Svenskt nyårsbeteende förbryllar

2022 12 28

Att det är tuffa ekonomiska tider för hushållen märks inte på raketförsäljningen till nyår.

Det råder nämligen ett oväntat högt tryck på fyrverkerier, rapporterar SVT Nyheter.

En butiksägare i Uppsala berättar att han inte har sålt så här mycket raketer med så många dagar kvar till nyårsafton på över 20 år. Inte sedan millennieskiftet har det varit i närheten av årets försäljning.

– Jag tror att det beror på att, trots svåra tider, så vill folk unna sig, säger butiksägaren Peter Nordin till tv-kanalen.

160 miljoner kronor

Enligt uppgifter från Sveriges Pyroteknikbranschförbund lägger svenska folket varje år drygt 160 miljoner kronor på fyrverkerier.

Det kunde konstateras att försäljningen ökade redan 2020, då fler stannade hemma på grund av coronapandemin.

En ökning som verkar hålla sig även det här året, trots att 6 av 10 hushåll uppger att de fått sämre ekonomi under året, enligt en undersökning från TV4.

Lika många uttrycker att de är oroliga över sin privatekonomi, vilket en annan undersökning från Novus visat och som redovisats av DN.

– Den upplevda oron har sin grund i att de faktiska kostnaderna har ökat, säger Shoka Åhrman, sparekonom på SPP.

Ökat 50 procent

Att det skulle vara kämpigt ekonomiskt har bland annat avspeglats på mindre konsumtion av exempelvis el och en ökad konsumtion av billigare livsmedelsmärken.

Men det har alltså inte samma effekt på nyårsraketer.

– Jag har sett en ökning med 40-50 procent. Det är ju så klart jättekul, säger Peter Nordin till SVT, som dock konstaterar att det är för tidigt att sia om det blir ett rekordår.

Den mesta försäljningen sker nämligen de två sista dagarna före nyårsafton.

Het debatt

I Sverige är smällare med knall som enda effekt förbjudna. Vid den här tiden på året lyfts dock ofta debatten om även vanliga fyrverkerier med visuell effekt också ska förbjudas att användas av privatpersoner.

Frågan drivs bland annat av flera djurskyddsföreningar och Miljöpartiet har försökt få igenom frågan i riksdagen.

I Oslo har man till skillnad från Sverige hörsammat oron – och i den norska huvudstaden förbjuds i år offentliga fyrverkerier efter ett beslut av kommunfullmäktige.

– Jag håller med om att det är bättre att lägga pengar på sådant som är hållbart och gynnar alla, och som inte är skadligt för människor, djur och miljö, säger miljöborgarrådet Sirin Stav till norska NTB.

Även privatpersoner i Oslo förbjuds från att skjuta raketer före 18.00 på nyårsafton samt efter klockan 02.00 natten till nyårsdagen.

Foto: Designcologist

Text: Redaktionen


Klassisk dryck plockas bort – butikskedjor säger nej

2025 05 09

Sveriges kanske mest klassiska läsk är numera en utmaning att hitta i butikerna.

Detta trots ett kraftigt uppsving för intresset de senaste månaderna.

"Valt att plocka bort"

Drycken det handlar om är Cuba Cola, klassikern från 1953 som även var Sveriges första cola på läskmarknaden. Först efter lanseringen kom den amerikanska bjässen Coca-Cola till svenska butiker.

Men idag är det få som erbjuder Cuba Cola i sortimentet.

Flera butiker har plockat bort kultläsken, rapporterar Dagligvarunytt.

– Vi gör allt vi kan för att hjälpa konsumenter att hitta Cuba Cola i butik. Dock har flera dagligvarukedjor valt att plocka bort Cuba Cola ur sortimentet på grund av tidigare låg rotation för Cuba Cola, säger Annika Svensson, chef för externa relationer på Spendrups som tog över läsken 2020, till tidningen.

Hon tillägger att man på grund av ovanstående behövt skära ned på sortimentsbredden.

– Cuba Cola finns i dag inte alltid i handeln i de förpackningar som konsumenter önskar – vilket såklart är beklagligt. Får vi förbättrade listningar hos kedjorna så har vi kapaciteten att lösa det. 

Vanlig missuppfattning

Trots sitt namn har Cuba Cola ingenting med landet Kuba att göra.

Syftet när läsken kom fram på 50-talet var att ge varumärket “en exotisk och internationell känsla”.

Det kändes trist med svensk cola, trots att den alltså är svensk. Borås Cola låter till exempel lite mindre spännande än Cuba Cola, framhåller företaget om namnet.

En annan vanlig missuppfattning är att drycken skulle ha kopplingar till vänsterpolitik.

– Nej, varumärket har inga kopplingar till politik oavsett läger. Däremot sägs det att många trodde att varumärket hade vänstersympatier under 70-talet med tanke på landet Kuba och dess politik, förklarar Cuba Cola.

Hade höga ambitioner

För fem år sedan köptes Cuba Cola upp av Spendrups. Ambitionen var då att “skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter”.

Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner till varumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, sade Anna-Stina Hallberg, då marknadschef och numera marknadsdirektör på Spendrups, i ett uttalande i samband med uppköpet 2020.

I samband med att bojkotter mot amerikanska varor fått uppmärksamhet under våren har ett nyfunnet intresse visat sig för drycken.

Läs mer här: “Explosionsartat intresse" för Cuba Cola – istället för Coca-Cola och Pepsi

Foto V. Caricatte resp S. Hamal

Text: Redaktionen


Nytt system för kortbetalning införs i Sverige

2025 05 09

Ett nytt bankkortssystem ska införas i hela landet.

Endast tio procent av svenska folket betalar med kontanter i butik, enligt en rapport från Riksbanken.

Swish pekas ut som en av de främsta anledningarna till den dalande kontantanvändningen.

– De kontanta betalningarna mellan privatpersoner har i många fall ersatts av tjänsten. Swish lanserades i slutet av 2012 och antalet betalningar via tjänsten har ökat mycket sedan dess, framhåller Riksbanken.

Majoriteten av betalningarna i Sverige sker dock med fysiska bankkort, även om den metoden också minskar i konkurrens med digitala alternativ. 

Och nu ska ett helt nytt system för betalning med kort införas, rapporterar DN.

Ska fungera utan internet

Det handlar om ett reservsystem som ska kunna vara i bruk även om nätet slås ut, en farhåga som ökat bland annat efter de upprepade kabelbrotten i Östersjön.

Det pågår ett krig i Europa, och i samband med det kriget finns alla möjliga typer av hybridpåverkan och trakasserier, som kan innebära att man stör eller klipper av kommunikationer, säger Tuomas Välimäki, styrelseledamot i Finlands centralbank, till tidningen.

Systemet ska göra det möjligt med så kallade offlinebetalningar, i det här fallet att betala med kort under avbrott på uppemot sju dagar. Liknande system finns redan i Norge och Danmark.

Just beroendet av kortbetalningar har visat sig i skarpt läge flera gånger, bland annat när kortsystemet havererade på Ica i hela Sverige vid tillfällen både under 2023 och 2024.

Riksbankens förhoppning är att det ska kunna införas i Sverige 1 juli nästa år, erfar DN.

LÄS MER: Alla tar det för givet – kan försvinna helt från matbutikerna

Varnar för nedstängning

Tidigare under våren har danska experter, däribland Jacob Herbst, chef för regeringens CyberSecurity Council, varnat för att risken ökar att USA stänger ned Danmark.

Han har uppmanat danska myndigheter och företag att göra sig oberoende av amerikansk teknik och infrastruktur.

Det kommer att bli riktigt, riktigt svårt att frigöra oss från de amerikanska teknikjättarna, säger Herbst till Politiken.

LÄS MER: Akut uppmaning till Danmark – fruktar direkt order från Trump

Överväger digital valuta

Tuomas Välimäki är av liknande åsikt.

– Vi kan inte utesluta att någon en natt på Truth social får idén att använda betalningssystemet som ett påtryckningsmedel.

Utöver ett reservsystem som inte är beroende av exempelvis Mastercard eller Visa tittar Sverige även på att införa en digital valuta, så kallad E-krona, enligt DN.

EU undersöker samma sak gällande euron.

Foto: Axfood resp J. Leupe

Text: Redaktionen