JUST NU: Kräver att Sverige skickar stridsvagnar – regeringen svarar

2023 01 26

Sverigedemokraterna vill skicka att Sverige ska skicka stridsvagnen Leopard 2 till Ukraina.

Ett beslut måste fattas så snabbt som möjligt.

Det framhåller  Sven-Olof Sällström (SD), försvarspolitisk talesperson och vice ordförande i försvarsutskottet.

– Stridsvagnar är helt nödvändigt för att kunna återta terräng och det är vad Ukraina behöver, säger han till SR Ekot.

Flera länder har tagit beslut

Tidigare i veckan gav Tysklands regering klartecken åt att skicka Leopard 2-stridsvagnar till Ukraina.

Även Norge, Spanien och Polen har meddelat att de kommer att skicka exemplar av stridsvagnen.

Sveriges nordiska grannar, Danmark och Finland, har uppgett att de överväger en leverans.

Sverige säger nej

I Sverige kallas Leopard 2 för stridsvagn 122. Sverige kommer i nuläget inte att skicka några exemplar av stridsvagnen till Ukraina.

Det meddelar försvarsminister Pål Jonson (M).

– Men det är inte uteslutet att detta kan ske i ett senare skede, sa ministern till SvD under gårdagen.

Sven-Olof Sällström kritiserar försvarsministerns besked.

– Det är nu de behöver dem. Det är nu som Sverige, tillsammans med de andra länderna, borde bidra med stridsvagnar till Ukraina.

Fakta stridsvagn 122

- Stridsvagn 122 är den svenska versionen av den tyska stridsvagnen Leopard 2.

- Vagnen har av Discovery Channel utnämnts till den bästa tunga stridsvagnen genom tiderna.

- Stridsvagn 122 har ett torn som kan vridas 360 grader och som riktas elektriskt.

- Besättningen består av fyra personer: En förare i förarutrymmet i chassit, samt en vagnchef, en skytt och en laddare uppe i tornet.

- Vagnen är beväpnad med en 12-centimeters kanon, två 7,62-millimeters kulsprutor och ett rökkastarbatteri.

- Till kanonen används pansarprojektiler och spränggranater, som kan bekämpa mål på upp till 4 000 meters avstånd.

- Skytten och vagnchefen har varsitt sikte med stabiliserade siktlinjer. Även kanonen är stabiliserad, vilket innebär att siktlinje och kanon är riktade mot målet vid körning i ojämn terräng.

- Med hjälp av infraröda sikten kan Stridsvagn 122 också användas nattetid, vid dålig sikt och mot visuellt kamouflerade mål.

Källa: Försvarsmakten

Foto: Försvarsmakten 

Text: Redaktionen


Sverige först ut – nya regler för alla bilar

2024 05 03

Snart ska så kallad fordonsmärkning bli standard i Sverige.

Det uppger regeringen i dag, torsdag.

Regeringen har gett Energimyndigheten i uppdrag att analysera och föreslå en fordonsmärkning för lätta fordon – det vill säga personbil och lätt lastbil.

Fordonsmärkningen innebär att fordonets utsläpp ur avgasröret, energiprestanda och utsläpp under hela livscykeln måste redovisas vid försäljning och marknadsföring.

Ska underlätta

Den nya regeln kommer göra det enklare för konsumenter att välja klimatsmarta fordon.

Det framhåller miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari (L).

–  En tredjedel av Sveriges utsläpp kommer från inrikes transporter. Det handlar om miljontals ton koldioxidekvivalenter per år som nu snabbt ska ner hela vägen till noll. Och den resan behöver gå snabbt. För att skapa förutsättningar för det inför regeringen nu ytterligare en åtgärd från klimathandlingsplanen, säger hon och tillägger:

– Den nya fordonsmärkningen ska ge konsumenterna möjlighet att göra välinformerade och klimatsmarta val när de köper nya eller begagnade personbilar och lastbilar.

Går ut med datum

Energimyndigheten ska redovisa sitt uppdrag senast 30 oktober 2025.

Myndigheten ska framför allt titta på hur beräkningar av livscykelutsläpp för fordon kan förbättras liksom hur fordonsmärkningen kan utformas på ett lättbegripligt sätt.

Sverige väntas därmed bli först i EU  med fordonsmärkning.

”Glädjande”

Beskedet välkomnas av Gröna Mobilister, en ideell förening som eftersträvar en klimatsmart och miljövänligt transportpolitik.

– Glädjande att regeringen går vidare med miljödeklaration av bilar med livscykelperspektiv. Om Sverige går före är chansen stor att resten av Europa följer efter. I år ska EUs 25 år gamla bilmärkningsdirektiv utvärderas, framhåller Gröna Mobilister i ett inlägg på X.

Foto: Obi - @pixel8propix

Text: Redaktionen


Jättelarm om Swedbank

2024 05 02

Swedbank utgör en risk för Sveriges säkerhet.

Det uppger författarna och journalisterna Axel Gordh Humlesjö och Lars Berge i den nya boken ”Honungsfällan”.

Boken tar avstamp i Uppdrag Gransknings avslöjande om penningtvättskandalen i Swedbank 2019.

Journalisterna har ägnat mer än fyra år åt att granska storbanken och vad som pågick bakom kulisserna.

I den nya boken kan de avslöja att Swedbank systematiskt utnyttjats av den ryska underrättelsetjänsten FSB.

Enligt en källa med insyn har den ryska underrättelsetjänsten spionerat på chefer och högt uppsatta medarbetare inom Swedbank under flera år. FSB uppges även ha infiltrerat och utpressat anställda på banken, bland annat en högt uppsatt bankchef som förfördes av en prostituerad kvinna under en tjänsteresa till Ryssland.

”Har varit farligt för Sverige”

Den ryska underrättelsetjänstens information om Swedbanks ledning uppges vara så omfattande att FSB hade en särskild mapp märkt med ”Swedbank” på avdelningen  för ekonomiskt kontraspionage – Direktorat K. Det rapporterar DN som intervjuat författarna.

Axel Gordh Humlesjö och Lars Berge beskriver den ryska infiltrationen av Swedbank som en ”jätterisk”  för både banken och Sverige.

– Swedbank är ett av våra viktigaste bolag. Om bankerna faller så faller vi allihopa, vi lägger vår tillit i deras händer. Att det finns personer i ledningen för en så viktig institution som har haft en moralisk kompass som på så många olika sätt går att ifrågasätta, det har varit farligt för Sverige som nation, säger Gordh Humlesjö till DN.

–  Det är inte våra slutsatser utan det är källor från Säpo som vittnar om det, fortsätter han och hänvisar till att Säkerhetspolisen undersökt Swedbanks affärer i Estland.

I februari 2019 avslöjade SVT att storbanken kan ha använts för omfattande och systematisk penningtvätt.  Minst 40 miljarder kronor ska ha slussats mellan konton i Swedbank och Danske Bank. Finansinspektionen utredde händelserna och gav Swedbank en varning. Banken tvingades även betala fyra miljarder kronor i sanktionsavgift.  

Har försökt sätta käppar i hjulet

Bokens förläggare Daniel Sandström berättar att utgivningsdatumet för Honungsfällan har fått skjutas upp flera gånger. Advokater och pr-konsulter har försökt påverka innehållet, uppger Sandström.

– Planen har hela tiden varit att släppa boken när den är färdig, varken förr eller senare. Det som drog ut på tiden var alla advokater och försöken till påverkan som vi behövt hantera. Berörda parter fick ta del av manus redan i februari, sedan har de konstant arbetat för att försvåra publiceringen, säger han till Dagens Opinion och tillägger:

– Jag har aldrig varit med om något liknande.

Boken ges ut på fredag, den 3 maj.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen