KÖR MERCEDES: Här är de udda bilderna på Rysslands diktator

2022 12 05

Vladimir Putin valde att köra Mercedes när han i dag försökte sig på ett propagandatrick riktat mot ryska folket.

Mätningar indikerar att Rysslands befolkning blir allt mer skeptiska till den ryska diktatorns brutala anfallskrig mot grannlandet Ukraina.

Föräldrar, syskon, makar och barn dör i stora mängder på Putins blodiga slagfält i Ukraina.

Propaganda-bilfärd

För att om möjligt få befolkningen att tro att Rysslands armé är framgångsrikare än vad som är fallet gav sig Putin i dag ut på en bilfärd.

– Han körde över Krimbron som länkar samman södra Ryssland med det annekterade Krim, rapporterar Reuters.

För omkring två månader sedan slets bron sönder av en kraftig explosion som försvarade ryssarnas framfart.

Sändes i rysk TV

För Putin bedöms den förstörda bron ha varit ett extra hårt slag.

– Den 19 kilometer långa bron och järnvägsbron öppnades av Putin i egen hög person 2018, enligt Reuters.

Ryska regimens vice premiärminister Marat Khusnullin deltog i bilfärden som sändes på rysk statstelevision.

Kreml har hävdat att Ukraina bombade sönder bron och under TV-färden frågade vice premiärministern var bombdådet skedde på bron.

Dagen efter Putins 70-årsdag

– Vi kör på höger sida, svarar Putin.

– Vänstra sidan behöver fullföljas såvitt jag förstår. Den blev lite skadad, svarar Putin.

Ukraina tog aldrig på sig ansvaret för dådet som ägde rum dagen efter Putins 70-årsdag.

Dåvarande sovjetrepubliken Ukraina tilldelades Krim 1954 och Krims tillhörighet till Ukraina bekräftades av Ryssland 1994, enligt Reuters.

Ryssland invaderade emellertid Krim 2014 men Ukraina har lovat att återta regionen som är en av Ukrainas 29 regioner.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Utdött rovdjur på väg att väckas till liv – forskare förtvivlade

2024 10 17

Vetenskapen uppges vara nära ett kontroversiellt genombrott.

Den tasmanska tigern, formellt kallat pungvargen, förklarades officiellt utrotad på 1930-talet.  

Nu är den australiska köttätaren på väg att väckas till liv igen.   

Detta efter att ett team av amerikanska och australiensiska forskare hävdar att man gjort en rad vetenskapliga genombrott på området, rapporterar Sky News.   

Pungvargen, även kallad tasmansk tiger eller "thylacine". Foto: E.J. Keller.

"99,9 procent korrekt" 

Bakom forskningen står det USA-baserade företaget Colossal Biosciences, som tidigare även meddelat att man planerar att få tillbaka mammuten och dronten från de döda.  

Från ett 108 år gammalt exemplar bevarat i alkohol på ett museum i Melbourne har forskarna extraherat en DNA-sekvens från djuret som de hävdar är 99,9 procent samma som originalet.

– Med denna nya resurs i handen kommer vi att kunna avgöra vad en pungvarg kan smaka, vad den kunde lukta, vilket typ av syn den hade och till och med hur dess hjärna fungerade, säger professor Andrew Pask från University of Melbourne, som är en av forskarna inblandade i projektet, till tv-kanalen.

Odlat i ett labb

De nya pungvargsproverna beskrivs som “de bäst bevarade antika exemplaren teamet har arbetat med”.

Men att ha tillgång till djurets gener är bara ett steg mot att återuppliva den tasmanska tigern.

Colossal använder genrederingstekniker för att ändra arvsmassan hos pungvargens närmaste släkting – den fettsvansade pungmusen som är stor som en hamster.

Enligt forskarna har man genomfört över 300 pungvargshärledda genetiska “ändringar” av pungmusceller som odlats i ett labb.

Man har även lärt sig hur man framkallar ägglossning i det lilla hamsterliknande djuret och odlat dess embryon utanför livmodern.

Forskare förtvivlade

Försöken att återuppliva pungvargen har inte gått utan kritik.

Många naturvårdare hävdar att alla de miljontals dollar som investerats av företag som Colossal istället borde användas för att bevara livsmiljöerna för djur som för närvarande riskerar utrotning.

Det inkluderar exempelvis en femtedel av Australiens inhemska däggdjur.

Andra menar att det är oetiskt att väcka liv i ett sedan länge utdött djur till en livsmiljö som är så kraftigt försämrad av mänsklig aktivitet. 

En del forskare pekar också på att det rent tekniskt är för svårt att genomföra. 

Pungvargen klassades formellt som utrotad 1936. Genom åren har det förekommit rapporter om folk som sett djuret även efteråt, men utan konkreta bevis.

Foto: C. Stark

Text: Redaktionen


Motorcykelföretag i konkurs

2024 10 17

Ett MC-företag som tillverkade eldrivna motorcyklar tackar för sig.

Det är fortsatt tungt i fordonsbranschen.

På torsdagen kommer besked om att det italienska motorcykelföretaget Energica, som tillverkade eldrivna motorcyklar, går i konkurs.

Det rapporterar Carup.

Syntes hos Jay Leno

Energica grundades 2010 och har fått stor uppmärksamhet under åren.

Bland annat syntes företagets produkter i den amerikanska tv-profilen Jay Lenos garage.

En rad olika problem för produktionen av elmotorcyklar, som förefaller mer utmanande än för elbilar, har nu fällt företaget som kommer att auktionera ut sin verksamhet.

Marknaden svag

Den svaga internationella fordonsmarknaden har även ställt till det för Energica, som det amerikanska företaget Ideanomics gick in i.

– I mars 2022 slutförde Ideanomics framgångsrikt ett frivilligt uppköpserbjudande, vilket gjorde det möjligt för aktieägarna att omvandla bolaget till en privat enhet, vilket gjorde det mer fritt och flexibelt i hanteringen av finansiering och flexibelt i sin tillväxt, framhåller Energica i ett pressmeddelande.

– Den efterföljande krisen på elmarknaden och nedgången i sektorns investeringar påverkade dock Ideanomics och äventyrade följaktligen Energicas investeringsmöjligheter.

“Går inte längre”

Energica fortsätter.

– Trots ledningens ansträngningar att aktivt och i stor utsträckning söka efter nya investerare - alltid i syfte att bevara fortsatt drift i borgenärernas bästa intresse - har det under de senaste timmarna blivit tydligt att dessa alternativa möjligheter inte längre är genomförbara.

– Det ger inte bolaget något annat val än att besluta om att inleda en konkurslikvidation, vilket möjliggör återbetalning av borgenärer i den utsträckning det är möjligt från likvidationsintäkterna och enligt pari passu-regeln och prioritetsordningen.

Fortsatt tufft

Det är som bekant fortsatt tufft på fordonsmarknaden och Energica är sannerligen inte det enda företaget som har tvingats kasta in handduken.

Många branschaktörer sätter stort hopp till kommande räntesänkningar som någonting som kan få fart på marknaden och investeringarna igen.

Foto: G. Coolen

Text: Redaktionen