100 hatiska och rasistiska kommentarer

2021 06 04

Renägaren Evelina Solsten ville berätta om sin kärlek till renar men möttes av nära 100 otäcka, hatiska och rasistiska kommentarer.

– Jag blev chockad och också lite rädd, säger hon till SVT.

Hon brukar lägga ut bilder om samernas liv i sociala medier och denna gång ville hon förklara och bemöta en fördom om renskötarna.

–Att man själva styr renarna till vägen för att de ska bli påkörda så att man ska få bidrag och pengar, säger hon. I inslaget säger hon att renägare tycker om sina renar och aldrig skulle göra en sådan sak mot dem. Men hon möttes av otäckt hat.

Skjutits i halsen

– Nära 100 kommentarer var hatkommentarer. Vi vet ju att rasismen fanns förut och man tänker att det borde ha blivit bättre, säger hon till SVT.

Efter Girjasdomen, som gav Girjas sameby ensamrätt till jakt och fiske i sitt område, ökade hatet med hot och trakasserier. Dessutom har flera fall av misshandel och dödsfall av renar inträffat.

– En av renarna hade skjutits i halsen så att den inte dött på en gång, den hade plågats länge. Det låg kadaver i blå plastsäckar. Exakt likadana som vi hittade de döda renarna i för fem år sedan. De var slängda i dikesrenen efter vägen i Nilivaara så att vi alla skulle se, sa Sara Skum, Girjas, till DN.

ANALYS

Hatet mot samerna är förfärligt och samhället måste agera kraftfullt för att motverka detta. Det är även viktigt att alla höjer sin säkerhet i sociala medier och man får inte låta sig luras av en liten högljudd skara som vill framstå som många fler än de är i kommentarsfälten.

Men hatet mot samer är tyvärr på uppgång och det är viktigt att hela Sverige ger sitt stöd och att samhället agerar mot trakasserierna.

[yop_poll id="160"]

Riksbankschefen varnar svenska folket – gör dessa tre saker

2025 03 08

Riksbankschefen Erik Thedéen går ut med en varning och uppmanar svenska folket att göra tre saker.

Riksbankschefen Erik Thedéen och vice riksbankschef Aino Bunge går nu ut och varnar om att det svenska betalsystemet är sårbart i händelse av kris eller krig.

De vill se en rad åtgärder i samhället för att säkra betalsystemet.

Samtidigt understryker de att även allmänheten måste hjälpa till – och uppmanar svenska folket att göra tre saker.

Riktar uppmaningar till folket

På måndag presenteras Riksbankens Betalningsrapport, och inför detta går riksbankschefen och vice riksbankschefen ut med en varning i en debattartikel i DN.

De menar att ett sårbart betalningssystem kan få svåra konsekvenser för samhället.

Riksbankschefen och hans vice understryker bland annat vikten av att kunna betala med kort offline samt att man måste kunna betala livsnödvändiga varor med kontanter.

Samtidigt riktar de tre uppmaningar till svenska folket.

– Ha kontanter i mindre valörer hemma som räcker för en veckas inköp av livsnödvändiga varor, lyder den första uppmaningen.

Men det räcker inte att bara ha kontanter hemma, menar riksbankschefen.

Uppmanas använda kontanterna

För att understödja ett starkt betalningssystem bör man också använda kontanter ibland.

– Använda kontanterna med jämna mellanrum. Butiker och banker behöver se en efterfrågan för att de ska fortsätta ta emot dem, menar Erik Thedéen och Aino Bunge i debattartikeln.

Dessutom uppmanar de svenskarna att ha minst två olika betalkort.

– Ha kort från minst två olika kortutgivare för att kunna betala om ett kort inte fungerar samt komma ihåg pinkoder och fysiska kort ifall det inte går att betala med telefonen, skriver debattörerna.

Riksbanken har redan tidigare krävt lagkrav om att näringsidkare ska kunna ta emot kontanter, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

– Vi anser att det är bråttom. Det är viktigt från en beredskapssynvinkel att hushållen kan betala för livsmedel, mediciner och drivmedel, har första vice riksbankschef Anna Breman tidigare sagt till SR.

Sätter tidsfrist

Riksbankschefen och vice riksbankschefen kräver också att aktörer som är involverade i kortbetalning ska säkra möjligheten att betala offline, och att den möjligheten ska garanteras senast 1 juli 2026.

Dessutom förordar de en kontantplikt vid försäljning av livsnödvändiga varor.

Foto: Riksbanken

Text: Redaktionen


Rusning till Dollarstore – här är produkterna som gör succé

2025 03 08

En särskild kategori av produkter har skapat kundrusning till Dollarstore.

Butikskedjan Dollarstore blir allt mer populär bland svenska konsumenter.

Under 2024 hade Dollarstore en försäljningsökning, och kedjan har planer på att fortsätta expandera under 2025.

Kunder lockas särskilt av en kategori produkter.

Köpbeteendet förändras

Dollarstore har hamnat i en position där de i viss mån utmanar matjättarna.

Kunderna köper nämligen allt fler livsmedelsprodukter hos butikskedjan, rapporterar Dagligvarunytt. Även försäljningen av hushållsprodukter ökar.

Livsmedelsprodukterna stod för hela 55,4 procent av Dollarstores totala försäljning under 2024, enligt tidningen.

Försäljningen av sådana produkter har ökat med 6,8 procent.

– Kundernas köpbeteende fortsatte att vara försiktigt, vilket återspeglades i ett mindre antal produkter i kundkorgen och ett större fokus på kampanjprodukter och livsmedelsprodukter, säger vd Mika Rautiainen.

Det har också skett en stor ökning av försäljningen av hushållsprodukter.

Vill expandera

På Dollarstore finns alltifrån bryggkaffe, läsk och godis till toalettpapper, tvätt- och diskmedel. Det är produkter som många kunder säkert vill ha till ett billigt pris i tider av prisökningar.

Succén för Dollarstore har därför fortsatt, och butikskedjan har även öppnat fem nya butiker under 2024.

Företaget har även tidigare meddelat att man vill fortsätta expandera under 2025, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

– Nu har vi totalt 134 butiker över hela Sverige och det kommer definitivt bli fler under 2025, vilket jag verkligen ser fram emot, sade Fredrik Holmström, Head of Expansion på Dollarstore, i november.

I februari i år lanserade Dollarstore också det nya varumärket Miny, som beskrivs som ett ”färgsprakande livsstilsvarumärke” som är tänkt ”för de små och för de lite äldre som vill sätta guldkant på tillvaron”, enligt företaget.

Foto: Dollarstore

Text: Redaktionen