SD-ledaren om stora vallöftet: ”Jag beklagar det”

2022 12 08

Under valrörelsen var Sverigedemokraterna det parti som lovade att sänka bränslepriserna till de lägsta nivåerna.

Dieselpriset vid pump skulle sänkas med 10 kronor per liter och bensinpriset med 6,50 kronor per liter.

Efter valvinsten har regeringen och SD tillfälligt sänkt energiskatten, vilket har pressat ner bränslepriserna.  

Men sänkningen är långt ifrån SD:s målbild.

Priset på bensin har sänkts med 14 öre vid pump och diesel med 41 öre vid pump om man tar hänsyn till indexeringen.

Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson anser inte att hans parti har brutit ett vallöfte.

– Jag upplever inte att vi har lovat något skarpt datum. Bara för att ha det sagt, säger han till DN.

”Jag beklagar det”

En dag innan valet publicerade Åkesson ett inlägg på sina sociala medier med texten: ”Chocksänk dieselpriset i morgon! 10 kronor billigare bränsle med vår politik.”

– Det ska väl ses som att i morgon kan man rösta för att sänka den, och jag menar att vi är på väg i den riktningen. Vi är besvikna på att minimerandet av reduktionsplikten måste vänta ett helt år. Men det är också någonting som vi har fått förhandla, och vi landade här.  Jag beklagar det, säger Jimmie Åkesson till DN.

SD har tillsammans med regeringen kommit överens om att sänka reduktionsplikten till EU:s miniminivå från och med 2024. Förslaget ger en effekt på 3-4 kronor lägre literpris om man inkluderar den aviserade skattesänkningen.

Väljare som vill se ännu lägre bränslepriser kommer att få vänta.

– Vi har ju börjat sänka. Vi har lagt sju miljarder i budgeten på att sänka priset på bensin och diesel. Det är väldigt mycket pengar. Jag går gärna ännu längre, men det är en fråga för nästa budgetförhandling, och där är det en fråga som står högt på dagordningen, säger Jimmie Åkesson till DN.

Tappar i opinionen

Efter valvinsten och maktövertagandet har Sverigedemokraternas väljarstöd sjunkit.

Det indikerar flera opinionsmätningar.

I Statistiska centralbyråns första partisympatiundersökning efter valet minskade stödet för SD med 2,3 procentenheter jämfört med valresultatet.

Det största tappet bland samtliga riksdagspartier och en statistisk säkerhetsställd förändring.

Foto: Sverigedemokraterna

Text: Redaktionen


Anmäl alla du ser – samtliga bilister i Sverige uppmanas

2025 04 28

En särskild uppmaning gäller i trafiken från och med 1 maj.

Anmäl alla dåliga vägar du ser.

Så lyder instruktionen från Riksförbundet M Sverige till landets bilister.

Det är dags för Nationella Potthålsveckan, som varar mellan 1 och 7 maj, då omfattande krafttag görs för att förbättra vägarna i hela Sverige.

– Vi uppmuntrar alla att ta sig tiden att göra en anmälan under potthålsveckan. Även om det kan kännas som att inget händer är detta ett viktigt verktyg, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på M Sverige, i ett uttalande på måndagen.

En anmälan ska ofta gå till antingen Trafikverket eller kommunen.

Blivit vardag

Branschorganisationen understryker att mer än var fjärde statlig väg bedöms vara i dåligt skick.

Pottenhålen är en av anledningarna.

– Det är inte konstigt att potthål och vägskador blivit vardag för många människor. Men så måste det inte vara. Med potthålsveckan hoppas vi att bryta uppgivenheten, säger Jacbo Sidenvall.

Och enligt M Sverige är förutsättningarna att bli av med besvären bättre än på länge.

– Det handlar om att hjälpas åt för att lyfta vägnätet till en bra standard. Med Trafikverkets nya uppdrag finns goda förutsättningar för att skadorna åtgärdas snabbare.

Stor olycksrisk

Det finns flera risker med potthål på vägarna.

Risken för olyckor ökar när kontakt mellan asfalt och däck avbryts. Dessutom är själva undanmanövreringen när bilförare försöker styra förbi hålen ett moment som också höjer risken för olyckor.

– Vägskador tar också uppmärksamheten från trafiksituationen. Den ständiga avläsningen av omgivningarna som är så viktig för säker körning bryts när vägbanan inte håller måttet, säger Jacob Sidenvall.

– Dessutom blir man dåsig av att köra på ojämna och högljudda vägar.

Löftet: vägarna ska bli bättre

Regeringen gick i höstas fram med ett ökat anslag för vägar. Det inkluderar bland annat ett underhåll som ska möjliggöra att laga och förebygga potthål.

Förra månaden gick infrastrukturplaneringen in i en ny fas när Trafikverket fick uppdraget att föreslå en övergripande nationell plan för perioden 2026-20237.

Transportsystemet ska vara robust och effektivt och varje trafikslags fördelar ska utnyttjas på bästa sätt. Regeringen satsar stort på underhåll av vägar och järnvägar, men också på nya investeringar, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).

Foto: H. Berg

Text: Redaktionen


Enorm prishöjning i USA – ökar med 377 procent

2025 04 28

Den kinesiska e-handelsplattformen Shein chockhöjer priserna för amerikanska konsumenter. 

Priserna på allt från kläder till köksprodukter höjs för amerikanska kunder, rapporterar Bloomberg.

Enligt en sammanställning från nyhetsbyrån har genomsnittspriserna för de 100 mest sålda skönhets- och hälsoprodukterna ökat med 51 procent.  

Dessutom har priserna mer än fördubblats för flera populära varor – exempelvis har priset på kökshanddukar ökat med hiskeliga 377 procent.

Trumps tullar pekas ut

De kraftiga prisökningarna är en direkt följd av handelskriget mellan USA och Kina. Shein och andra kinesiska e-handelsplattformar har belagts med tullar på 120 procent. 

USA:s president Donald Trump hävdar att inflationen inte kommer att stiga i USA, trots höga importtullar mot omvärlden. På sina sociala medier skriver Trump att ”sjunkande energi- och livsmedelspriser visar att det i praktiken inte finns någon inflation”.

Men Bloombergs nya sammanställning ger en annorlunda bild.

– Sheins prishöjningar är det senaste exemplet på ansträngningar från kinesiska företag för att överföra åtminstone en del av de ökade importkostnaderna på amerikanska konsumenter, skriver nyhetsbyrån.

Läs mer: UPPGIFTER: Trump kan slopa dessa tullar | Ekonomibladet

Finansministern: Inga diskussioner

För närvarande pågår inga samtal om tullarna mellan USA och Kina.

Det uppger den amerikanske finansministern Scott Bessent i en intervju med ABC News.

– Jag hade kontakt med min kinesiska motsvarighet, men det handlade mer om traditionella frågor som finansiell stabilitet och tidiga varningar om den globala ekonomin, säger han till nyhetskanalen.

LÄS MER OM TULLKRIGET HÄR:

Kinesiska fabriker pausar produktion | Ekonomibladet

Japans drag – för att lindra tullsmärtorna | Ekonomibladet

Foto:

Text: Redaktionen