SVERIGE: Uppmaning från elbolag till 850 000 kunder

2023 01 06

Flera gånger har det varnats för att fakturorna för december månads elförbrukning kommer att bli värst någonsin.

Det kommer framför allt att bli kännbart för hushåll med mindre marginaler i budgeten.

Många har därför uppmärksammat möjligheten att ansöka om anstånd eller delbetala räkningen för att skjuta upp betalningen.

Någonting som nu skarpt avråds från el- och energibolaget Vattenfall.

– Vintern fortsätter i januari, februari och mars. Uppmaningen är därför att betala så mycket man har möjlighet till för det kommer fler elräkningar som ska betalas. Så det främsta rådet vi ger inför de kommande månaderna är att se över den elförbrukning man har hemma, säger William Fredriksson, kundmötesansvarig på Vattenfall, i ett pressmeddelande.

"Planera för flera månader"

Vattenfall poängterar att det är mycket viktigt att hushållen tänker långsiktigt när fakturan för december dimper ned i brevlådan.

– Vi uppmanar också kunderna att planera ekonomin för flera månader framöver, säger William Fredriksson.

Energibolaget har även uppmärksammat att flera kreditgivare passar på att erbjuda hushåll om att låna ut pengar till elräkningen.

– Sådana lån riskerar att bli dyra i förlängningen. Mitt råd till kunderna är att vända sig till oss först och undersöka möjligheterna vi kan ge, säger William Fredriksson till Vattenfalls hemsida.

Kallat in extra personal

Vattenfall har cirka 850 000 kunder som de närmaste dagarna kommer att få sin elräkning för just december. 

Man har därför förstärkt bemanningen och vidareutbildat sin personal för att kunna hantera ett ökat behov av att vara tillgänglig för kunderna. 

Drygt hälften av de 850 000 har rörligt avtal och tillhör därmed de vars elräkning lär vara särskilt hög, skriver Vattenfall i samma pressmeddelande.

– Totalt sett har vi haft prisrekord i tre av fyra elprisområden under månaden, säger William Fredriksson.

Ett av flera bolag

Vattenfall är långt ifrån det enda elbolaget som flaggat för rekordhöga elräkningar i december.

Ett av dem är Godel.

– Decembers räkning är med stor sannolikhet den högsta elräkning man har fått hittills, säger Maria Erdmann, vd för Godel, till Göteborgs-Posten.

Nästan 10 000 kronor

Snittvillan i elområde 3 med en elförbrukning på 20 000 kWh per år kan förvänta sig en elräkning på drygt 9 700 kronor, inklusive skatter, moms och nätavgift, skriver GP.

Motsvarande hushåll i elområde 4 kommer få betala strax under 9 800 kronor medan det för likvärdiga villor i elområde 1 och 2 blir en elräkning på ungefär 8 000 kronor för december.

Därmed blir också snittpriset för el i december rekordhögt i mer eller mindre hela Sverige. 

Augustirekordet för elområde 4 på 3,05 kronor/kWh är visserligen intakt, men på grund av högre elförbrukning när det är kallt blir notan sannolikt dyrare i december.

Foto: Tomas Ärlemo Svenska Kraftnät

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Putin får massiv hjälp – 30 000 soldater på väg

2025 07 02

Enligt underrättelseuppgifter planerar Nordkorea att skicka ett stort antal soldater till frontlinjen i Ukraina.

Nordkorea har sedan en tid stöttat Rysslands fullskaliga invasion av grannlandet. 

Diktaturens stöd till Ryssland har omfattat både soldater och vapen.

Nu planerar Nordkorea att tredubbla sina trupper som strider för Ryssland längs frontlinjerna i Ukraina, genom att skicka ytterligare 25 000 till 30 000 soldater. 

Det rapporterar CNN med hänvisning till ukrainska underrättelseuppgifter. 

Tredubbling

Enligt bedömningen kan trupperna anlända till Ryssland under de kommande månaderna.

I november skickades omkring 11 000 soldater från Nordkorea till Ryssland för att strida i Kurskregionen.

Nu kan alltså ytterligare uppemot 30 000 nordkoreanska soldater vara på väg för att stötta Ryssland i det utdragna kriget.

Ryska förberedelser

Enligt uppgifter ska också Ryssland ha påbörjat förberedelser inför de kommande förstärkningarna och truppförflyttningarna.

– Det finns tecken på att ryska militärflygplan håller på att utrustas för att transportera personal, vilket återspeglar det stora åtagandet att flytta tiotusentals utländska trupper över ryska Sibirien, skriver CNN.

– Möjliga förberedelser för den nya utplaceringen, inklusive ankomsten av ett fartyg kopplat till förra årets utplaceringar i en rysk hamn, och fraktflygplan på Nordkoreas Sunan-flygplats, har setts på satellitbilder.

– Detta verkar indikera att de rutter som tidigare användes för att flytta nordkoreanska trupper är aktiva och skulle kunna användas i en storskalig framtida överföring av personal.

Kim Jong Un är ”all in”

Enligt andra källor kan summan på 30 000 nordkoreanska soldater vara för hög, men det beror också på vad Ryssland efterfrågar.

– Det kan säkert komma upp i den siffran. De kommer inte att vara elitsoldater, säger Jenny Town på dem amerikanska tankesmedjan Stimson Center till tv-kanalen.

– Kim Jong Un har sagt att han är ”all in”, så det beror på vad Ryssland har bett om.

– Det har gått rykten om att ryska generaler redan har varit i Nordkorea och tränat trupper där.

Uppgifterna har ännu inte kommenterats av ryska eller nordkoreanska myndigheter.

Text: Redaktionen

Foto: F. Andrejevic resp President of Russia

Text: Redaktionen


Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 02

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen