SD ökar mest och S backar

2021 06 16

SD ökar mest av alla partier samtidigt som Socialdemokraterna backar mest.

Det visar Novus nya mätning för juni som också bekräftar tidigare mätningar tydliga indikation på att Centern är på väg upp i opinionen samtidigt som Liberalerna har allt större problem.  Sammantaget är det ett mycket dramatiskt läge i svensk politik då de båda regeringsunderlagen är jämnstora procentuellt – men då Liberalerna kammar hem 0 mandat blir det en klar mandatseger till S-MP-C-V-sidan.

Parti                              Novus Juni       Skillnad mot maj

🔴Vänsterpartiet                    9,6        +0,1
🔴Socialdemokraterna     26,1        -1,4
🟢Miljöpartiet                          4,2        +0,2
🟢Centern                                  9,4        +0,7
🟣Liberalerna                           2,3         -0,6
🔵Moderaterna                    22,6         -0,3
🔵Kristdemokraterna          5,3        +0,0
🟡SD                                           19,2        +1,1
 
🔴🟢 S+V+MP+C                  49,3       -0,4  178 mandat
🔵🟡M+KD+SD+L                49,4      +0,2  171 mandat
 
Då liberalerna hamnar under 4% får de 0 mandat vilket gör att deras mandat fördelas på övriga 7 partier vilket gör att högersidan skulle förlora om det vore val idag enligt Novus mätning som presenteras av SVT idag.
 
ANALYS

När SD och Centern hamnar i fokus som de gjort senaste tiden - inte minst när de hamnar i fajt med varandra - så gynnas båda partierna i takt med uppmärksamheten. Samtidigt ebbar nu pandemin bort allt mer i debatten samtidigt som brottsligheten och migrationen synts allt mer. När frågor som gängkriminaliteten och Danmarks nya migrationsförslag seglar upp på agendan så ökar högersidan.

Samtidigt lever Liberalerna allt farligare och partiet har svårt att komma ut i media förutom när det uppmärksammas att de ligger dåligt till i opinionsmätningarna. Loppet är inte kört ännu men gränsen går någonstans kring 3,5 % avseende om väljare kommer att våga stödrösta eller men det hinner fortfarande hända mycket före valet. 

✅ V ligger på en fortsatt mycket hög nivå och har gynnats av debatten kring marknadshyror.

✅ S tappar mest av alla och har behöver hitta nya profilfrågor efter pandemin.

✅ MP ligger strax över spärren men är märkbart svaga jämfört med till exempel Miljöpartiet i Tyskland.

✅ C går mycket starkt i opinionen och stärks av sina starka markeringar mot SD.

✅ L befinner sig i total kris. Jakten på moderata stödröster har ännu så länge misslyckats.

✅ M har parkerat på klart högre nivå än vid valet 2018. 

✅ KD:s kris har planat ut.

✅ SD ökar rejält och är i god form.

◾Mätningen är genomförd 3 maj - 6 juni. Skillnaderna jämfört med majmätningen är inte statistiskt säkerställda.

◾Senast ett parti som funnits i riksdagen minst två mandatperioder i rad föll ur riksdagen var för 81 år sedan då Socialistiska Partiet föll ur andrakammaren 1940 då partiet fick 0,7 jämfört med 4,4 i valet 1936. KD låg under spärren nästan hela mandatperioden 2014-2018 men kom ändå över 4% på valdagen. Med denna bakgrund ingår alla partier i procentsummeringen.

[yop_poll id="180"]

”Bilhandlare gör allt” – undvik fällorna när du letar ny bil

2025 09 18

Riksförbundet M Sverige ger ut en checklista för den som letar ny bil.

Det finns många saker att ta hänsyn till när det är dags för en ny bil.

– Det finns mycket att tänka på för att ditt bilköp ska bli så bra som möjligt. Exempel på saker att tänka på är garantier, miljöpåverkan och finansiering av köpet, uppger Konsumentverket.

Privatleasing allt vanligare

Ett allt vanligare alternativ till att köpa, är att privatleasa en bil.

Hittills i år har privatleasingen ökat med 20 procent mot föregående år.

Under årets första åtta månader privatleasade 31 450 svenskar en ny bil.

– Privatleasingen ökar av flera skäl, säger Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M, i ett uttalande.

– Flera billigare små elbilar når marknaden i år, de tilltalar i första hand privatkunder snarare än tjänstebilsektorn. Ränteläget är mer fördelaktigt och priserna på begagnade bilar fortsatt höga.

LÄS MER: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Hundratals anmälningar

Allmänna Reklamationsnämnden får årligen in hundratals anmälningar från besvikna konsumenter.

– Många är nöjda med leasing medan andra aldrig skulle välja leasing igen, om problem dyker upp är man tyvärr ganska rättslös, säger Carl-Erik Stjernvall.

– Avtalen är sällan konsumentvänligt skrivna, det kan handla om en leveransförsening, kvalitetsproblem eller en tvist om slitage.

Checklista vid privatleasing

Riksförbundet M ger nu ut en checklista med tre saker som är bra att titta lite extra efter innan man skriver på för privatleasing.

- Undvik lockpriser. Bakom ovanligt låga månadsavgifter kan det dölja sig krav på första ”förhöjd hyra” om 30 000 kronor.

- Avtalet får inte innehålla fördelar för bara den ena parten, vilket tyvärr är vanligt. Om övermil kostar extra ska undermil innebära rabatt.

- Efter hyrestiden ska bilens slitage bedömas. All information om bilens förväntade skick ska framgå av avtalet. Bilhandlaren som förmedlar leasingen har ofta förbundit sig att köpa bilen av banken för ett bestämt pris och kommer att göra allt för att hitta så många fel som möjligt för att få en fin åtgärdad bil till sitt lager.

LÄS OCKSÅ: Biltema öppnar nytt – första 100 kunderna får presentkort

Foto: Kathy

Text: Redaktionen


Chockbesked för prestigeprojekt: Kan kosta 56 miljarder kronor

2025 09 18

Kostnaden för det prestigefulla Västlänkenprojektet skjuter i höjden.

Prislappen för den cirka åtta kilometer långa järnvägstunneln under Göteborg beräknas landa på 56 miljarder kronor. Det är en ökning med 80 procent om man räknar bort inflationen, rapporterar DN.

–  Kostnaden som WLC angett för Korsvägenetappen har ökat med fem miljoner per dag varje dag sedan 2018. Vi är mycket besvikna, för att inte säga rent ut sagt förbannade, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket, till tidningen.

Häver kontraktet

Tidigare under torsdagen meddelade Trafikverket att kontraktet för Västlänkens Korsväggen-etap hävs.

Myndigheten riktar allvarliga anklagelser mot det NCC-ledda konsortiet WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG).

Enligt Trafikverket ska WLC ha gynnat egna och närstående bolag i samband med upphandlingar inom konsortiet. Dessutom anklagas företaget för att ha valt tekniska lösningar som främst gynnat den egna vinningen, samt för att ha lagt på oskäliga påslag i flera led.

– Enligt granskningen har WLC allvarligt brustit i omsorgsplikten avseende kontraktsadministration och ekonomistyrning. Allt detta med ökade kostnader för skattebetalarna som följd, uppger Trafikverket.

LÄS MER: Hundratals tvingas lämna svenskt storföretag

Slår tillbaka

Byggföretaget NCC tillbakavisar anklagelserna som riktats mot WLC.

Företaget kallar Trafikverkets påstående för felaktiga.

– Detta är ett djupt beklagligt beslut som kommer att öka slutkostnaden och leda till stora förseningar av Västlänken. De påståenden som anges som hävningsgrund stämmer inte, och med det här försöket att skyla sina egna tillkortakommanden illustrerar Trafikverket sin oförmåga att driva stora samverkansprojekt, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef på NCC Infrastructure.

Trafikverkets Patrick Guné köper inte byggföretagets förklaring.

– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger han.

– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg.

LÄS MER: Kalldusch för Ica – konkurrenten närmar sig snabbt

Foto:

Text: Redaktionen