EUROPA: Svensk tv-kanal väcker stor ilska

2022 12 02

Regimen i Turkiet och Erdoğanvänliga medier reagerar kraftigt på ett reportage i Sveriges Television.

SVT-reportaget handlade om efterlysta svenskar som för närvarande håller sig undan och lever i frihet i Turkiet. 

Landets president, Recep Tayyip Erdoğan, är dock inte särskilt glad i påståendena om att grovt kriminella personer från Sverige fått ett tryggt hem i hans land, rapporterar SVT.

– Det är PKK och FETÖ som talar. Det är inte hederlig journalistik, säger uttrycker Ibrahim Kalin, Erdoğans talesperson, i en intervju med kanalen.

Han anklagar samtidigt reportern för att ha en “dold agenda”.

En "provokation"

Intervjun publicerades i dokumentären “Flykten till Turkiet” under onsdagen. Sedan dess har regimtrogna medier i Turkiet rasat mot SVT, som menar att programmet är en ren “provokation”.

Enligt SVT har dessutom ett konto, som enligt egen utsago sysslar med faktagranskning, anklagat kanalen för “smutskastningskampanj”.

– Det framställs som att Erdoğans rådgivare plattar till en utländsk journalist som är ute efter att smutskasta Turkiet. Det görs till en fråga om försvara nationens heder, säger SVT:s Turkietkorrespondent Tomas Thorén.

"Vana vid attacker"

På SVT tar man dock de turkiska reaktionerna med ro och försvarar den fria journalistikens rätt att verka i alla länder.

– Vi har blivit rätt vana vid attacker på vår journalistik i turkiska regeringstrogna medier under de senaste månaderna, alltså den period då den svenska Natoansökan varit på agendan, säger Charlotta Friborg, ansvarig utgivare för SVT:s Riksnyheterna, till den egna kanalen.

– Man har uttryckt att den svenska regeringen borde näpsa SVT. Men fri journalistik innebär att man inte tar order från någon regering, vare sig den sitter i Ankara eller i Stockholm.

Ilsknat till mot SVT förr

Det är inte första gången som Turkiet reagerar på svenska tv-program, eller ens program i just SVT.

I oktober retade programmet Svenska Nyheter och dess programledare Kristoffer Appelqvists skämt om Erdoğan upp regeringen i landet.

– Det skandalösa programmet sändes – trots att Turkiet har möjlighet att lägga in veto mot ansökan om länderna (Sverige och Finland, red. anm) inte accepterar Turkiets krav, dundrade den regimvänliga tidningen Sabah.

Kallade upp ambassadören

Då blev även en följd att Turkiet kallade upp Sveriges ambassadör till utrikesdepartementet.

“Förolämpande innehåll” var anledningen enligt den turkiska statsägda nyhetsbyrån Anadolu Agency.

Inte heller då lät sig SVT påverkas av kritiken.

– Svenska nyheter är ett satirprogram där vi skojar friskt om aktuell politik och makthavare. I Sverige har vi yttrandefrihet och fri press, utrymmet för humor och satir är mycket vidsträckt, framhöll Ebba Adielsson, ansvarig utgivare för programmet, till Expressen vid tillfället.

LÄS MER: UPPGIFTER: Kraftig kritik mot Turkiet – stor frustration i Sverige

Foto: A. Jasso

Text: Redaktionen


Banken går ut med varning till kunderna – om BankID

2024 04 28

En bank går nu ut och varnar sina kunder.

Bedrägerier är ett växande problem i dagens Sverige.

Nu går Svea Bank ut och varnar sina kunder, efter att bedrägeriförsöken ökat lavinartat.

Bedragarna använder sig inte bara av namnet Svea Bank, utan även av andra namn inom samma koncern.

– För närvarande ser vi en markant ökning av bedragare som ger sken av att företräda Svea Bank, Svea Inkasso eller annan Svea-klingande verksamhet, uppger bolaget.

”Var försiktig med BankID”

Rent specifikt handlar Svea Banks varning till kunderna om användningen av BankID.

– Var försiktig med ditt BankID, uppmanar bolaget.

Det är nämligen just med ”hjälp” av ditt BankID som bedragarna försöker komma åt dig.

Och dessa bedrägeriförsök har alltså ökat markant på senare tid.

Kontakta banken själv

Därför uppmanar Svea Bank sina kunder att inte låta sig luras.

Banken har inte för vana att kontakta folk och säga åt dem att starta sitt BankID.

– Starta och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig, råder banken.

Om man är osäker på om den som har hört av sig verkligen företräder banken, så råds man att själv kontakta banken.

– Avsluta samtalet och ring upp oss – tänk på att inte använda telefonens återuppringningsfunktion, uppmanar banken.

Mejl och sms

Man bör också vara försiktig i hanteringen av mejl och sms som skickas till en, då även dessa kan ha skickats från bedragare.

– Klicka aldrig på länkar i mejl eller sms om du inte är helt säker på avsändaren.

Det är också viktigt att anmäla alla misstänkta försök till bedrägeri.

– Polisanmäl alltid om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök, råder Svea Bank på sin hemsida.   

Även BankID varnar

Även BankID själva varnar för bedragare som hör av sig och till exempel utger sig för att vara kundsupport.

– Samtalet kan handla om att du är utsatt för bedrägeri eller att du av någon annan anledning behöver identifiera dig. Samtalet kan se ut som att det kommer från bankens telefonnummer fast det inte är sant, varnar BankID.

Även BankID uppmanar den som är osäker att avsluta samtalet och i stället själv kontakta sin bank.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Jula förbereder stor förändring – kunder påverkas direkt

2024 04 28

Ett helt nytt betalsätt kan snart bli verklighet i Julas varuhus.

Swish har under den senaste tiden presenterat möjligheten för företag att införa självskanningstjänster.

Intresset har enligt egen utsago varit stort, och flera aktörer har testat den nya betalmetoden.

Nu kommer uppgifter om att Jula kan vara på väg att införa betalsättet.

Det meddelar Swish i ett pressmeddelande.

Börjar i centrallagret

Jula kommer inledningsvis att prova självskanningen i centrallagret och på huvudkontoret, för att därefter ta det till varuhusen.

– Jula är ett företag som hela tiden vill utvecklas och utforska nya möjligheter för att göra erbjudandet ännu bättre för kunderna, säger Niklas Svensson, UX Design Lead på Jula.

– Det som är så fantastiskt med självskanning direkt i Swish-appen är att tröskeln till att komma i gång är så låg. Appen är redan installerad vilket gör det väldigt lätt för kunderna att våga testa.

“Är mycket roligt”

Swish framhåller att allt fler föredrar att kunna betala på egen hand direkt i mobilen.

– Det är så roligt att en stor handlare som Jula nu ska testa självskanning med Swish. Jula ser, precis som oss, ett stort värde i att låta kunderna sköta hela köpet i Sveriges största betalapp, som idag används av 8,5 miljoner användare, säger Simon Nilsson, Head of B2B på Swish.

Rapport visar

En ny rapport från Swish visar att självbetjäning blir allt mer populärt.

– Rapporten visar att användningen av alla typer av självbetjäningslösningar, i såväl matbutiker som sällanköpsbutiker, har ökat under det senaste året, framhåller Swish.

– Mest populära är självutcheckningsstationerna, som vuxit från 58 procent till 67 procent i användning. Även användningen av butiksappar eller webbsidor blir allt vanligare, från 22 procent i fjol till 27 procent i år.

Har debatterats länge

Vd Urban Höglund menar att rapporten ger ett efterlängtat klargörande.

– Hela fenomenet självbetjäning har länge debatterats inom handeln. Teknik som strulat har fått skeptiker att göra motstånd, och på andra sidan finns de som lovordat utvecklingen, säger han.

– Det vår rapport visar är att vi nu, svart på vitt, verkligen kan se effekterna av självbetjäningens införande, i form av fler köp, nöjdare kunder och högre snittkvitto.

Foto: Jula

Text: Redaktionen