JUST NU: Kräver att rikspolischefen avgår

2023 02 02

Sverigedemokraterna kräver rikspolischefen Anders Thornbergs avgång.

Partiet har framfört sitt krav på ett möte med polisledningen och regeringen, rapporterar SR Ekot.

Orsaken uppges vara att SD anser att rikspolischefen visar upp en oförmåga att komma till rätta med gängkriminaliteten.

Regeringen har ställt krav

Det har tidigare rapporterats om att regeringen ställt flera krav på rikspolischefen.

Personal som lämnar, telefontider som ökar och ett grovt våld som eskalerar är några punkter som oroar Ulf Kristerssons styre, uppger SVT Nyheter.

Regeringen har lyft kritiken i flera extrainsatta möten med polisledningen den senaste månaden, erfar tv-kanalen.

Sedan mitten av december har regeringen och polisledningen haft ett extrainsatt möte i veckan.

Trots det har våldsvågen i Sverige eskalerat – framför allt i huvudstaden Stockholm.

I en av minnesanteckningarna från mötena står det följande, enligt SVT:

– Regeringen förväntar sig kraftfulla åtgärder från Polismyndighetens sida.

Justitieminister Gunnar Strömmer (M) kommenterar notisen.

– Med fler resurser och fler verktyg så växer också förväntningarna på bättre resultat och högre effektivitet, säger han till SVT.

Ska korta väntetider

En av flera saker som regeringen har kritiserat är de långa väntetiderna till polisens kontaktnummer 114 14.

I samråd med nationella operativa avdelningen har därför polisregionerna beslutat att förstärka region Stockholms verksamhet inom 114 14. 

– Beslutet berör polisens kontaktcenter som hanterar de anmälningar och tips som rings in via 114 14, framhåller Polismyndigheten i ett pressmeddelande.

En del av förstärkningen innebär att ett antal operatörer per dygn från övriga polisregioner kommer hjälpa till med att korta kötiderna i Stockholm.

En annan del är att polisregionerna kommer jobba övertid för att minska kötiderna i Stockholm.

– Vi jobbar intensivt för att få förstärkningen på plats så snart som möjligt, säger Jonas Hysing, chef för Nationella Kontaktenheten på Nationella operativa avdelningen.

Två steg

Rekryteringar sker i två steg. I det första steget kommer drygt 30 nya operatörer vara på plats i april. I det andra steget, som är tänkt att ske innan sommarenska polisregion Stockholm ha ytterligare operatörer på plats.

– Det är för långa väntetider för att komma fram till polisens kontaktcenter i framför allt polisregion Stockholm. Det är inte acceptabelt och därför har vi nu tillsammans med övriga polisregioner beslutat att under en period stötta region Stockholm med extra personal, säger Jonas Hysing.

De långa svarstiderna beror främst på att polismyndigheten nationellt saknar ett hundratal operatörer runt om i landet.

Text: Redaktionen


Banken går ut med varning till kunderna – om BankID

2024 04 28

En bank går nu ut och varnar sina kunder.

Bedrägerier är ett växande problem i dagens Sverige.

Nu går Svea Bank ut och varnar sina kunder, efter att bedrägeriförsöken ökat lavinartat.

Bedragarna använder sig inte bara av namnet Svea Bank, utan även av andra namn inom samma koncern.

– För närvarande ser vi en markant ökning av bedragare som ger sken av att företräda Svea Bank, Svea Inkasso eller annan Svea-klingande verksamhet, uppger bolaget.

”Var försiktig med BankID”

Rent specifikt handlar Svea Banks varning till kunderna om användningen av BankID.

– Var försiktig med ditt BankID, uppmanar bolaget.

Det är nämligen just med ”hjälp” av ditt BankID som bedragarna försöker komma åt dig.

Och dessa bedrägeriförsök har alltså ökat markant på senare tid.

Kontakta banken själv

Därför uppmanar Svea Bank sina kunder att inte låta sig luras.

Banken har inte för vana att kontakta folk och säga åt dem att starta sitt BankID.

– Starta och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig, råder banken.

Om man är osäker på om den som har hört av sig verkligen företräder banken, så råds man att själv kontakta banken.

– Avsluta samtalet och ring upp oss – tänk på att inte använda telefonens återuppringningsfunktion, uppmanar banken.

Mejl och sms

Man bör också vara försiktig i hanteringen av mejl och sms som skickas till en, då även dessa kan ha skickats från bedragare.

– Klicka aldrig på länkar i mejl eller sms om du inte är helt säker på avsändaren.

Det är också viktigt att anmäla alla misstänkta försök till bedrägeri.

– Polisanmäl alltid om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök, råder Svea Bank på sin hemsida.   

Även BankID varnar

Även BankID själva varnar för bedragare som hör av sig och till exempel utger sig för att vara kundsupport.

– Samtalet kan handla om att du är utsatt för bedrägeri eller att du av någon annan anledning behöver identifiera dig. Samtalet kan se ut som att det kommer från bankens telefonnummer fast det inte är sant, varnar BankID.

Även BankID uppmanar den som är osäker att avsluta samtalet och i stället själv kontakta sin bank.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Jula förbereder stor förändring – kunder påverkas direkt

2024 04 28

Ett helt nytt betalsätt kan snart bli verklighet i Julas varuhus.

Swish har under den senaste tiden presenterat möjligheten för företag att införa självskanningstjänster.

Intresset har enligt egen utsago varit stort, och flera aktörer har testat den nya betalmetoden.

Nu kommer uppgifter om att Jula kan vara på väg att införa betalsättet.

Det meddelar Swish i ett pressmeddelande.

Börjar i centrallagret

Jula kommer inledningsvis att prova självskanningen i centrallagret och på huvudkontoret, för att därefter ta det till varuhusen.

– Jula är ett företag som hela tiden vill utvecklas och utforska nya möjligheter för att göra erbjudandet ännu bättre för kunderna, säger Niklas Svensson, UX Design Lead på Jula.

– Det som är så fantastiskt med självskanning direkt i Swish-appen är att tröskeln till att komma i gång är så låg. Appen är redan installerad vilket gör det väldigt lätt för kunderna att våga testa.

“Är mycket roligt”

Swish framhåller att allt fler föredrar att kunna betala på egen hand direkt i mobilen.

– Det är så roligt att en stor handlare som Jula nu ska testa självskanning med Swish. Jula ser, precis som oss, ett stort värde i att låta kunderna sköta hela köpet i Sveriges största betalapp, som idag används av 8,5 miljoner användare, säger Simon Nilsson, Head of B2B på Swish.

Rapport visar

En ny rapport från Swish visar att självbetjäning blir allt mer populärt.

– Rapporten visar att användningen av alla typer av självbetjäningslösningar, i såväl matbutiker som sällanköpsbutiker, har ökat under det senaste året, framhåller Swish.

– Mest populära är självutcheckningsstationerna, som vuxit från 58 procent till 67 procent i användning. Även användningen av butiksappar eller webbsidor blir allt vanligare, från 22 procent i fjol till 27 procent i år.

Har debatterats länge

Vd Urban Höglund menar att rapporten ger ett efterlängtat klargörande.

– Hela fenomenet självbetjäning har länge debatterats inom handeln. Teknik som strulat har fått skeptiker att göra motstånd, och på andra sidan finns de som lovordat utvecklingen, säger han.

– Det vår rapport visar är att vi nu, svart på vitt, verkligen kan se effekterna av självbetjäningens införande, i form av fler köp, nöjdare kunder och högre snittkvitto.

Foto: Jula

Text: Redaktionen