Elbolag varnar tusentals kunder – gäller nästa faktura
2023 02 02
Flera tusen kunder riskerar en ketchupeffekt när nästa elräkning anländer.
Detta eftersom Vattenfall byter ut elmätare för 900 000 kunder – vilket har fått konsekvensen att ett par tusen inte fått sin elräkning på flera månader, rapporterar SVT Uppsala.
Ketchupeffekt med chockbelopp
Många villaägare slår larm om faktureringen. Somliga har inte fått någon elräkning på uppemot ett halvår efter att elmätaren blivit bytt.
Det innebär dock inte att kunderna skonas elkostnaderna.
Tvärtom väntar en ketchupeffekt och chockbelopp när räkningen väl kommer.
– Jag har inte fått någon räkning av dem (Vattenfall) sedan september. När elräkningen väl kommer har jag inte en susning vad den kommer att landa på. Jag har petat undan några tusenlappar varje månad för att kunna betala den. Det kan bli en bra bit över 10 000 per månad misstänker jag, säger Skutskärsbon Tony Westman, som har Vattenfall som både leverantör och nätägare, till SVT.
"Beklagar självklart"
Vattenfall själva menar att fakturaproblemen beror på att det saknats mätvärden.
Det är främst personer där man av olika anledningar inte kunnat byta mätaren som drabbats, enligt elbolaget.
– Det beklagar vi självklart. Vi jobbar på att lösa det här problemet så snart som möjligt och tar kontakt med kunder löpande. Till exempel har man, sedan några veckor tillbaka, själv kunnat rapportera in sina mätvärden till oss, säger Eva Feldt, kommunikationschef på Vattenfall Eldistribution, till tv-kanalen.
"Bryter mot avtal"
Elbolaget uppmanar nu sina kunder att förbereda sig inför att näst faktura lär bli betydligt högre än normalt, även för att vara tider med höga elpriser.
Kunden Tony Westman är minst sagt upprörd över Vattenfalls hantering av frågan.
– De bryter mot vårt avtal som innebär att jag ska betala månadsvis. Hade jag helt plötsligt frångått det och börjat betala halvårsvis trots att fakturan kommer en gång i månaden så hade det blivit ett inkassoärende, säger han.
Uppmanar att planera ekonomin
I början av året av året uppmanade Vattenfall liknande uppmaningar till hushållen om att planera ekonomin framåt då en längre tid med höga elpriser väntar.
Bland annat rekommenderas att man inte lånar pengar till att betala räkningen.
– Sådana lån riskerar att bli dyra i förlängningen. Mitt råd till kunderna är att vända sig till oss först och undersöka möjligheterna vi kan ge, säger William Fredriksson, kundmötesansvarig på Vattenfall, till bolagets hemsida.
"Betala så mycket det går"
Vattenfalls råd till hushållen är att se över den elförbrukning man har hemma under de kommande månaderna.
– Vintern fortsätter i januari, februari och mars. Uppmaningen är därför att betala så mycket man har möjlighet till för det kommer fler elräkningar som ska betalas., säger William Fredriksson.
Foto: Tomas Ärlemo Svenska kraftnät
Text: Redaktionen