Svensk EM-spelare efterfrågar bank-ID för att motverka näthatet

2021 06 16

Hot, grova personangrepp och en flod av näthat har förfärligt nog blivit något som drabbar spelarna i Sveriges fotbollslandslag om och om igen.

När Jimmy Durmaz drabbades av näthat och rasism vid VM i Ryssland så ställde sig hela laget bakom Durmaz som höll ett tal mot hatet och rasismen. Men tyvärr har det inte blivit bättre nu tre år senare, konstaterar DN i ett mycket läsvärt reportage idag.

Det dröjde inte länge under pågående fotbolls-EM innan floden av näthat satte igång. Redan i match nr 1 drabbades 34-årige Marcus Berg efter ett svenskt anfall mot Spanien som inte ledde till mål. Hot och hat och krav om att avsäga sig medborgarskapet vräkte in på hans Instagramkonto och även hans fru drabbades. Tillsammans med Svenska Fotbollförbundet valde han att polisanmäla en rad av kommentarerna.

Ännu mer hat

Och även Dejan Kulusevski drabbades av en våg av hat när det framkom att han fått covid nyligen. Redan innan EM diskuterade laget hur man kan hantera näthatet.

– En lösning skulle kunna vara att man inte kan skaffa fejkkonton utan måste logga in med ett bank-id. Det borde vara den första lösningen, sa Dejan Kulusevski rapporterar DN.

Genom att polisanmäla de kommentarer som går över gränsen hoppas Marcus Berg kunna bidra till förändring med en förbättrad ton och ökad respekt på sociala plattformar.

ANALYS

Näthatet förgiftar vårt samhälle och bidrar till mycket elände, mobbning, gråt och förtvivlan runt om i Sverige. Skolelever, lärare, arbetsplatser, politiker, myndigheter, mataffärer, kyrkan, sångkörer, idrott – ja hela samhället drabbas av det gräsliga näthatet.

DN:s viktiga artikel klargör att även stora och uppskattade fotbollsstjärnor drabbas hårt och är bekymrade över näthatet som breder ut sig i Sverige.

Det kanske på något sätt kan vara en slags tröst för ungdomar som mobbas på nätet – de kan veta att de är inte ensamma. Till och med deras idoler drabbas. Och bilden här ovan sänder ett otroligt viktigt budskap - kärlek och värme är starkare än hat och hot. Bilden lades ut av mittbackskollegan Andreas Granqvist på hans Instagramkonto och visar när han kramar Marcus Berg. Det är en jätteviktig signal om att vi alla måste stötta varandra och markera mot hatet.

Många gånger olagligt

Detta är något som berör oss alla och jag har i många år jobbat hårt för att motverka näthatet. Att jag stegvis går över mer och mer till denna webbsida istället för Facebook och Instagram är ett led i detta. Sociala medier fungerar väldigt dåligt på grund av bland annat det som Dejan Kulusevski lyfter fram – fejkkonton, för mycket anonymitet och för många som inte tar ansvar för sina handlingar i sociala medier.

Och detta handlar definitivt inte om yttrandefrihet ty att hota, gå till personangrepp och mobba är inte yttrandefrihet utan är tvärtom många gånger olagligt och något som vi alla tillsammans inklusive våra politiker och partier genom nya insatser behöver jobba mycket med att motverka framöver.

[yop_poll id="207"]

Soldater spränger sig själva i luften – chockuppgifter från Ryssland

2025 01 14

Att Ryssland får hjälp av Nordkorea i kriget mot Ukraina är välkänt.

Omkring 10 000 nordkoreanska soldater uppges delta i strider i ryska Kurskregionen, som delvis ockuperas av ukrainska trupper.

Nu kommer nya uppgifter om den nordkoreanska krigsinsatsen.

Den sydkoreanska underrättelsetjänsten (NIS) har släppt en unik rapport om antalet nordkoreanska förluster på slagfältet.

Enligt rapporten har Nordkorea förlorat omkring 3 000 soldater. Siffran omfattar 300 döda soldater och 2 700 skadade.

– De massiva förlusterna är ett resultat av nordkoreanska soldater brist på förståelse för modern krigföring, framhåller NIS i ett uttalande.

Vidare uppger underrättelsetjänsten att nordkoreanska soldater beordras att öppna eld mot drönare, vilket gör dem till enkla mål på marken.

Det finns också uppgifter som tyder på att nordkoreaner agerar ”lockbete” för att locka fram ukrainska drönare.

Släpper sensationella uppgifter

Utöver förlustsiffrorna förekommer uppgifter i rapporten som beskrivs som ”sensationella”.

NIS hävdar att nordkoreanska trupper har instruerats att begå självmord för att undvika att bli tillfångatagna av den ukrainska armén.

Enligt underrättelsetjänsten beordras soldaterna att spränga sig själva i luften om de riskerar att hamna i fiendens händer.

Video på krigsfångar

I helgen publicerade Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj en video på två nordkoreanska krigsfångar.

Den ena soldaten berättar att han inte visste att han skulle delta i strider. Soldaten uppger att han skickades till Ryssland för att delta i en militärövning. 

Ukraina är redo att överlämna nordkoreanska krigsfångar till Nordkorea om landets diktator Kim Jong-un organiserar en fångutväxling med ukrainare som tillfångatagits i Ryssland.

Kan hoppa av till grannlandet

Sydkorea har öppnat för att ta emot avhoppande nordkoreanska soldater.

NIS uppger att de för samtal med Ukraina om saken.

– Om soldaterna begär avhopp till söder är deras vilja av högsta prioritet eftersom nordkoreaner betraktas som sydkoreanska medborgare enligt lag, framhåller den sydkoreanska underrättelsetjänsten.

Foto: J Kingma resp President of Russia Office

Text: Redaktionen


Kritiserad förändring på bankerna – driver kunder till vansinne

2025 01 15

En slags “revolution” kommer att prägla världens banker inom de närmaste åren.

Så många som 200 000 jobb kommer att försvinna från världens banker under de kommande tre till fem åren.

Tjänsterna ska istället ersättas med artificiell intelligens.

Den slutsatsen dras i en ny rapport framtagen av informations- och teknikchefer som granskat utvecklingen, rapporterar Bloomberg. 

– Alla jobb som involverar rutinmässiga, repetitiva uppgifter är i riskzonen. Men AI kommer inte att eliminera dem helt, snarare kommer det att leda till omvandling av arbetsstyrkan, säger Tomasz Noetzel, senioranalytiker på Bloomberg Intelligence och en av författarna till rapporten.

Extremt kritiserad funktion

Kundtjänst är ett av uppdragen som pekas ut och som kan komma att ersättas av AI.

Redan idag har banker i stor utsträckning börjat använda sig av så kallade “chatbots” som ska svara på kunders frågor och önskemål, istället för en verklig människa.

Och det lär med andra ord bara bli mer av den varan.

Det handlar dessutom om en mycket illa omtyckt funktion, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som nyligen publicerade en studie om hur nöjda Sveriges privat- och företagskunder är med sina banker.

I den framgår det att AI-botarna istället för att vara en hjälpande hand tycks driva folk till vansinne.

– De löser helt enkelt inte kundens problem. Dessutom känner sig endast 41 procent bekväma med dessa tjänster och hela 60 procent av de kunder vi pratat med säger att de hellre vill ha kundtjänst med riktiga människor än med en chattbot, framhåller Johan Parmler, vd för SKI i en kommentar till resultaten.

"Tigger om missnöje"

På bara några år har AI blivit helt centralt i hur företag interagerar med kunder.

Ett vanligt “försvar” bland dem som förespråkar tekniken är att bottarna främst ämnar att ta hand om enklare ärenden.

– Men hur i hela friden ska kunden veta vad företagen definierat som enkla respektive svåra ärenden? frågar sig Johan Parmler.

– Snacka om att tänka inifrån och ut. Och snacka om att tigga om missförstånd och missnöje! Dags att tänka om.

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen