Pressträff om Estonia – tragisk upptäckt

2023 01 23

Fartyget Estonia var aldrig sjödugligt och olyckan hade kunnat förhindras.

Det är den tragiska preliminära slutsatsen i den delrapport som haverikommissionerna i Sverige, Finland och Estland presenterade idag.

Bogpartiet på fartyget blev aldrig inspekterat – och därmed blev Estonia felaktigt certifierat.

– Om man följt regelverket är det sannolikt att den här olyckan inte hade inträffat, säger Jonas Bäckstrand, haverikommissionens ordförande, enligt Sveriges Radio.

– När det gäller bogrampen som öppnade sig, den satt alltså för långt fram i förhållande till regelverket.

Reglerna handlade bland annat också om att Estonia inte skulle få gå längre än 20 sjömil utanför land i det skicket, och att bristerna inte skrevs in i det certifikat som utfärdades.

– Fartyget borde inte ha fått trafikera den här rutten, förklarar Bäckstrand.

Inga spår efter explosioner

En annan slutsats av utredningen är att inga spår av någon kollision med ett annat fartyg eller flytande föremål har kunnat noteras, rapporterar SVT från den presskonferens som äger rum på måndagsförmiddagen.

Inte heller några tecken på explosioner.

– Utredarna drar slutsatsen att Estonias skador matchar bergsformationerna på botten, och ser inte något skäl att ifrågasätta slutsatserna i den rapport som skrevs 1997, skriver tv-kanalen.

– Man har också gjort en förnyad bedömning av Estonias sjöduglighet, och bekräftar 1997 års slutsatser om bland annat brister i bogvisiret som gjorde att fartyget inte var sjödugligt.

Dokumentär hävdade okända skador

Utredningen som presenteras inleddes som en konsekvens efter att dokumentären “Estonia – fyndet som ändrar allt” 2020 påstod att man visade tidigare okända skador på ena sidan av fartyget.

Den rapport som nu presenteras sker efter att estniska utredare samt finska och svenska myndigheter genomfört dykningar vid vraket.

Haverikommissionen presenterar också bilder och videoklipp från dykningarna, bland annat en 3D-modell som satts ihop av tusentals högupplösta fotografier.

Använts för militära transporter

Strax före jul kunde dock Försvarsmakten bekräfta andra uppgifter som cirkulerat kring Estonia – nämligen att fartyget används till hemliga militära transporter.

– Efter dialog med haverikommissionen har vi konstaterat att det totalt har förekommit en handfull transporter med Estonia, sade Försvarsmaktens Anders Stach, överste på högkvarterets ledningsstab, till SR Ekot i december.

Fakta Estoniakatastrofen

  • Den 28 september 1994 strax före klockan ett på natten sjönk passagerarfärjan m/s Estonia mitt ute i Östersjön. 
  • M/s Estonia var på väg från Estlands huvudstad Tallinn till Stockholm.
  • Ombord fanns 989 personer. 852 av dem dog. Bara 137 kunde räddas ur vattnet.
  • Sveriges regering beslutade att olyckan skulle undersökas. De två största frågorna var: Hur kunde olyckan ske? Skulle Estonia bärgas? Att bärga ett fartyg betyder att plocka upp det ur havet.
  • Den svenska regeringen bad Statens haverikommission att undersöka olyckan. Haverikommissionen är en grupp experter som undersöker vad som hänt när det sker en större olycka.
  • Haverikommissionen skrev en stor rapport där de berättade om hur Estonia sjunkit. Olyckan berodde på att fartygets bogvisir hade lossnat och att mycket stora mängder vatten kommit in i fartyget och gjort så att det sjönk väldigt snabbt.
  • Källa: Sjöhistoriska museet

Foto: M. Okon

Text: Redaktionen


Swish går ut med viktigt meddelande – gäller denna vecka

2024 11 26

Black Friday-veckan har dragit igång.

Och mängder av konsumenter väntas ge sig ut till butiker för att shoppa.

Samtidigt ställer den rådande bedrägerivågen till det.

Under de senaste åren har många förlorat sina pengar på grund av illasinnade kriminella.

Betaltjänsten Swish går därmed ut med ett viktigt meddelande som gäller denna vecka.

“Alla kan drabbas”

Black Friday är här, vilket för många markerar starten på den årliga julhandeln. 

Det är inte bara shoppingen som tar fart utan även aktiviteten hos bedragarna.

Swish betonar att “alla kan drabbas”, och uppmanar användare att följa deras uppmaningar.

Fem uppmaningar

Swish har listat fem uppmaningar som användare bör följa för att undvika att bli bedragna mitt i Black Friday-vimlet.

- Klicka inte på länkar i sms eller mejl. Bedragaren kan själv välja det namn och nummer som visas i de mejl och sms som skickas ut, kolla därför alltid upp den påstådda avsändaren via en kontaktväg du själv letar upp, uppmanar Swish.

- Logga inte in med BankID eller säkerhetsdosa på någon annans uppmaning.

Dubbelkolla mottagaren

Listan fortsätter.

- Dubbelkolla mottagaren i BankID. Kontrollera alltid att rätt mottagare visas i BankID innan du godkänner betalningen.

- Lägg på samtal som känns konstiga. Swish kontaktar aldrig privatanvändare via telefon, mejl eller sms. Om du har blivit kontaktad av någon som uppger sig vara från Swish ska du inte svara på smset eller avsluta telefonsamtalet och kontakta polisen.

Var misstänksam

Slutligen tipsar Swish om att vara generellt uppmärksam i tillvaron.

Sunt förnuft och ett kritiskt förhållningssätt kan man komma långt med.

- Var misstänksam. Fundera lite extra om ett ovanligt bra erbjudande dyker upp. Känner du igen hemsidan sedan tidigare? Är priset för billigt för att vara sant? Tänk till en extra gång innan du genomför ditt köp.

Den som misstänker att den blivit utsatt för bedrägeri eller bedrägeriförsök ska alltid kontakta banken och polisanmäla händelsen.

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Snart kan du straffas – även om du bromsar innan fartkameran

2024 09 26

Trafikverket vill införa en ny åtgärd för att komma åt de som kör för fort.

Många ligger lite över hastighetsgränsen på svenska vägar för att sedan bromsa in när de närmar sig en fartkamera.

Det vill polisen och Trafikverket nu sätta stopp för genom en ny åtgärd.

Myndigheterna vill kunna mäta hastigheten mellan fartkamerorna, vilket innebär att man kan straffas även om man bromsar innan man passerar en fartkamera.

Det rapporterar Carup.

Så fungerar det

När bilister rör sig för fort mellan fartkamerorna så ska bilder kunna skickas till en enhet i Kiruna som utreder saken.

– Man fotograferar alla bilar vid den första kameran, så ser man vilka som kommer fram och hur fort de kör, säger Eva Lundberg, som är ansvarig för hastighetskameror på Trafikverket, till Carup.

Används i flera länder

För att det hela ska bli verklighet krävs dock mer politiskt stöd.

Än så länge krävs mer tid och planering för att införa någonting sådant.

Trafikverket understryker dock att man kan ta inspiration från flera länder som har satt det i system.

– Sträck-ATK används i flera länder – bland annat i Norge, Nederländerna och i Storbritannien. Ett regeringsuppdrag till Polisen och Trafikverket skulle påskynda utvecklingen, framhåller myndigheten.

LÄS MER: Så fort kan man köra – innan fartkameran tar bild

Har haft trafikvecka

Den gångna veckan har varit trafikvecka för polisen där många fartsyndare har fångats runt om i landet.

Hastigheten bedöms alltjämt vara ett av de främsta problemen i trafiken.

– Det är framförallt vägar med högre hastighetsbegränsningar – från 70km/h och uppåt – som är överrepresenterade i olycksstatistiken när det gäller dödsolyckor i trafiken, förklarar polisen.

– Även mindre hastighetsöverträdelser kan få stora konsekvenser. Enligt Trafikverkets hemsida fördubblas risken att dö vid en frontalkrock om hastigheten höjs från 70km/h till 80km/h, även vid bältesanvändning.

Extra stort fokus

Under polisens trafikveckor ligger extra stort fokus på hastighetsöverträdelser.

– Under de andra veckorna ligger fokus på bland annat nykterhet, brott på väg och yrkestrafik, framhåller polisen via sin webbsida.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen