Jättestadens udda lösning: Döda människor blir kompost

2023 01 06

New York är den senaste i en rad av amerikanska delstater som beslutat att tillåta så kallad ”mänsklig kompostering”.

New York-bor kan nu få sin kropp förvandlad till jord efter sin död.

– Det ses som ett miljövänligt alternativ till traditionella begravningsmetoder, rapporterar BBC News.

Washington var den första delstaten som legaliserade processen 2019. Därefter följde Colorado, Oregon, Vermont och Kalifornien.

New York blir den sjätte amerikanska staten som tillåter mänsklig kompostering.

Demokraten och delstatens guvernör Kathy Hochul klubbade igenom beslutet i helgen.

Speciella anläggningar

Processen sker i speciella anläggningar ovan jord.

– En kropp läggs i ett slutet kärl tillsammans med utvalda material och bryts gradvis ned under inverkan av mikrober, rapporterar BBC.

Efter cirka en månad har kroppen blivit till jord som de anhöriga kan välja att sprida ut på valfri plats.

– Det kan användas till att plantera blommor, grönsaker eller träd, skriver nyhetskanalen.

Miljövänligt alternativ

Förespråkare för begravningsmetoden framhåller att det är ett mycket miljövänligare alternativt jämfört med de traditionella begravningsalternativen.

Företaget Recompose, som ligger bakom metoden, hävdar att mänsklig kompostering minskar utsläppen av koldioxid i atmosfären med 1,4 ton jämfört med en kremering. 

Företaget understryker även att metoden innebär miljöbesparingar om man räknar med transporter och utsläpp i samband med produktionen av likkistor.

Ett annat argument som lyfts fram är att metoden inte bara är ett miljövänligare alternativ – utan också ett mer praktiskt alternativ i städer där gravplatser är begränsade.

Protester

Den katolska kyrkan har motsatt sig metoden.

– Katolska biskopar i New York anser att människokroppar inte bör behandlas som "hushållsavfall", uppger BBC.

Ulf Lernéus, förbundsdirektör på Sveriges auktoriserade begravningsbyråer, har tidigare uttalat sig om metoden.

Han tror att den når Sverige på sikt.

– Kremation har funnits sedan 1887 så det kunde väl vara trevligt med ytterligare ett alternativ i Sverige, sa han till Kyrkans tidning för drygt två år sedan.

Foto: N. Gunaydin

Text: Redaktionen


Banken går ut med varning till kunderna – om BankID

2024 04 28

En bank går nu ut och varnar sina kunder.

Bedrägerier är ett växande problem i dagens Sverige.

Nu går Svea Bank ut och varnar sina kunder, efter att bedrägeriförsöken ökat lavinartat.

Bedragarna använder sig inte bara av namnet Svea Bank, utan även av andra namn inom samma koncern.

– För närvarande ser vi en markant ökning av bedragare som ger sken av att företräda Svea Bank, Svea Inkasso eller annan Svea-klingande verksamhet, uppger bolaget.

”Var försiktig med BankID”

Rent specifikt handlar Svea Banks varning till kunderna om användningen av BankID.

– Var försiktig med ditt BankID, uppmanar bolaget.

Det är nämligen just med ”hjälp” av ditt BankID som bedragarna försöker komma åt dig.

Och dessa bedrägeriförsök har alltså ökat markant på senare tid.

Kontakta banken själv

Därför uppmanar Svea Bank sina kunder att inte låta sig luras.

Banken har inte för vana att kontakta folk och säga åt dem att starta sitt BankID.

– Starta och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig, råder banken.

Om man är osäker på om den som har hört av sig verkligen företräder banken, så råds man att själv kontakta banken.

– Avsluta samtalet och ring upp oss – tänk på att inte använda telefonens återuppringningsfunktion, uppmanar banken.

Mejl och sms

Man bör också vara försiktig i hanteringen av mejl och sms som skickas till en, då även dessa kan ha skickats från bedragare.

– Klicka aldrig på länkar i mejl eller sms om du inte är helt säker på avsändaren.

Det är också viktigt att anmäla alla misstänkta försök till bedrägeri.

– Polisanmäl alltid om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök, råder Svea Bank på sin hemsida.   

Även BankID varnar

Även BankID själva varnar för bedragare som hör av sig och till exempel utger sig för att vara kundsupport.

– Samtalet kan handla om att du är utsatt för bedrägeri eller att du av någon annan anledning behöver identifiera dig. Samtalet kan se ut som att det kommer från bankens telefonnummer fast det inte är sant, varnar BankID.

Även BankID uppmanar den som är osäker att avsluta samtalet och i stället själv kontakta sin bank.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Jula förbereder stor förändring – kunder påverkas direkt

2024 04 28

Ett helt nytt betalsätt kan snart bli verklighet i Julas varuhus.

Swish har under den senaste tiden presenterat möjligheten för företag att införa självskanningstjänster.

Intresset har enligt egen utsago varit stort, och flera aktörer har testat den nya betalmetoden.

Nu kommer uppgifter om att Jula kan vara på väg att införa betalsättet.

Det meddelar Swish i ett pressmeddelande.

Börjar i centrallagret

Jula kommer inledningsvis att prova självskanningen i centrallagret och på huvudkontoret, för att därefter ta det till varuhusen.

– Jula är ett företag som hela tiden vill utvecklas och utforska nya möjligheter för att göra erbjudandet ännu bättre för kunderna, säger Niklas Svensson, UX Design Lead på Jula.

– Det som är så fantastiskt med självskanning direkt i Swish-appen är att tröskeln till att komma i gång är så låg. Appen är redan installerad vilket gör det väldigt lätt för kunderna att våga testa.

“Är mycket roligt”

Swish framhåller att allt fler föredrar att kunna betala på egen hand direkt i mobilen.

– Det är så roligt att en stor handlare som Jula nu ska testa självskanning med Swish. Jula ser, precis som oss, ett stort värde i att låta kunderna sköta hela köpet i Sveriges största betalapp, som idag används av 8,5 miljoner användare, säger Simon Nilsson, Head of B2B på Swish.

Rapport visar

En ny rapport från Swish visar att självbetjäning blir allt mer populärt.

– Rapporten visar att användningen av alla typer av självbetjäningslösningar, i såväl matbutiker som sällanköpsbutiker, har ökat under det senaste året, framhåller Swish.

– Mest populära är självutcheckningsstationerna, som vuxit från 58 procent till 67 procent i användning. Även användningen av butiksappar eller webbsidor blir allt vanligare, från 22 procent i fjol till 27 procent i år.

Har debatterats länge

Vd Urban Höglund menar att rapporten ger ett efterlängtat klargörande.

– Hela fenomenet självbetjäning har länge debatterats inom handeln. Teknik som strulat har fått skeptiker att göra motstånd, och på andra sidan finns de som lovordat utvecklingen, säger han.

– Det vår rapport visar är att vi nu, svart på vitt, verkligen kan se effekterna av självbetjäningens införande, i form av fler köp, nöjdare kunder och högre snittkvitto.

Foto: Jula

Text: Redaktionen