SVERIGE: Polisen upprörs över tonårsbeteende

2023 02 03

Ännu än gång har polisen larmats efter en kraftig smäll i en trappuppgång.

Den här gången i Nacka.

Smällen visade sig komma från en vanlig smällare, en slutsats polisen drog bland annat på grund av att det luktade krut likt nyårsfyrverkerier i trappuppgången.

Varje dag: "Kul om man är 16"

Händelsen är långt ifrån en isolerad sådan.

Enligt polisen är det inte ens enbart kring nyår det sker.

Det sker flera gånger varje dag – året om – och det tycks framför allt vara tonåringar som ligger bakom.

– Ibland är det en slyngel som gör det. Ibland handlar det om att någon vill skrämmas. Jag antar att man tycker att det är kul om man är 16 år. Det kan bli en sjujävla smäll av en sådan där banger i en trappuppgången, mer eller mindre som en handgranat, säger Ola Österling vid Stockholmspolisen till Dagens Nyheter.

"Folk är livrädda"

Det är med andra ord inte konstigt att människor skräms och larmar polisen.

Trots att Stockholm sedan slutet av förra året drabbats av en ovanligt kraftig våldsvåg menar myndigheten att det här beteendet är fristående från det mycket medialt uppmärksammade våldet.

Däremot har situationen i Stockholm gjort att vanliga människor är mer på tårna än tidigare.

– Folk blir livrädda, med anledning av det läget som vi har just nu. Därför får poliser som är på plats ge, som vi kallar det, dämpande återkoppling till boende. Folk är också mer noga med att ringa in till polisen nu. Det är betydligt fler som ringer polisen nu. Sedan juldagen är medborgarna i Stockholm vakna på ett helt annat sätt, säger Ola Österling till DN.

Enbart ljudeffekt

De bangers som polisen talar om ovan är en typ av olaglig smällare.

Inga ljuseffekter kommer av den pyrotekniska pjäsen, utan den enda följden är en mycket stor smäll.

Strax före nyår meddelade Tullverket att man beslagtagit dubbelt så många olagliga fyrverkerier än året före.

Fram till och med november 2022 låg noteringen på 43 000 stycken.

– Bangers kan vara kraftiga som sprängladdningar och orsaka allvarliga skador, säger Linda Andersson, biträdande chef för Tullverkets kriminalavdelning, i ett pressmeddelande från myndigheten.

En tredjedel under 18

Enligt Tullverket beställs bangers vanligen online från länder där försäljning av smällaren är laglig. 

Att föra in dem i Sverige utan tillstånd är dock olagligt och kan utgöra smugglingsbrott.

När myndigheten dessutom lyckats identifiera åldern på beställarna har det visat sig att drygt en tredjedel av dem varit under 18 år.

Foto: R. Dinne resp Sara Brynedal Polisen

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen