JUST NU: Smittoutbrott på sjukhus

2022 12 07

Enköpings lasarett har drabbats av ett covid-19 utbrott.

20 av 70 patienter ska ha insjuknat.

– De flesta har lindriga symptom, men det är den eventuella personalbristen som oroar, säger Aslak Rautio, chefsläkare på Lasarettet i Enköping till SVT.

Flera av de drabbade patienterna ska vara lindrigt sjuka.

Men en del av de drabbade patienterna ska även vara extra utsatta eftersom de samtidigt är inlagda för andra sjukdomar och besvär.

Testar personer utan symtom

Region Uppsala ser en ökning av antalet sjuka i covid-19.

En förklaring till ökningen skulle kunna bero på att man tidigare pausat testningen av personer utan symtom, men att man nu även återigen testar denna målgrupp.  

– Besök är tillåtna på sjukhuset, men vi rekommenderar att besökare bär munskydd och även stannar hemma om de är sjuka, säger Rautio.

Sjukhuset vidtar nu viktiga åtgärder för att få kontroll över situationen.

Ser över avloppsvattnet

Mats Martinell är medicinskt ansvarig läkare för provtagnings- och smittspårningsenheten i Region Uppsala.

Han säger att regionen tittar över PCR-tester på vårdpersonal men att de också överväger att ta prover på avloppsvattnet för att kunna studera ökningen av både covid-19 men också influensa i regionen.

– Var försiktig om du har symtom och utsätt inte andra för smitta, säger han.

Martinell betonar dock att det i dagsläget inte är aktuellt med nya restriktioner, men vill belysa att det är viktigt att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Ökning av covid-19

Folkhälsomyndighetens senaste statistik visar en ökning av covid-19 under de senaste veckorna.

Myndigheten betonar därför vikten av att se till att man är vaccinerad enligt rådande rekommendationer.

Särskilt viktigt är det att äldre personer och de som befinner sig i en medicinsk riskgrupp får ett bra skydd mot covid-19, inte minst med tanke på att jul- och nyårshelgerna nu närmar sig.

Vanligtvis ökar spridningen av luftvägsvirus på vintern då det är vanligare att människor då träffas inomhus.

”Mer angeläget att ta vaccin”

Under vecka 47 rapporterade Folkhälsomyndigheten in 4 257 fall av covid-19 i landet – en ökning på 16 procent i jämförelse med veckan dessförinnan.

– Smittspridningen i landet ökar, och det är hög tid att vaccinera sig enligt gällande rekommendationer om man ännu inte har gjort det.

– När allt fler smittas blir det än mer angeläget att man tar de vaccindoser som rekommenderas, säger Folkhälsomyndighetens avdelningschef Sara Byfors.

Myndigheten lyfter fram rekommendationen av en påfyllnadsdos för alla personer som är över 65 år, men även för de som har riskfaktorer för allvarlig sjukdom, så som kärlsjukdom, högt blodtryck och fetma.

Foto: H. Naidoo Jade resp. B. Colette

Text: Redaktionen


Banken går ut med varning till kunderna – om BankID

2024 04 28

En bank går nu ut och varnar sina kunder.

Bedrägerier är ett växande problem i dagens Sverige.

Nu går Svea Bank ut och varnar sina kunder, efter att bedrägeriförsöken ökat lavinartat.

Bedragarna använder sig inte bara av namnet Svea Bank, utan även av andra namn inom samma koncern.

– För närvarande ser vi en markant ökning av bedragare som ger sken av att företräda Svea Bank, Svea Inkasso eller annan Svea-klingande verksamhet, uppger bolaget.

”Var försiktig med BankID”

Rent specifikt handlar Svea Banks varning till kunderna om användningen av BankID.

– Var försiktig med ditt BankID, uppmanar bolaget.

Det är nämligen just med ”hjälp” av ditt BankID som bedragarna försöker komma åt dig.

Och dessa bedrägeriförsök har alltså ökat markant på senare tid.

Kontakta banken själv

Därför uppmanar Svea Bank sina kunder att inte låta sig luras.

Banken har inte för vana att kontakta folk och säga åt dem att starta sitt BankID.

– Starta och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig, råder banken.

Om man är osäker på om den som har hört av sig verkligen företräder banken, så råds man att själv kontakta banken.

– Avsluta samtalet och ring upp oss – tänk på att inte använda telefonens återuppringningsfunktion, uppmanar banken.

Mejl och sms

Man bör också vara försiktig i hanteringen av mejl och sms som skickas till en, då även dessa kan ha skickats från bedragare.

– Klicka aldrig på länkar i mejl eller sms om du inte är helt säker på avsändaren.

Det är också viktigt att anmäla alla misstänkta försök till bedrägeri.

– Polisanmäl alltid om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök, råder Svea Bank på sin hemsida.   

Även BankID varnar

Även BankID själva varnar för bedragare som hör av sig och till exempel utger sig för att vara kundsupport.

– Samtalet kan handla om att du är utsatt för bedrägeri eller att du av någon annan anledning behöver identifiera dig. Samtalet kan se ut som att det kommer från bankens telefonnummer fast det inte är sant, varnar BankID.

Även BankID uppmanar den som är osäker att avsluta samtalet och i stället själv kontakta sin bank.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Jula förbereder stor förändring – kunder påverkas direkt

2024 04 28

Ett helt nytt betalsätt kan snart bli verklighet i Julas varuhus.

Swish har under den senaste tiden presenterat möjligheten för företag att införa självskanningstjänster.

Intresset har enligt egen utsago varit stort, och flera aktörer har testat den nya betalmetoden.

Nu kommer uppgifter om att Jula kan vara på väg att införa betalsättet.

Det meddelar Swish i ett pressmeddelande.

Börjar i centrallagret

Jula kommer inledningsvis att prova självskanningen i centrallagret och på huvudkontoret, för att därefter ta det till varuhusen.

– Jula är ett företag som hela tiden vill utvecklas och utforska nya möjligheter för att göra erbjudandet ännu bättre för kunderna, säger Niklas Svensson, UX Design Lead på Jula.

– Det som är så fantastiskt med självskanning direkt i Swish-appen är att tröskeln till att komma i gång är så låg. Appen är redan installerad vilket gör det väldigt lätt för kunderna att våga testa.

“Är mycket roligt”

Swish framhåller att allt fler föredrar att kunna betala på egen hand direkt i mobilen.

– Det är så roligt att en stor handlare som Jula nu ska testa självskanning med Swish. Jula ser, precis som oss, ett stort värde i att låta kunderna sköta hela köpet i Sveriges största betalapp, som idag används av 8,5 miljoner användare, säger Simon Nilsson, Head of B2B på Swish.

Rapport visar

En ny rapport från Swish visar att självbetjäning blir allt mer populärt.

– Rapporten visar att användningen av alla typer av självbetjäningslösningar, i såväl matbutiker som sällanköpsbutiker, har ökat under det senaste året, framhåller Swish.

– Mest populära är självutcheckningsstationerna, som vuxit från 58 procent till 67 procent i användning. Även användningen av butiksappar eller webbsidor blir allt vanligare, från 22 procent i fjol till 27 procent i år.

Har debatterats länge

Vd Urban Höglund menar att rapporten ger ett efterlängtat klargörande.

– Hela fenomenet självbetjäning har länge debatterats inom handeln. Teknik som strulat har fått skeptiker att göra motstånd, och på andra sidan finns de som lovordat utvecklingen, säger han.

– Det vår rapport visar är att vi nu, svart på vitt, verkligen kan se effekterna av självbetjäningens införande, i form av fler köp, nöjdare kunder och högre snittkvitto.

Foto: Jula

Text: Redaktionen