SVERIGE: Stor beteendeförändring bland landets bilförare

2023 01 30

Bilförare i Sverige har förändrat sitt beteende ordentligt under de senaste fem åren.

Åtminstone om man ska gå efter antalet indragna körkort, som nu sjunker för första gången på hela fem år.

Rejäl minskning

Och det är en rejäl minskning det handlar om, skriver Transportstyrelsen i ett pressmeddelande på måndagen.

Totalt drog Transportstyrelsen tillbaka 35 227 körkort under fjolåret.

En minskning men mer än 15 procent jämfört med 2021 – då 41 687 körkort återkallades i Sverige.

– Det finns en direkt koppling mellan antalet återkallelse beslut vi fattar och hur många körkort polisen omhändertar vid trafikkontroller. Och antalet omhändertagna körkort låg på en lägre nivå under 2022 än åren innan, säger Åsa Bergqvist, enhetschef på Transportstyrelsen, till myndighetens hemsida.

Vanligaste orsaken

En del av statistiken håller dock i sig – nämligen skälet till varför de flesta körkort dras in.

Som vanligt är den mest förekommande orsaken till återkallelse att man trampat för hårt på gaspedalen, framhåller Transportstyrelsen.

Brottet ingår i samma kategori som exempelvis rödljuskörningar eller att man kört med för kort avstånd till framförvarande fordon.

Det ska dock betonas att denna återkallelse av dessa eller motsvarande anledningar också har sjunkit betänkligt jämfört med 2021 – från 25 121 till 19 215 under 2022 vilket motsvarar en minskning på över 23 procent.

Mindre överträdelser ökar

I ett avseende ökar dock antalet återkallelser. Det rör sig om när det sker för mindre överträdelser.

Inom den kategorin är nivån betydligt högre än för ett par år sedan.

– Jämfört med 2018 har antalet återkallelser i den kategorin ökat med 181 procent, skriver Transportstyrelsen.

Enligt myndigheten ligger en tänkbar förklaring i att man sedan dess steppat upp antalet varningar. 

– En varning kan utfärdas om det rör sig om ett mindre allvarligt trafikbrott och förarens historik är fri från körkortsingripande under de senaste åren. Hänsyn tas till varningen om personen återkommer med ytterligare trafikförseelser.

Väger in historiken

Transportstyrelsen tillägger:

– Om en körkortsinnehavare återkommer med trafikbrott trots att vi varnat är det en tydlig indikation på att personen inte har vilja eller förmåga att rätta sig efter de bestämmelser som gäller i trafiken, säger Åsa Bergqvist.

– Då blir det ofta nödvändigt att fullfölja med ett återkallelsebeslut trots att brotten var för sig hade kunna stanna vid varning. Vi behöver väga in körkortshavarens historik.

Fakta: återkallade körkort 2021-2022

Nedan ser du hela listan över antalet återkallade körkort i Transportstyrelsens nio olika återkallelsepunkter under 2022. Inom parantes anges motsvarande siffra för 2021.

Punkt 1 (Huvudsakligen rattfylleri): 6 310 (5 970)

Punkt 2 (Huvudsakligen smitning): 145 (143)

Punkt 3 (Huvudsakligen flera mindre överträdelser): 1 536 (1 555)

Punkt 4 (Huvudsakligen en väsentlig överträdelse): 19 215 (25 121)

Punkt 5 (Huvudsakligen opålitlighet i nykterhetshänseende): 882 (983)

Punkt 6: (Huvudsakligen allmän brottslighet): 135 (117)

Punkt 7 (Huvudsakligen medicinska skäl): 5 887 (5 609)

Punkt 8 (Huvudsakligen ej lämnat läkarintyg eller bevis om godkänt förarprov): 3 207 (4 302)

Punkt 9 (Huvudsakligen hinder fanns för utfärdande av körkort): 16 (176)

Totalt: 35 227 (41 687)

Du kan se statistiken för fem år tillbaka för samtliga återkallelsepunkter i Transportstyrelsens pressmeddelande här.

Foto: J. Ueberberg

Text: Redaktionen


Varning utfärdas till Swish-användare

2025 05 12

Swish-användare får nya bedrägeri-sms.

Bedrägerivågen fortsätter i Sverige.

Nu utfärdas en varning till Swish-användare.

Meddelanden dyker upp från en avsändare under namnet “Tryggkund” som uppmanar till att uppdatera Swish genom att klicka på en länk.

Det rör sig dock om bedrägeriförsök – och den som får den här typen av sms bör iaktta stor försiktighet och inte följa några uppmaningar eller klicka på länkar, rapporterar Råd & Rön.

Så lyder meddelandet

Så här lyder meddelandet som skickas ut från avsändaren “Tryggkund”:

– Glöm inte att uppdatera din Swish. För att kunna fortsätta använda Swish inom Sverige och Norden, besök (infogad länk).

Länken i fråga leder till “Tryggkunds” sida, där bedragarna sedan försöker komma över det tilltänkta offrets känsliga uppgifter för att lura personen på pengar.

Anmäl, radera

Den som får den här typen av meddelande bör alltså anmäla det direkt.

Om man följt uppmaningar gör man rätt i att direkt ta kontakt med banken och polisen, annars ska meddelandet raderas eller anmälas, och inga uppmaningar ska följas.

Swish varnar

Swish förklarar via sin webbsida att de inte skickar ut några meddelanden av den här sorten.

– Det förekommer bedrägerier i form av mejl och sms där avsändaren utger sig för att vara Swish, förklarar Swish.

– Vi på Swish kontaktar aldrig våra användare via sms, mejl eller telefon. Var vaksamma och klicka aldrig på några länkar. Anmäl händelsen om du har blivit utsatt och kontakta din bank vid frågor.

Kan rapporteras

Bedrägerier är alltjämt ett omfattande problem i Sverige.

Swedbank förklarar att det finns ett nummer som falska sms kan anmälas till.

– Visste du att du kan rapportera fejk-sms? Du gör det genom att vidarebefordra dem till 7726 - ett gemensamt nummer för alla svenska telekomoperatörer, meddelar banken.

– Hjälp dem stoppa bedragarna och att sms:et inte sänds till fler personer.

Bedragarna kommer hela tiden på nya metoder – och privatpersoner gör rätt i att iaktta stor försiktighet vad gäller sms, mejl och samtal från okänd eller suspekt avsändare.

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Svenska vindkraftverk akutstänger – “alla kan gå i konkurs”

2025 05 12

Nya regler från Svenska kraftnät skakar om vindkraftsbranschen.

Det blåste för mycket i mars och vindkraftverk utanför Hudiksvall snurrade därför mer än beräknat.

Till följd av den starkare vinden fick företaget bakom Nyvallsåsens vindkraftverk en faktura på 238 000 kronor – per kraftverk.

Anledningen är regler som kräver en balans i elsystemet, det vill säga att det måste produceras lika mycket el som förbrukas och att en beräkning för elproduktionen därför måste göras av elbolagen dagen innan.

"Alla vindkraftverk kan gå i konkurs"

Det får nu vindkraftsbranschen att hissa illröd varningsflagg, rapporterar DN.

Nyvallsåsen tvingas omedelbart stänga och montera ned två kraftverk och det talas om att flera bolag riskerar konkurs.

– Jag är så oerhört upprörd över detta, om det tillåts fortsätta kommer alla vindkraftverk gå i konkurs. Om vi får fler liknande smällar är det kört, säger Stefan Sundelius till tidningen. Han är verksamhetsförvaltare på Solvind El och har likt Nyvallsåsen drabbats av höga böter, över en halv miljon kronor, på grund av mer vind än beräknat.

Prischocken beskrivs av branschorganisationen Energiföretagen som en blixt från klar himmel.

Enligt Martin Hedberg, delägare i Nyvallsåsens vindkraftverk, blåste det cirka tio meter per sekund istället för åtta meter per sekund. Han kallar bötessumman för “absurd”. Hela företagets årsintäkter försvann i och med böterna.

Svenska kraftnät: "En förutsättning"

Att upprätthålla kortsiktig balans mellan produktion och förbrukning av el är en av Svenska kraftnäts viktigaste uppgifter, understryker myndigheten.

Balans mellan produktion och förbrukning av el är en förutsättning för att kraftsystemet ska fungera och leverera el. Störningar i balansen riskerar även att skada eller helt slå ut teknisk utrustning, förklarar Svenska kraftnät.

LÄS MER: Plötsligt stopp för vindkraft i Sverige

Är ekonomiskt ansvariga

Svenska kraftnät understryker vikten av det så kallade balansansvaret.

– De balansansvariga företagen ansvarar ekonomiskt och planeringsmässigt för att tillföra lika mycket el till kraftsystemet som deras kunder förbrukar.

Eftersom det inte går att förutse alla avvikelser har därför Svenska Kraftnät ett ansvar för balanseringen av hela det svenska kraftsystemet i nutid.

– Det innebär i praktiken att Svenska kraftnäts kontrollrum övervakar kraftsystemet hela tiden och gasar och bromsar när det behövs för att säkra balans.

"Tar på stort allvar"

Myndigheten har svarat på det senaste branschlarmet. Man menar att man tar situationen  “på stort allvar”, men också att man förvarnat om förändringarna på elmarknaden under flera års tid.

– När obalanser uppstår får de som orsakat denna betala det pris som det kostat Svenska kraftnät, säger Anna Jäderström, sektionschef för balansmarkander, till DN.

Foto: N. Doherty

Text: Redaktionen