SVERIGE: Nya regler för dricksvatten – det här gäller

2022 12 21

Från och med den 1 januari 2023 gäller en ny lagstiftning för svenskt dricksvatten.

Bland annat kommer nya gränsvärden införas för PSA-ämnen samt arsenik, bly och kadmium i dricksvatten, rapporterar Livsmedelsverket.

– För PFAS sätts ett så strängt gränsvärde som det är möjligt att göra, skriver myndigheten.

PFAS eller högfluorerade ämnen är ett samlingsnamn för en stor och komplex ämnesgrupp på mer än 10 000 identifierade ämnen.

Gemensamt för alla PFAS-ämnen är att de är mycket svåra att bryta ner och vissa PFAS kan ha skadliga effekter, både för människa och miljö. Alla PFAS-ämnen är syntetiskt framställda och finns inte naturligt i miljön, framhåller Kemikalieinspektionen.

Undkom skadestånd

Under gårdagen föll domen i det uppmärksammade PFAS-målet i Ronneby kommun. Tusentals Kallingebor fick kraftigt förhöjda PFAS-värden genom dricksvatten.

Tingsrätten slog fast att  Ronneby Miljöteknik ska kompensera de Kallingebor som fått sitt dricksvatten förorenat med giftiga kemikalier.

– Forskningen ger stöd för att exponering för PFAS ger en ökad risk för framtida sjukdomar och andra negativa hälsoeffekter, rapporterar SVT Nyheter.

Men Hovrätten över Skåne och Blekinge rev upp tingsrättens dom.

– Frågan för hovrätten har varit om kärandena har visat att de drabbats av fysisk personskada. Utgångspunkten för hovrättens prövning är att den som påstår personskada måste bevisa att det föreligger en skada, säger hovrättsrådet Sofia Olsson till SVT Nyheter.

Pågående arbete

Livsmedelsverket har sedan 2014 uppmanat alla kommuner att undersöka om det finns PFAS-ämnen i dricksvattnet och att åtgärda halter som varit för höga. 

Den nya lagstiftningen ger myndigheten utökade befogenheter att kontrollera PFAS-nivåerna.  

– Med det nya gränsvärdet kan kontrollmyndigheterna kräva att dricksvattnet ska ha mindre är 4 nanogram per liter dricksvatten och att halter över det måste sänkas, uppger Livsmedelsverket.

Sandra Strandh, statsinspektör på Livsmedelsverket, betonar att det nya gränsvärdet följer internationell standard.

– Vi vill få bort så mycket PFAS från vattnet som möjligt. Det svenska gränsvärdet utgår från den bedömning som den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten, Efsa, gjort.

Arsenik, bly och kadmium

Livsmedelsverket strävar även efter att minska mängden metaller som befolkningen utsätts för.

– För att minska mängden metaller vi utsätts för och skydda hälsan sänks gränsvärdena för arsenik, bly och kadmium i dricksvatten, skriver myndigheten.

De nya gränsvärdena blir 5 mikrogram per liter för arsenik och bly samt 0,50 mikrogram per liter för kadmium.

Fakta nya lagstiftningen

- Den nya lagstiftningen träder i kraft den 1 januari 2023 och gäller för kommunalt dricksvatten samt dricksvatten från offentliga och kommersiella verksamheter

- De nya gränsvärdena omfattas av en övergångsperiod och ska börja tillämpas 1 januari 2026

 

 

Foto: E. Akyurt resp J. Dylag

Text: Redaktionen


Akut uppmaning till folk som använder Google Chrome

2024 08 24

En allvarlig säkerhetsbrist i webbläsaren Chrome har upptäckts.

Den har enligt Google redan utnyttjats för fullt av hackare med onda avsikter. 

Sårbarheten ska finnas i V8 Javascript och Web Assembly. Den innebär bland annat att kriminella kan komma att fjärrstyra din dator.

Lyckligtvis har Google identifierat sårbarheten och hittat en lösning.

Nu uppmanar man alla användare av Chrome att se till att man har den senaste uppdateringen på plats för att skydda sig mot hotet, rapporterar bland annat techsajten The Hacker News.

Högst medvetna

Google har inte gått ut med några ytterligare detaljer om sårbarheten.

Det har att göra med att man inte vill bjuda kriminella aktörer på någon information som kan komma att utnyttjas och istället säkerställa att majoriteten av användarna kan surfa säkert.

Man erkänner dock att sårbarheten, som går under namnet CVE-2024-7971, är högst verklig.

– [Google är] medvetna om att en exploatering för CVE-2024-79171 existerar i verkligheten, framhåller teknikjätten i ett uttalande.

Flera webbläsare hotade

Det normala är att Chrome uppdateras av sig själv.

Men Google uppmanar ändå att kontrollera så att man inte använder en gammal version där man riskerar att bli hackad.

Det kan man göra genom att skriva in chrome://settings/help i webbläsaren, tipsar Computer Sweden.

Den senaste uppdateringen är versionen med namnet 128.0.6613.84.

Även de som använder andra webbläsare än Chrome kan behöva agera.

Använder du en annan Chromium-baserad webbläsare som Microsoft Edge, Brave, Opera och Vivaldi bör du också uppdatera så snart som möjligt, uppger den svenska datorsajten vidare.

Så uppdaterar du Google Chrome

  1. Öppna Chrome på datorn.
  2. Klicka på de tre punkterna uppe till höger
  3. Klicka på ”Hjälp” och sedan ”Om Google Chrome”
  4. Klicka på ”Uppdatera Google Chrome” (om alternativet inte finns har du redan den senaste versionen)
  5. Klicka på ”Starta om”

LÄS MER: Forskare varnar användare av Google Chrome

Foto: Firmbee

Text: Redaktionen


Oväntad upptäckt om elbilar – “Vi är förvånade”

2024 08 24

En ny undersökning visar ett överraskande fynd om elbilarnas däck.

Elbilar är ofta tyngre än diesel-och bensinbilar.

Trots detta slits inte däcken lika mycket som man tidigare har trott.

En ny undersökning visar på överraskande resultat gällande elbilarnas däck.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Borde ta slut snabbare”

Tidigare har man trott att elbilarnas däck slits betydligt mer än den nya undersökningen från Däckbranschen visar.

Mattias Hjort på Väg- och Transportforskningsinstitutet förklarar.

– Elbilarna är ofta utrullade med väldigt lättrullade däck för att få längre räckvidd, och då har de lite mindre mönsterdjup till att börja med, säger han till SR.

– Då tänker man att de borde ta slut lite snabbare.

“Vi är förvånade”

Mattias Hjort är överraskad.

– Vi är ändå förvånade över att däcken var i så gott skick.

Han understryker även att mer forskning behövs om ämnet.

Olika anledningar

Möjliga förklaringar till att elbilarnas däck var i så gott skick kan ha att göra med ålder och noggrannhet.

– Andelen bilar med mönsterdjup på tre millimeter eller mindre var tydligt mindre för elbilar än för andra bilar, framhåller bolaget Däckrazzia.

– Även när det gäller trycket i däcken skiljer elbilsägarna ut sig på ett positivt sätt.

– De flesta elbilarna är av nyare årsmodell, vilket sannolikt är en del av förklaringen till elbilarnas bättre däckstatus, fortsätter Däckrazzia.

– Men även vid en jämförelse med andra bilar högst fem år gamla finns det tydliga skillnader till elbilarnas fördel.

"Är överraskande"

Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen Sverige, uttalar sig om den oväntade upptäckten,

– Resultatet är överraskande och pekar på behov av fördjupad analys. Det finns fler möjliga anledningar än skillnad i ålder på bilar, säger han.

– Kanske är elbilsägarna mer noggranna med till exempel däcktrycket för att bibehålla en bra räckvidd. Kanske byter de sina däck oftare. Vi kommer att fortsätta följa upp frågan om däckens skick på elbilar jämfört med andra bilar.

Foto: My Energy

Text: Redaktionen