JUST NU: 135 personer har gripits i Danmark

2023 01 05

Över 600 danska poliser har deltagit i en jätteaktion mot kriminella runt om i Danmark.

I dag torsdag har dansk polis genomfört en av sina största samordnade aktioner på nationell nivå.

Pågår även i kväll

– Vi har anhållit 135 personer, säger polischef Torben Svarrer vid Danmarks Nationella enhet mot Särskild Kriminalitet till TV2 Danmark.

Och den stora polisinsatsen har ännu inte avslutats.

– Aktionen pågår fortfarande i flera städer i Danmark, säger polischefen.

Polisinsatsen riktas mot kriminella som ger sig på äldre och pensionärer.

Förlorat alla pengar

Offren är flera hundra danska pensionärer som drabbats av lömska bedragare som varit ute efter de äldres pengar.

I minst 400 fall har de äldre blivit av med alla sina sparade pengar.

– Det rör sig om cirka 32 miljoner kronor som äldre personer blivit bestulna på, uppger polischefen.

Bedragarna har framförallt valt att lura kvinnliga pensionärer.

Tvättar pengarna vita

De 135 personer som har gripits är personer som ställt upp som så kallade målvakter. Det är kriminella som har lånat ut sina bankkonton till bedragarna.

De som lurat pensionärerna har sedan slussat pengarna till målvaktspersonernas konton för att på så vis försöka att tvätta pengarna vita.

Många av de äldre har lidit svårt och fått sina liv förstörda efter att ha drabbats.

Drabbade pensionärer

Inte minst lägger de skulden på sig själva och mår extra dåligt då de känner att de borde ha anat oråd och inte låtit sig luras.

– Det är en förkastlig form av kriminalitet, säger polischef Torben Svarrer på presskonferensen.

– Äldre människor som blir uppringda av personer som verkar extremt  vänliga.

– De ber de äldre om kontakt- och bankupplysningar för att få tillgång till deras konton.

Polisen hoppas på att gripa ytterligare 65 personer i aktionen och en del av dem väntas gripas under kvällen.

Hög prioritering

Även många pensionärer i Sverige har drabbats av liknande bedragare senaste åren och såväl banker som polis varnar allmänheten.

Dansk polis förklarar att det handlar om väldigt välorganiserad brottslighet som dansk polis prioriterar högt.

Nästa steg är att nu gripa de som utför stölderna och ringer upp pensionärerna.

– Vi är inte klara, betonar dansk polis.

Foto: M König resp Kim Matthäi Leland, Politiet

Text: Redaktionen


JUST NU: 20-tal anställda stängs av i hemtjänsten

2025 09 05

Ett 20-tal anställda inom hemtjänsten i Uddevalla kommun stängs av med omedelbar verkan.

Detta efter att kommunen upptäckt ”omfattande brister” i de anställdas arbete, rapporterar Bohuslänningen.

Malin Normann, socialchef i Uddevalla kommun, ser mycket allvarligt på det som har inträffat.

– Jag vill understryka att det är extremt upprörande, säger hon till tidningen.

Under nattpassen

Normann vill inte specificera vilka brister som upptäckts, men berättar att det handlar om allvarliga brister hos anställda vid hemtjänstens nattbemanning.

– Vi har fått allvarliga indikationer på brister i verksamheten. Vad det är för typ av brister kan jag inte gå in på just nu, men vi behöver kartlägga på vilket sätt detta har påverkat våra brukare, säger hon till P4 Väst.

”Jag blir oerhört upprörd”

Malin Normann informerades om de allvarliga bristerna för några dagar sedan.

– Det här är oerhört allvarligt och jag blir oerhört upprörd av den här situationen. Vi finns till för att ge god vård och stöd till de allra mest utsatta i samhället, säger hon till radion.

Utredningen inleds

Det är oklart om någon brukare kommit till skada. Incidenterna ska nu utredas.

Den berörda personalen har stängts av från sina tjänster i en månad utan månadslön.

– Vi vet inte om någon brukare har tagit skada, men uppgifterna är så pass allvarliga att vi beslutat oss för att stänga av personalen under tiden vi utreder det här, säger Malin Normann till Bohuslänningen.

LÄS MER: Var fjärde svensk riskerar ekonomiskt bakslag – redan i höst 

Arkivfoto: Polisen

Text: Redaktionen


Kivra skickar ut meddelande: Betala eller så raderas allt

2025 09 05

Tusentals Kivrakunder har mötts av ett oväntat meddelande när de loggat in i den populära betalappen.

– Vill du ha kvar kvitton och post som är äldre än 30 dagar? står det i meddelande som sedan fortsätter:

– Nu sparas dina kvitton, brev och fakturor i 30 dagar och tas sedan bort. Du kan köpa obegränsad lagring för 9kr/mån för att behålla alla dokument du fått i Kivra.

Förklaringen

Kivra kommer dock inte att införa någon ny avgift – än så länge.

Tjänsten vara gratis för alla användare försäkrar Kivras kommunikationschef Henrik Höglin. Han berättar att det handlar om ett test för att undersöka om användare är beredda att betala för en del av tjänsten.

– För att bygga den bästa möjliga tjänsten så testar vi hela tiden olika versioner av Kivra, framhåller Höglin i en kommentar till Expressen.

–  Testerna gör det möjligt för oss att samla in värdefull feedback och analysera hur vi bäst kan fortsätta möjliggöra innovation och stärka Kivras roll som en trygg tjänst för alla.

Bekymmer för många kunder

Om avgiften blir verklighet skulle det ställa till med problem för många kunder som är beroende av att kunna spara och komma åt dokument som lönespecifikationer, deklarationer och kvitton i Kivra.  

Tidigare test

Kivra har tidigare gjort ett liknande test. I juli testade företaget en modell där användare behöver betala för att ta emot kvitton och betala fakturor. Kivra undersökte hur många användare som är beredda att betala 200 kronor per år för tjänsterna. 

Det återstår att se om Kivra tar steget till att bli en betaltjänst eller inte.

Det är Kivra

Kivra är en digital brevlåda som samlar räkningar och annat som ska betalas.

Tjänsten har drygt 6 miljoner användare i Sverige.

Över 47 000 företag och myndigheter skickar via Kivra

Via tjänsten får användare saker som myndighetsbrev, brev från företag, lönebesked, kreditupplysningar och vårdkallelser.

– Kivra är säkrare än vanlig papperspost. Du slipper fördröjningar och inget kommer bort. Din data är krypterad och bara du kan se ditt innehåll, förklarar Kivra.

Kritiker till Bank-ID har menat att ökad konkurrens behövs med tanke på tjänstens dominans på den svenska marknaden.

Foto: Kivra 

Text: Redaktionen