Lovade svenska folket att korna skulle få det bra – vanvårdades till döds

2021 06 07

Arla lovade att korna på skandalgården i Hälsingland skulle få ett nytt liv på bra gårdar. Men istället såldes flera till en ny skandalgård inom Arla där de vanvårdades till döds.

När Uppdrag Granskning i fjol avslöjade de hemska förhållandena på en av Arlas mjölkgårdar i Hälsingland chockades TV-tittarna av bilder på extremt magra kor som vadade i ett tjockt lager av urin och avföring.

En ren lögn

Svenska folket rasade och Arla gick därefter ut med bilder på kor med grönbete på sin hemsida och lovade att korna hade sålts vidare till bra gårdar i regionen. Det var en fin och värdig tillvaro som väntade. Men nu avslöjas att det är en ren lögn.

P4 Jönköping rapporterar idag att kossorna istället såldes vidare till gårdar runt om i Sverige och bland annat till en annan skandalgård i Jönköpings län där de gick en hemsk död till mötes.

– Flera av korna hittades vanvårdade och döda på en gård i Jönköpings län, rapporterar SR.

Blir chockade

Två kvinnor från kornas hembygd i Hälsingland blir chockade när de ser hur djuren fått det i sitt nya hem.

– Fy farao alltså. Det är hemskt. Fruktansvärt. Vidrigt helt enkelt, säger kvinnorna till Radio Jönköping.

Men Arla vägrar att erkänna det uppenbara när SR konfronterar dem. De vägrar att erkänna att deras besked om att korna nu kommit till en bra gård är en lögn och att de istället hittats vanvårdade och döda på en gård i Jönköpings län.

– Jag har inte möjlighet att gå in i liksom den enskilda gården och vad som hänt med de här specifika djuren, säger säger Lisa Ehde ansvarig för ägarrelationer i Sverige på Arla.

ANALYS

Det är förfärligt att Arla beter sig på det här sättet. Och inte ens när det avslöjas så kan de be om ursäkt och medge vad som hänt. Det gör att förtroendet för Arla riskerar att minska ännu mer.

Och det är dessutom synd om alla de bönder inom Arla som värnar sina djur. De borde väl önska att Arla går ut och tar kraftigt avstånd från det inträffade istället för att återigen ducka och låtsas som att det regnar. Arlas strutsbeteende drabbar därmed även alla oskyldiga bönder som får lida för Arlas misslyckande.

Misshandel av värnlösa djur är gräsligt och man undrar vad det är för människor som kan bete sig så. Samhället måste markera betydligt kraftigare mot dessa brott för annars kommer det bara att fortsätta. Länsstyrelsens arbete för att hjälpa djuren har dessutom återigen misslyckats. Det är svårt att tro att det ska kunna bli så här i Sverige år 2021 - och dessutom sker det om och om och om igen. 

[yop_poll id="166"]

UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 17

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen