SVERIGE: Flera nya parkeringsregler för nästa år
2022 11 25
Regeringen har fattat beslut om flera förändringar som ska slå mot felparkerade fordon.
Förändringarna påverkar i synnerhet ägare till bilar som överskrider tiden som man får lov att parkera, rapporterar SVT.
Ett av de nya besluten är att man tar bort den så kallade fyradagarsregeln. Det innebär att man inte behöver lämna en skriftlig uppmaning på fordonet – utan kan flytta bilen direkt istället.
Även regeln om att ägarens obetalda parkeringsavgifter ska överstiga 5 000 kronor för att bilen ska få lov att flyttas ändras – och kommer från och med 2023 även inkludera trängselskatt och andra fordonsrelaterade skatter och avgifter.
Vill komma åt "målvakter"
Ett stort syfte med förändringarna är att man vill komma åt så kallade fordonsmålvakter, det vill säga personer som är registrerade som ägare till fordonet men inte kör bilen.
– Vi har ett stort problem med fordonsmålvakter som ofta används i kriminell verksamhet. Nu blir det betydligt lättare att flytta fordon som har använts av dem, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) till SVT.
Kan flytta bilar i större utsträckning
Sammantaget innebär förändringarna med andra ord att Trafikverket kommer kunna flytta fordon i större utsträckning än vad de kan i nuläget.
Det gäller både fordon i diket och bilar som står på rastplatser i syfte att användas som bostäder snarare än parkering.
Men gemene bilist bör inte påverkas, försäkrar infrastruktur- och bostadsministern.
– För den som inte har parkeringsböter på över 5 000 kronor är det här inget problem utan det här riktar in sig mot den grova brottsligheten, säger Andreas Carlson till SVT.
Drar in miljardbelopp
Parkeringsböter är en kassako för flera kommuner i Sverige.
Under 2021 utfärdades böter till felparkerade fordon för totalt 1,2 miljarder kronor i hela landet, rapporterar Sveriges Radio med hänvisning till statistik från Transportstyrelsen.
Heter egentligen felparkeringsavgift
Det korrekta begreppet är dock egentligen inte parkeringsböter – utan felparkeringsavgifter. Skillnaden består i vem som får lov att utfärda dem.
– Felparkering är inte ett brott med straffansvar som ger böter. Kommunerna får meddela felparkeringsanmärkningar och de bestämmer även avgifterna för dem, säger Lars Hammar på Transportstyrelsen till Svensk Dagbladet.
Markägaren kan också vara den som bestämmer, och i de fallen kallas parkeringsavgift för kontrollavgift. Ofta är det emellertid parkeringsbolag som bevakar dessa parkeringar.
Foto: M. Fousert
Text: Redaktionen