu är medlemmar i Nato så för parterna ett nära samarbete.

Därmed är Sverige relativt välintegrerat i Natos rutiner, och kommer kunna bidra på många sätt.

– Det första är att Sverige kommer att gå med i 15-ländersinitiativet till ett gemensamt missilförsvar, som lanserades på Natos försvarsministermöte i oktober, uppger regeringen.

God lägesbild

Sverige avser även med hjälp av Gripen-plan bidra till beredskapen i Estland, Litauen och Lettland.

– Sverige kommer att bidra med nya förmågor, med vårt flygvapen, vårt luftvärn och med våra sensorer som Global Eye. På land, till sjöss och i luften har vi en mycket god lägesbild av vårt närområde, förklarar regeringen.

Foto: M. Studzinski

Text: Redaktionen


Mobilanvändare varnas för farlig laddare – många har den hemma

2024 04 30

Många mobilanvändare kan ha en farlig Iphone-laddare hemma.

Det rapporterar den norska tidningen Dagbladet.

Tidningen hänvisar till sajten Farligeprodukter.no som gått ut med en återkallelseorder under måndagskvällen.

Varningen gäller Apples gamla 5-watts USB-adapter till Iphone.

– USB-laddaren kan överhettas och utgöra en säkerhetsrisk, står det i återkallelsen.

Konsumenter som har laddaren uppmanas att sluta använda den med omedelbar verkan.

– Sluta använd laddaren. Byt ut laddaren mot en ny. Ta den berörda enheten till en Apple-auktoriserad serviceleverantör.

Se bild på adaptern längs ner i texten

Har återkallats – men många har kvar den

Apple återkallade produkten 2014.

– Men det finns förmodligen fortfarande ett stort antal personer som har den i sina hem, framhåller Dagbladet.

Så kollar du din adapter

USB-laddaren som kan vara farlig  har modellnummer A1300 och bokstäverna "CE" i grå text.

På de omgjorda adaptrarna står det ”Model A1400” och bokstäverna ”CE” i grått. 

– Om du har en påverkad adapter slutar du använda den och byter ut den mot en ny, framhåller Apple på sin hemsida.

Så här ser den ut

Laddaren som kan utgöra en säkerhetsrisk ser ut så här, enligt Apple:

Detalj av berörd adapter

Foto: S. Ritterfeld

Text: Redaktionen


Uppmanar samtliga som kör bil i Sverige – anmäl alla ni ser

2024 04 30

Riksförbundet M Sverige uppmanar samtliga trafikanter att anmäla ett “stort och växande problem” i landet.

Från och med idag inleds den så kallade Nationella potthålsveckan.

I samband med det går M Sverige ut med en vädjan till alla bilister om att rapportera in varenda potthål som upptäcks på vägarna.

Det handlar inte bara om att skydda bilarna – det handlar om att skydda människorna som sitter i dem.

– Potthålen är ett stort och växande problem. Var tionde bilist i vår undersökning uppger att de nyligen råkat ut för en trafikolycka till följd av dåligt vägunderhåll, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige, i en kommentar.

Han tillägger:

– Hål och ojämnheter leder till trafikfarliga fordonsrörelser och vattenplaningsolyckor.

Tappar koncentrationen

Riksförbundet understryker att ojämna vägar kan medföra ökad dåsighet, nedsatt förmåga att hantera fordonet och att föraren distraheras från andra trafikanter – eftersom man måste koncentrera sig på vägen.

Var fjärde statlig väg uppges vara i dåligt skick på grund av eftersläpande underhåll och tung trafik.

– Problemet med guppiga vägar beror inte bara på ett oförutsägbart vinterklimat. Den växande underhållsskulden och brist på förebyggande underhåll gör att vägarna inte klarar påfrestningarna, säger Tony Gunnarsson.

Hela veckan

Under hela veckan uppmanar nu därför M Sverige att alla bilister och trafikanter ska rapportera in samtliga betydande vägskador man ser till väghållaren.

Ofta är det Trafikverket eller kommunen som anmälan ska gå till.

– Om vägarna ska bli säkrare behöver dels myndigheter få en bättre uppfattning om var problemen finns, dels behöver politiken uppmärksammas på problematikens omfattning. Det finns en risk att den stora mängden potthål normaliseras och att rapporteringsbenägenheten minskar, säger Tony Gunnarsson.

Trafikverket: "Hinner inte med"

Tidigare i år har bilverkstäder uppgett att man fått in ovanligt många kunder just på grund av fler potthål än normalt för årstiden.

E20 har varit en av de värst drabbade vägarna och Trafikverket sade i februari att man knappt hinner med att laga allihop.

– Det är väldigt mycket potthål, väldigt tidigt i år. Än så länge är det kanske inte extremt men vi har väldigt mycket i förhållande till hur det brukar vara just den här tiden, sade Trafikverkets enhetschef för vägunderhåll till TV4 då.

Foto: H. Berg

Text: Redaktionen