Mannen med två ansikten – Kryptiskt meddelande från Löfven

2021 06 16

V: – Vi ser fram emot möte med statsministern i dag kl 14.

S: – Något sådant möte finns inte inplanerat.

Ungefär så ser läget ut just nu mellan V och S när det gäller den brännheta frågan om marknadshyror. Enligt uppgifter från Vänsterpartiet tycks Stefan Löfven har vägrat att tala med Nooshi Dadgostar om marknadshyror men igår kväll signalerade V att Löfven svängt och enligt uppgifter till Aftonbladet ska de båda partiledarna ses redan kl 14 idag torsdag.

– Jag kan inte säga så mycket mer än att mötet kommer att ske. Det kommer att handla om marknadshyror, säger V:s presstalesperson Anna Herdy till SVT.

– Vi vi kan bekräfta att det kommer att ske, säger V:s pressavdelning till Aftonbladet.

Men bara några minuter senare kom ett kryptiskt meddelande från statsministern till media, nämligen att det inte finns sådant möte inplanerat.

– Statsministern träffar andra partiledare emellanåt. Ett sånt här möte finns inte inplanerat, skriver Maria Soläng i ett sms till Aftonbladet.

ANALYS

Man kan inläsa två helt olika budskap i statsministerns meddelande:

◾ Budskap nr 1:

"Ett sånt här möte finns inte inplanerat"

Detta signalerar att V är ute och cyklar och att något möte inte kommer att äga rum. Efter statsministers SMS gick till exempel SVT ut med rubriken ” Dementerar möte om hyrorna”.

◾Budskap nr 2:

"Statsministern träffar andra partiledare emellanåt"

Detta signalerar tvärtom att statsministern mycket väl kan komma att träffa Nooshi (V) idag torsdag men att han inte hunnit skriva ned själva tidpunkten i sin kalender ännu så att säga.

◾Verkliga budskapet

Det verkliga budskapet är sannolikt följande:

Statsministern pressas en aning av V:s krumbuktande och vill lugna V genom att träffa Nooshi. Samtidigt vill han inte signalera till Centern att det är något vänsterprasslande på gång. Och han vill heller inte signalera till väljarna att han har något behov av att träffa Nooshi (V) om marknadshyrorna – för enligt Stefan (S) så är det ju inga marknadshyror överhuvudtaget. Utan bara friare hyressättning i nyproducerade lägenheter vilket är korrekt. Men V befarar smittoeffekter och ett sluttande plan vilket stöds av utvecklingen i Finland.

Och för den som undrar – ja, det är bra att som statsminister ha två olika ansikten. Det kan nog behövas både tre och fyra olika ansiktsuttryck för att kunna hantera toppolitikens alla förvecklingar emellanåt. En sak till - även Vänsterpartiet kan vara bra på taktik och strategi. Nooshi och V har fortfarande god möjlighet att utgå som vinnare när det gäller M, KD och S försök att förminska V:s inflytande i frågan om marknadshyror.

To be continued.

[yop_poll id="176"]

Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen