SVERIGE: Flera nya parkeringsregler för nästa år

2022 11 25

Regeringen har fattat beslut om flera förändringar som ska slå mot felparkerade fordon.

Förändringarna påverkar i synnerhet ägare till bilar som överskrider tiden som man får lov att parkera, rapporterar SVT.

Ett av de nya besluten är att man tar bort den så kallade fyradagarsregeln. Det innebär att man inte behöver lämna en skriftlig uppmaning på fordonet – utan kan flytta bilen direkt istället.

Även regeln om att ägarens obetalda parkeringsavgifter ska överstiga 5 000 kronor för att bilen ska få lov att flyttas ändras – och kommer från och med 2023 även inkludera trängselskatt och andra fordonsrelaterade skatter och avgifter.

Vill komma åt "målvakter"

Ett stort syfte med förändringarna är att man vill komma åt så kallade fordonsmålvakter, det vill säga personer som är registrerade som ägare till fordonet men inte kör bilen.

– Vi har ett stort problem med fordonsmålvakter som ofta används i kriminell verksamhet. Nu blir det betydligt lättare att flytta fordon som har använts av dem, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) till SVT.

Kan flytta bilar i större utsträckning

Sammantaget innebär förändringarna med andra ord att Trafikverket kommer kunna flytta fordon i större utsträckning än vad de kan i nuläget.

Det gäller både fordon i diket och bilar som står på rastplatser i syfte att användas som bostäder snarare än parkering.

Men gemene bilist bör inte påverkas, försäkrar infrastruktur- och bostadsministern.

– För den som inte har parkeringsböter på över 5 000 kronor är det här inget problem utan det här riktar in sig mot den grova brottsligheten, säger Andreas Carlson till SVT.

Drar in miljardbelopp

Parkeringsböter är en kassako för flera kommuner i Sverige.

Under 2021 utfärdades böter till felparkerade fordon för totalt 1,2 miljarder kronor i hela landet, rapporterar Sveriges Radio med hänvisning till statistik från Transportstyrelsen.

Heter egentligen felparkeringsavgift

Det korrekta begreppet är dock egentligen inte parkeringsböter – utan felparkeringsavgifter. Skillnaden består i vem som får lov att utfärda dem.

– Felparkering är inte ett brott med straffansvar som ger böter. Kommunerna får meddela felparkeringsanmärkningar och de bestämmer även avgifterna för dem, säger Lars Hammar på Transportstyrelsen till Svensk Dagbladet.

Markägaren kan också vara den som bestämmer, och i de fallen kallas parkeringsavgift för kontrollavgift. Ofta är det emellertid parkeringsbolag som bevakar dessa parkeringar.

Foto: M. Fousert

Text: Redaktionen


SOMMAREN 2024: Värmebölja på ingång – “inte hänt på sju år”

2024 05 03

Många njuter av att vårvärmen äntligen har kommit till stora delar av Sverige igen.

Lagom till valborgsveckan slog vädret om. På flera håll i landet har temperaturen visat över 20 grader – till och med närmare 25.

I södra Sverige är det dessutom officiellt meteorologisk sommar då dygnstemperaturen varit över tio grader fem dagar i streck nu när vi går in i maj.

– Den meteorologiska sommaren har sedan den 28 april anlänt till en stor del av Götaland, bekräftar meteorologen Caroline Vahlberg på SMHI.

Varmaste prognosen sedan 2017

En vanlig myt är att det inte blir en varm sommar om även maj har varit varmt.

Men det stämmer inte, enligt SVT:s meteorolog Marcus Sjöstedt.

– Ett exempel är 2018. Då var det väldigt varmt i maj och sen fick vi den här rekordvarma sommaren. Man brukar säga att sommarvädret inte har något minne, säger han till tv-kanalen.

Och rekordvarmt kan det mycket väl bli även den här sommaren.

Det förutspår Europacentret för medellånga väderprognoser, ECMWF, vars senaste prognos för årets sommar är den varmaste på hela sju år.

– Prognosen för hela Europa visar en väldigt varm sommar. Det är den varmaste sommarprognosen som gjorts under april månad sedan 2017, säger meteorologen och forskaren Mika Rantanen från Meteorologiska institutet i Finland till Aftonbladet.

Juni och juli bedöms bli varmast

Sverige är enligt nuvarande kartor inget undantag. Det bedöms bli varmt – i snitt en grad mer än normalt, vilket är mer än vad det låter som.

– Med tanke på att vi pratar om hela sommaren är det en betydande avvikelse, säger Mika Rantanen.

Han får medhåll av Per Holmberg från väderinstitutet Storm Geo, som dock är något försiktigare i sina kommentarer.

– Prognosen visar att det kan komma att bli en något varmare juni och juli och en ganska normal augusti, säger han till Expressen.

Båda två påpekar dock att det är långt kvar till sommaren och mycket kan förändras. Per Holmberg uppmanar att inte ta ut något i förskott, bland annat eftersom det inte går att säga var det kommer att bli soligt eller om det blir jämnt utspritt eller koncentrerat till kortare perioder.

Vänder nästa vecka

Fram till sommaren kan åtminstone södra halvan av landet fortsatt ta del av höga temperaturer lite till. På fredagen kan det bli 25 grader i sydvästra Götaland.

Nästa vecka vänder det dock.

På måndag får Götaland tidvis regn eller skurar, lokalt med åska. I övriga landet molnigt. Temperaturen sjunker lite ytterligare, på dagen från omkring 10 grader i söder ned till omkring 5 grader i Norrland, framhåller Caroline Vahlberg från SMHI.

Foto: J. Ferlic resp T. Sergej 

Text: Redaktionen


Sverige först ut – nya regler för alla bilar

2024 05 03

Snart ska så kallad fordonsmärkning bli standard i Sverige.

Det uppger regeringen i dag, torsdag.

Regeringen har gett Energimyndigheten i uppdrag att analysera och föreslå en fordonsmärkning för lätta fordon – det vill säga personbil och lätt lastbil.

Fordonsmärkningen innebär att fordonets utsläpp ur avgasröret, energiprestanda och utsläpp under hela livscykeln måste redovisas vid försäljning och marknadsföring.

Ska underlätta

Den nya regeln kommer göra det enklare för konsumenter att välja klimatsmarta fordon.

Det framhåller miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari (L).

–  En tredjedel av Sveriges utsläpp kommer från inrikes transporter. Det handlar om miljontals ton koldioxidekvivalenter per år som nu snabbt ska ner hela vägen till noll. Och den resan behöver gå snabbt. För att skapa förutsättningar för det inför regeringen nu ytterligare en åtgärd från klimathandlingsplanen, säger hon och tillägger:

– Den nya fordonsmärkningen ska ge konsumenterna möjlighet att göra välinformerade och klimatsmarta val när de köper nya eller begagnade personbilar och lastbilar.

Går ut med datum

Energimyndigheten ska redovisa sitt uppdrag senast 30 oktober 2025.

Myndigheten ska framför allt titta på hur beräkningar av livscykelutsläpp för fordon kan förbättras liksom hur fordonsmärkningen kan utformas på ett lättbegripligt sätt.

Sverige väntas därmed bli först i EU  med fordonsmärkning.

”Glädjande”

Beskedet välkomnas av Gröna Mobilister, en ideell förening som eftersträvar en klimatsmart och miljövänligt transportpolitik.

– Glädjande att regeringen går vidare med miljödeklaration av bilar med livscykelperspektiv. Om Sverige går före är chansen stor att resten av Europa följer efter. I år ska EUs 25 år gamla bilmärkningsdirektiv utvärderas, framhåller Gröna Mobilister i ett inlägg på X.

Foto: Obi - @pixel8propix

Text: Redaktionen