Telekomjätte hade stora problem

2023 01 20

Kunder till teleoperatörsjätten Telenor slår larm om tekniska problem.

En konsekvens av teknikbesvären är att kunder till Telenor har fått ta emot sms som varit tydligt ämnade att skickas till helt andra personer, rapporterar Göteborgs-Posten.

Det rör sig till exempel om bekräftelser på leveranser av Linas matkasse.

Men även betydligt känsligare sms, som inloggningsuppgifter till en vårdcentrals journalsystem.

– När min sambo skickade sms till mig för en stund sedan så kom det både till mig och till någon okänd kille. Han ringde upp för att säga det. När vi provade igen med två nya sms gick inget av dem fram, berättar en drabbad för GP.

Bekräftar problem

Pia Rosin, kommunikationschef på Telenor, bekräftar att telekomföretaget drabbats av problem.

Hon betonar att företaget hanterar detta med största allvar, men att det är litet antal sms som hamnat fel.

– Det vi vet just nu är att en liten andel av alla sms som skickas som har problem. De allra flesta sms går fram som de ska, men någonting är fel. Vi vet inte om det är isolerat till en operatör eller om det är flera, säger kommunikationschefen till GP.

Hon tillägger:

–  Vi vet som sagt inte om det är Telenor-kunder som skickar de här sms:en. Det verkar snarare vara tvärtom, att det är dem som får dem. Än så länge finns det ingen anledning att vidta speciella säkerhetsåtgärder, det skulle snarare skapa en extra oro.

Ska vara löst på eftermiddagen

Runt 15.30 på eftermiddagen ska problemet ha lösts.

– Vi har startat om våra system och så vitt vi kan se så är störningarna borta. Vi märker också ett minskat tryck på vår kundtjänst vilket brukar vara en indikation på att allt funkar, säger Pia Rosin till Dagens Nyheter.

Andra gången på kort tid

Dagens incident är andra gången inom loppet av en månad som Telenor och dess kunder drabbas av omfattande tekniska problem.

I mitten på december rapporterades kraftigt strul med att ringa och sms:a.

Flera kunder påtalade även att det inte gick att surfa på internet och blev på så sätt isolerade från omvärlden.

–  Vad händer hos er? Inget wifi, ingen fungerande hemsida, inget fungerande telefonnummer?! uttryckte en bestört kund på Twitter vid tillfället.

Över fyra miljoner kunder

Telenor har sitt ursprung i Norge där det ett av landets största börsnoterade bolag med en årsomsättning på över 100 miljarder norska kronor och 35 000 anställda.

I Sverige har företaget funnits sedan 2001 och enligt Telenor själva täcker man 99,9 procent av landets befolkning. 

– Vi har 2,7 miljoner mobilkunder, cirka 700 000 fiber- och bredbandskunder och knappt en halv miljon tv-kunder, framhåller företaget på sin hemsida.

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen


Historisk upptäckt i Norge – riktar blickarna mot Sverige

2024 05 07

Den norska tullen har gjort ett jättefynd.

Uppgifter kommer nu om att den norska tullen har gjort ett mycket stort kontantfynd.

Det rör sig om ett av de absolut största beslagen av kontanter i norsk historia och nu riktar man blickarna mot Sverige.

Anledningen är att det var kontanter i svensk valuta som hittades, till ett värde av 4,2 miljoner kronor.

Det rapporterar norska Dagbladet.

“Organiserat nätverk”

Upptäckten gjordes i en norskregistrerad bil som två personer försökte ta sig in i landet med.

Båda personerna greps, och mycket pekar på att fyndet kan kopplas till gängkriminalitet.

– Läget och storleken på beslaget tyder på att organiserade kriminella nätverk ligger bakom smugglingen, säger tullchefen Øystein Børmer till Dagbladet.

Det är oklart vilken nationalitet de gripna personerna har.

Oro i grannländerna

Oro har uttryckts från såväl Norge som Danmark och Finland angående den svenska gängkriminaliteten och kopplingarna som kan skapas mellan länderna.

NRK:s Nordenkorrespondent Joakim Reigstad har uttalat sig om situationen.

– Det man fruktar som en ”game changer” är att norska ungdomar rekryteras av de svenska nätverken till att utföra brott i Norge, det är något helt nytt som norsk polis fruktar, har han sagt enligt SVT.

“Har ökat”

Den norska polischefen Benedicte Bjørnland bekräftar att norska kriminella ofta köper vapen och explosiva varor av svenska kriminella.

– Sverige har över tid sett en allvarlig utveckling med organiserad kriminalitet men också i Norge syns en negativ utveckling, säger Bjørnland till TV4.

– De senaste åren har aktiviteten från svenska gängkriminella på norsk mark ökat, bland annat genom att de hyrs in för att utföra våldsdåd i Norge.

Flera skjutningar

I Sverige har situationen vad gäller gängkriminaliteten lugnat sig något, men är fortsatt problematisk.

Under den senaste tiden har flera skjutningar skett i bland annat Uppsala, Stockholm och Norrköping.

– Flera patruller skickades mot adressen och ganska snabbt kunde polisen konstatera att det skjutits mot en lägenhetsdörr på Dirigentvägen med skarpa skott. Ingen person hade kommit till skada kunde man konstatera på plats, framhåller polisen via sin webbsida angående dagens skjutning i Uppsala.

Text: Redaktionen


Många Klarna-kunder kommer få pengar på kontot

2024 05 08

Betaltjänsten Klarna kommer att återbetala miljontals kronor till tusentals svenska kunder som lurats av bluffsajter.

Det uppger Klarnas produktchef David Fock.

– Det ser ut som att ungefär 5 000 kunder ska få återbetalningar. Det är kunder som haft klagomål under 2023 och fram till nu, där vi kört om klagomålen enligt våra nya uppdaterade rutiner. När de visar att vi borde gått på kundens ord så blir det en återbetalning, säger han till Di.

Enligt Fock rör det sig om återbetalningar av stora summor. 

– Det blir miljontals kronor. Vårt snittordervärde är knappt 1 000 kronor.

Lurade av bluffsajter

Stormen kring Klarna tog fart i januari. Då uppgav anställda hos företaget  att konsumenter betalar för varor som inte finns på grund av att bluffsajter anslutit sig till Klarna.

Fenomenet har lett till att Klarna anmälts hundratals gånger hos Allmänna reklamationsnämnden, Arn.

I april gav sig Konsumentverket in i diskussionen. Myndigheten meddelade att man överväger rättsliga åtgärder mot Klarna och hänvisade till att bolaget inte iakttagit invändningsrätten.

“Invändningsrätten” handlar om att kunden i vissa situationer har rätt att kräva åtgärder för ett köp som inte levererats enligt förväntningarna.

”Frustrerande och smärtsamt”

Konsumentverket har även uppgett att man inlett en granskning av tio nätbutiker som använt Klarna som betalningsalternativ. I samma veva meddelade Klarna att man klippt banden med de utpekade sajterna.

– Detta är så frustrerande och smärtsamt och jag är så ledsen för vad dessa kunder fått vara med om. Vi jobbar för fullt för att komma åt problemen. Bluffsajterna har blivit enormt mer sofistikerade sista året, säkert med hjälp av AI. Och det ökar lavinartat.

– Vi kämpar med att hitta bättre åtgärder för att skydda kunderna. En del uppdateringar kommer i dagarna, skrev Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski på X efter beskedet.

Presenterar åtgärdspaket

I dag, onsdag, uppger Klarna att nya åtgärder är på plats.

Bolagets går fram med en rad åtgärder som ska skydda svenska konsumenter mot oseriösa nätbutiker. Betalningsjätten kommer bland annat börja skilja på ”verifierade” och ”icke-verifierade” handlare, uppger Di.

– Vid kassan ska Klarna flagga upp när en partner är obeprövad och Klarna ska  även varna för nätbutiker med en ökande mängd klagomål, rapporterar tidningen.

Vidare lovar Klarna att bolaget ska bli bättre på att stänga av butiker som inte ger tillräckligt med information till konsumenter. Avslutningsvis lovar Klarna att man hädanefter ska ställa hårdare krav på information om ”företaget, produkterna, samt leverans- och returpolicy”.

Foto: Klarna Group

Text: Redaktionen