SVERIGE: Fler ägg återkallas – risk för salmonella

2023 01 04

Axfood följer Coop och återkallar äggförpackningar.

Vid en rutinkontroll har leverantören av äggen upptäckt salmonella i stallmiljön i ett av de stall där äggen har värpt, uppger företaget i ett pressmeddelande.

Återkallelsen gäller specifik Garant ägg, frigående inomhus XL, 6-pack, med bäst före datum 2023-01-26. 

– Den återkallade produkten har i begränsad omfattning sålts i flera av Axfoods butiker och är nu stoppad. Varorna kan innebära en hälsofara, men vid upphettning till 70 grader dör salmonellabakterien, framhåller företaget.

I Axfood-familjen ingår bland annat Willys, Hemköp, Snabbgross och Matöppet.

”Mycket allvarligt”

– Vi ser mycket allvarligt på händelsen och utreder med leverantören hur detta har kunnat ske, säger Axfoods kvalitetschef Susanna Wadegård.

Vidare beklagar företaget det inträffade och uppmanar alla konsumenter som köpt den aktuella varan att i första hand återlämna den till butiken där den är köpt för ersättning.

En dag efter Coop

Axfoods besked kommer en dag efter att Coop återkallat flera äggförpackning.

Även då var skälet ett salmonellalarm.

Coop har återkallat följande produkter:

- Coop Ägg Frigående inomhus, 12-pack, storlek ML, bäst före-datum 2023-01-26, 2023-01-27, 2023-01-28.

- Coop Ägg Frigående inomhus, 24-pack, storlek M, bäst före-datum 2023-01-26, 2023-01-27, 2023-01-28.

- Xtra Ägg Frigående inomhus, 15-pack, storlek S, bäst före-datum 2023-01-26, 2023-01-27, 2023-01-28.

–  Anledningen till återkallelsen är att varorna kan innehålla salmonella. Leverantören av äggen har vid en rutinkontroll upptäckt salmonella i ett av de stall där äggen har värpts, skriver matkedjan i ett pressmeddelande.

Kunder som har köpt någon av produkterna ovan med aktuellt bäst före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

– Coop tar händelsen på mycket stort allvar och utreder med leverantören hur detta har kunnat ske. Varorna kan innebära en hälsofara men vid upphettning till 70 grader dör salmonellabakterien, framhåller affären.

Fakta salmonella

- Zoonotiska salmonellabakterier (inte S. Typhi och S. Paratyphi, som bara finns hos människan) är i stora delar av världen vanliga hos många olika djurslag, till exempel nötkreatur, grisar, hönsfåglar, vilda fåglar och sällskapsdjur som hund, katt, orm och sköldpadda. Det finns över 2 000 olika typer av salmonella, varav ett 20-tal är relativt vanliga i Sverige.

- Vanligen ses ett akut insjuknande med buksmärtor, feber, diarréer och ibland kräkningar. Komplikationer med ledinflammation kan även uppträda.

- Den vanligaste orsaken till salmonellautbrott är kontaminerade livsmedel. Bakterierna kan växa till i flertalet livsmedel. Det krävs ofta en hög infektionsdos (cirka 100 000 bakterier) för att sjukdomssymtom ska uppstå, vilket oftast förutsätter att bakterien har förökats i livsmedlet. 

- Det största svenska utbrottet på senare år inträffade 2007 med 179 fall av S. Java från olika delar av landet. Den epidemiologiska utredningen pekade på importerad babyspenat som orsak till utbrottet, något som aldrig kunde bekräftas mikrobiologiskt. 

Källa: Folkhälsomyndigheten

Foto: Svenska Ägg

Text: Redaktionen


Skatteverket har inlett massutskick – “svara snabbt”

2024 11 12

Skatteverket har nu fått iväg omkring 150 000 brev till svenska hushåll.

Det bekräftar Tobias Wijk, verksamhetsstrateg på Skatteverket, i ett uttalande på måndagen.

Ytterligare 350 000 kan förvänta sig att ett brev ramlar in från myndigheten det kommande året.

Utskicken är en särskild satsning från Skatteverket där man ämnar att försöka klämma åt folk som otillåtet försöker skriva sig på andra människors adresser.

– Vi har faktiskt skickat ut lite drygt 150 000 brev här sedan i juni, säger Tobias Wijk till Sveriges Radio.

Obehag för den enskilda

Breven skickas när någon ändrar sin adress till en ny där det redan bor någon annan. Den som bor på den nya adressen ska då bekräfta att flytten stämmer eller varna Skatteverket att någonting lurt pågår.

– Omkring 4 000 har sagt att det här stämmer nog inte, säger Tobias Wijk.

Skatteverket understryker att myndigheten främst ser till det obehag som kan uppstå för den enskilda när någon försöker skriva sig på dennes adress.

– Men för den som felaktigt lämnar en uppgift om en sådan här anmälan är det ju i grund och botten ett folkbokföringsbrott, det vill säga då kan en brottsanmälan lämnas för att man lämnat felaktiga uppgifter, säger Tobias Wijk till radion.

"Svara så snabbt som möjligt"

Omkring 1,5 miljoner flyttanmälningar registreras hos Skatteverket varje år.

Av dessa uppskattar Skatteverket att brev kommer att skickas till ungefär en tredjedel, det vill säga totalt 500 000.

Och den som får brevet ska svara snabbt.

Tre arbetsdagar har man på sig. 

– Vi vill gärna uppmana den som får brevet från oss att svara på det så snabbt som möjligt. Vi vill även uppmana den som flyttar att alltid vara ute i god tid med sin flyttanmälan, sade Cajsa Toresten, samordnare på Skatteverket, tidigare i år.

"Kan finnas hotfull situation"

Förändringen kommer efter att det tidigare bland annat uppmärksammats att kriminella skriver sig på andra personers adresser utan tillåtelse.

Exempelvis skrev sig en brottsmisstänkt person på en bostad som tillhörde ett äldre par förra hösten.

– När vi får tips om att personer medvetet skriver sig på fel adress och det kan finnas en hotfull situation så prioriteras det högt, sade Pontus Hesselheim, sektionschef på Skatteverket, till SVT vid tillfället.

Brevet om att någon anmält flytt kommer att skickas digitalt till den som har digital brevlåda.

Har man inte det skickas istället brevet i pappersform med den vanliga posten. Vid det senare scenariot har man sex arbetsdagar på sig att svara istället för tre, eftersom pappersposten tar längre tid.

Foto: Magnus D, Skatteverket

Text: Redaktionen


I DAG MÅNDAG: Postnord varnar alla som handlar på nätet

2024 11 11

I dag, den 11 november, drar e-handelns högsäsong igång på riktigt.

Reafesten inleds med ”Singles Day” som äger rum under måndagen. 

Några veckor senare, den 29 november, är det dags för årets största shoppingevent, Black Friday.

Under reaperioden ökar antalet onlinebeställningar hos olika butiker.

Det innebär också att bedrägeriförsöken skjuter i höjden.

Nu går Postnord ut med en skarp uppmaning till alla som handlar på nätet. Konsumenter uppmanas att vara extra vaksamma och tänka efter innan de klickar på länkar eller delar personlig information.

Enligt företaget utnyttjar bedragarna konsumenternas förväntan på leveranser genom att skicka ut falska leveransmeddelanden. De försöker vilseleda genom att utge sig för att representera Postnord eller andra logistikföretag.

Alexis Larsson, säkerhetschef på Postnord, konstaterar att reaperioder innebär ökade risker.

– Sverige är en av Europas största e-handelsmarknader, och under reaperioderna ökar paketvolymerna kraftigt. Det är ingen överraskning att bedragarna passar på att utnyttja ruschen. Genom att skicka ut falska länkar och meddelanden försöker de lura konsumenter. Därför är det viktigt att vara sunt misstänksam.

Ladda ner appen

Det kan vara svårt att urskilja vad som är bedrägeriförsök eller äkta meddelande. 

Postnord uppmanar konsumenter att använda företagets app för att hålla koll på sina paket och minska risken för bedrägerier.

Den som känner sig osäker kan även kontakta företagets kundservice.

– Att skydda våra kunders integritet och förebygga bedrägerier är en utmaning när bedragarna ständigt förfinar sina metoder. Samtidigt ska e-handel vara enkel och trygg, och vi ser det som vår uppgift att ge kunderna verktyg att själva avslöja bedrägeriförsök. Att vara sunt misstänksam och samtidigt hålla sig informerad är det bästa skyddet vi kan erbjuda, säger Alexis Larsson.

Nio uppmaningar

Postnord uppmanar konsumenter att tänka på följande saker för att undvika bedrägerier:

- Använd Postnords app för att säkert se alla meddelanden direkt från oss, vilket eliminerar risken för bedrägerier via oauktoriserade meddelanden.

- Var vaksam med mejl och sms som verkar komma från Postnord. Vi skickar vanligtvis inte meddelanden med länkar till betalsidor, förutom när du tar emot varor utifrån EU.

- Innan du klickar på en länk, kontrollera alltid noggrant dess destination. Om du är det minsta osäker på ett meddelandes äkthet, kontakta vår kundservice för bekräftelse.

- Undvik att klicka på länkar i meddelanden om du är osäker på vart de leder och öppna inte några okända bilagor.

- Svara inte på meddelanden som du misstänker är bluffar. Om du inte väntar på något paket från utlandet och får ett misstänkt meddelande är det troligtvis en bluff.

- Var kritisk till det du ser: granska logotypen, stavfel, konstiga formuleringar och avsändarens e-postadress för att bedöma meddelandets legitimitet.

- Om ett erbjudande verkar för bra för att vara sant, som att få elektronik helt gratis, är det sannolikt en bluff.

- Ge aldrig ut personliga uppgifter såsom lösenord, kortnummer eller BankID-uppgifter.

- Om du tror att du har blivit utsatt för bedrägeri, agera direkt. Spärra ditt bankkort, byt lösenord och kontakta polisen utan dröjsmål.

Foto: Kristoffer Samuelsson Postnord

Text: Redaktionen