SVERIGE: Krismejl till 280 000 elkonsumenter inför helgen

2022 12 08

Kraftringen, ett av Sveriges största energibolag med drygt 280 000 kunder, skickar en direkt uppmaning till allmänheten inför helgen.

Kallare väder, mindre blåst, vindkraftverk med isproblem och två bortkopplade kärnkraftsreaktorer kommer att leda till ännu högre elpriser. 

Därför uppmanar Kraftringen samtliga elkonsumenter att hjälpas åt att spara på elen under den kritiska perioden 9-18 december.

I ett internt mejl skickar energibolaget en direkt uppmaning till sina kunder.

– För att undvika en överbelastning av elnätet behöver vi alla spara el nu. Om vi gemensamt bidrar, kan vi både hålla nere elpriserna och minska risken för frånkoppling av el. Därför är det viktigt att alla, oavsett vilken avtalsform man har i sitt elhandelsavtal, hjälper till att minska elförbrukningen för att inte öka belastningen på elsystemet, skriver Kraftringen.

”Sällsynt dåligt läge”

På fredag kopplas Sveriges största kärnkraftsreaktor Oskarshamns 3 bort från elnätet i tio dagar. Ett fel på generatorn måste åtgärdas.

– Både vädret och elproduktionen bidrar till det ansträngda läget. Under perioden 9-18 december 2022 blir det ett driftstopp av kärnkraftverket Oskarshamn 3, något som kommer att påverka ett redan ansträngt läge, framhåller Kraftringen.

Sedan tidigare är kärnkraftsreaktorn Ringhals 4 stoppad. Återstarten var beräknad till den 31 januari 2023, men förra veckan meddelade Vattenfall att den skjuts fram till den 23 februari eftersom  "vissa moment i reparationerna av tryckhållaren tar längre tid än väntat”

– Vi befinner oss i ett mycket ansträngt läge. Marginalerna är från början små vad gäller elproduktionens möjligheter att möta efterfrågan på el. Det nio dagar långa stoppet av Oskarshamn 3 gör läget ytterligare mer ansträngt. Därför behöver vi alla hjälpas åt och göra det vi kan under de kommande veckorna, säger Marie Liljewall, affärsutvecklare på Kraftringen till SVT Nyheter.

Uppmaning till alla kunder

Kraftringens uppmaning riktar sig till samtliga privat- och företagskunder.

– Alla kan göra något ytterligare. Framför allt är det uppvärmning och varmvatten som drar mycket energi. När det gäller företag är det väldigt individuellt men de flesta kan göra något litet, säger Marie Liljewall till SVT och betonar att en reducerade energiförbrukning minskar risken för frånkoppling från elnätet och skyhöga elpriser.

– Vi vill signalera allvaret i situationen som råder under perioden från 9-18 december och uppmanar att tänka solidariskt för samhällets bästa, understryker affärsutvecklaren.

Det viktigaste för elkonsumenter under perioden

Kraftringen skickar följande uppmaningar till sina kunder:

- Det viktigaste du kan göra för att spara energi är att minska användningen av varmvatten och sänka inomhustemperaturen.

- Du behöver däremot inte släcka ner julbelysningen eftersom den drar väldigt lite el, särskilt om du har valt LED-belysning.

- Om elen kommer att stängas av är det alltid bäst att vara förberedd. På MSB:s webb finns det många bra råd.

Foto: Tomas Ärlemo Svenska kraftnät

Text: Redaktionen


Skatteverket går ut med varning – berör tusentals

2024 04 27

Skatteverket varnar nu för ett vanligt misstag.

Den 2 maj är sista dagen för att lämna in sin deklaration.

Skatteverket går nu ut och varnar för ett misstag som kan skapa stora problem för tusentals svenskar.

Varningar riktar sig till föräldrar vars också behöver deklarera.

Barn under 18 år kan hamna hos Kronofogden om föräldrarna missar att kontrollera att deras deklaration är inskickad, rapporterar SR.

Vanlig miss

Eftersom deklarationen skickas till barnet så finns det en risk att man som förälder missar det. Och det kan alltså leda till att barnet hamnar hos Kronofogden.

– Allting går ju fortfarande på barnet, och det är ju det som är så jobbigt. För det är ju barnet som får den här skulden, för det är ju de som är försenade, säger Martin Pernheim, skatteinformatör på Skatteverket, till radiokanalen.

Skatteverket uppmanar därför föräldrar att ta ansvar.

Om man vet med sig att ens minderåriga barn kan behöva deklarera så bör man följa upp det och se till att deklarationen skickas in.

Vet inte vad som gäller

Enligt Skatteverket handlar det om ungefär 140 000 barn som behöver deklarera, uppger radiokanalen.

Det kan bland annat handla om barn som har ett ISK-konto, eller som har jobbat och tjänat över 22 208 kronor.

Det är inte ovanligt att barnet eller ungdomen får hem deklarationen men inte förstår vad de förväntas göra.

Detta kan leda till att deklarationen inte skickas in.

– Då är det många barn som kanske tycker att ”ja men, vad ska jag göra? Allting stämmer”. Och de kanske inte har talat om för sina föräldrar att de har fått en deklaration, och så skickas inte deklarationen in, säger Martin Pernheim.

Samma regler för alla

Det är med andra ord viktigt att man som förälder håller koll på om barnet behöver deklarera, och att deklarationen i så fall skickas in på rätt sätt.

 

– Det är samma regler för att deklarera för alla – oavsett om du är vuxen eller barn. Barnet ska lämna in deklarationen om barnet har fått en deklarationsblankett hemskickad, uppger Skatteverket på sin hemsida.

Foto: Magnus D Skatteverket

Text: Redaktionen


Banken går ut med varning till kunderna – om BankID

2024 04 27

En bank går nu ut och varnar sina kunder.

Bedrägerier är ett växande problem i dagens Sverige.

Nu går Svea Bank ut och varnar sina kunder, efter att bedrägeriförsöken ökat lavinartat.

Bedragarna använder sig inte bara av namnet Svea Bank, utan även av andra namn inom samma koncern.

– För närvarande ser vi en markant ökning av bedragare som ger sken av att företräda Svea Bank, Svea Inkasso eller annan Svea-klingande verksamhet, uppger bolaget.

”Var försiktig med BankID”

Rent specifikt handlar Svea Banks varning till kunderna om användningen av BankID.

– Var försiktig med ditt BankID, uppmanar bolaget.

Det är nämligen just med ”hjälp” av ditt BankID som bedragarna försöker komma åt dig.

Och dessa bedrägeriförsök har alltså ökat markant på senare tid.

Kontakta banken själv

Därför uppmanar Svea Bank sina kunder att inte låta sig luras.

Banken har inte för vana att kontakta folk och säga åt dem att starta sitt BankID.

– Starta och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig, råder banken.

Om man är osäker på om den som har hört av sig verkligen företräder banken, så råds man att själv kontakta banken.

– Avsluta samtalet och ring upp oss – tänk på att inte använda telefonens återuppringningsfunktion, uppmanar banken.

Mejl och sms

Man bör också vara försiktig i hanteringen av mejl och sms som skickas till en, då även dessa kan ha skickats från bedragare.

– Klicka aldrig på länkar i mejl eller sms om du inte är helt säker på avsändaren.

Det är också viktigt att anmäla alla misstänkta försök till bedrägeri.

– Polisanmäl alltid om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök, råder Svea Bank på sin hemsida.   

Även BankID varnar

Även BankID själva varnar för bedragare som hör av sig och till exempel utger sig för att vara kundsupport.

– Samtalet kan handla om att du är utsatt för bedrägeri eller att du av någon annan anledning behöver identifiera dig. Samtalet kan se ut som att det kommer från bankens telefonnummer fast det inte är sant, varnar BankID.

Även BankID uppmanar den som är osäker att avsluta samtalet och i stället själv kontakta sin bank.

Foto: BankID

Text: Redaktionen